Jump to content

VP DP-E drev bytte utveksling 1,95 > 1,68


autopilotNOR

Recommended Posts

Hei,

 

holder på med totalrenovering av DP-E drev samt bytte utveksling fra 1,95:1 til 1,68:1 pga nytt motor med dobbel dreiemoment og effekt. 
 

Jeg har til nå tatt hele drev i deler, fjernet gamle farge og grunning og renset alt innvendig. Flere lag med sinc alu grunning, lakk og klarlakk er påført. 
Byttet alle pakninger og har skaffet ny utveksling og rullelager til nedre gir. 
 

Jeg er litt bekymret om hvordan jeg få rullelagrene på plass. 
Akslingen til bakre propell skal få et rullelager helt ned til tannhjulet og på midten skal lagerhylse til rullelager fra akslingen til front propeller få sin plass. 
 

Alle deler er original VP deler og koster dermed et stor bøtte med penge. Jeg ønsker definitiv ikke å kaste disse 30 tusenlapper. 
 

Hvor mye press trenger jeg å få lagrene presset ned på akslingen, må jeg varme lagrene og hvor mye varme må jeg bruke. 
Få jeg banket lageret ned med hjelp av et rør som passer akkurat på akselen eller må det brukes her et presse med flere tonn press?

 

Et forsøk med å få lageret sluppet ned ved å bare kjøle akselen ned til 30 minusgrader visste seg å har hvert et alt for optimistisk ide. 
 

Har ettersport flere mekanisk verksteder om hjelp men tror oppdragets utbytte er for lite siden ingen av dem har vist interesse å tar denne jobben!

 

Har noen gjort erfaringer med å sette lagrene og hylsen på plass? En liten veiledning vil da hjelpe mye!

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...