Frivakt Startet 6.Juni.2020 Del på Facebook Startet 6.Juni.2020 (redigert) Har nettopp demontert sjøvannspumpa i VP KAMD43 for å bytte simringer. Det fulgte med nye lager i repsettet, så jeg vil gjerne bytte dem også når jeg først har dette oppe. Men hvordan får jeg de gamle lagerne av uten å skade akslingen? Må jeg ha avtrekker, eller finnes det andre knep? Redigert 6.Juni.2020 av Frivakt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Først ta noen mål av hvor ting sitter, da er det lettere å montere sammen etterpå. Legg de gamle lagere an i skrustikka og slå med en dor (av kobber eller messing) på akselen. Det pleier ikke sitte så hardt. Nå det skal sammen må du være mer forsiktig, du må slå på den delen av lageret som skal på akselen. En pipe (kopp) i riktig størrelse kan være til hjelp. Lagerene er av herdet stål så her er det ikke så viktig å bruke en dor av mykt materiale, men akselen må man være mer skånsom med. Ideelt sett burde du brukt en verkstedpresse, men det er vel ikke alle som har slikt stående. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Morten:) Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Jeg bruker en hydaulisk presse for å få de av. Viktig å måle legden på akselen som er mellom lager og medbringer slik at du får presset de nye lagrene på rett plass. Presses ned mot splines og motsatt på. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Volvo bruker åpne lager her. Om det gjør noe å bruke lukkede lager vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Takk for gode råd! Så er det selvfølgelig et spørsmål om de MÅ skiftes. Når jeg forsøker å vrikke på den ytterste ringen er det ene lageret helt fast, mens jeg på det andre så vidt kjenner at det beveger seg sidelengs. Har ikke noen trening i å bedømme dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Har du ikke trening i å kjenne slakken, bytt lagrene. Uten tvil. Uansett er lukkede lagere bedre enn åpne for denne applikasjonen, definitivt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Jeg hadde ikke presse for hånden men måtte bytte. Så jeg brukte en fastnøkkel (ring-enden) som passet på utsiden av aksling men liten nok til at den hvilte på innerste ring i kulelageret. Så hvilte jeg akslingen vertikalt på en trekloss, tok en lang pipenøkkel og dunket av lagrene med en hammer. Dunket på nytt lager på samme vis. Det er veldig viktig at det kun er innerste ring i lageret som får belastning. Dette er ikke ideell løsning, men fungerte. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 (redigert) Kanskje du burde ta det hele med til noen som kan dette? Er tross alt en av de mest vitale motorkomponente det dreier seg om. En erfaren mekaniker gjør jobben på noen minutter, det burde ikke koste allverden. Det er ikke alt man skal klare selv. Redigert 6.Juni.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Brigg Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Morten:) skrev for 4 timer siden: Volvo bruker åpne lager her. Om det gjør noe å bruke lukkede lager vet jeg ikke. Disse lagrene smøres av motoroljen. Så det er ikke uten grunn at VP bruker åpne lagre. Dette er ikke noe hokus pokus. Er man nøye og får delene i riktig rekkefølge og med riktig avstand er det greit arbeid å overhale en slik pumpe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Frivakt skrev for 7 timer siden: Takk for gode råd! Så er det selvfølgelig et spørsmål om de MÅ skiftes. Når jeg forsøker å vrikke på den ytterste ringen er det ene lageret helt fast, mens jeg på det andre så vidt kjenner at det beveger seg sidelengs. Har ikke noen trening i å bedømme dette. Det å vurdere et lager krever noe trening og kunnskap, men noen heksekunst er det ikke. Du skal imidlertid ikke bare sjekke lagerglappen (klaring mellom kuler og inner-/ytterring), men også om det kan være skader i lagerbane eller kuler. En måte å sjekke det på er å vri langsomt på ytterringen mens du holder akselen i hånda. Med litt øvelse kan du kjenne om det er små "klikk" i lageret når du vrir på det. Det tyder i tilfelle på skader i bane eller kule, og lageret er gåent. Slike feil kan også detekteres ved å lytte på lageret under drift, enten ved avansert lytteutstyr for lagerkontroll, eller rett og slett stetoskop eller å sette en stor skrutrekker mot huset, og dytte øret mot skaftet på skrutrekkeren. Hulda skrev for 7 timer siden: Har du ikke trening i å kjenne slakken, bytt lagrene. Uten tvil. Hulda skrev for 7 timer siden: Uansett er lukkede lagere bedre enn åpne for denne applikasjonen, definitivt. fordi at? nomen skrev for 5 timer siden: Kanskje du burde ta det hele med til noen som kan dette? Er tross alt en av de mest vitale motorkomponente det dreier seg om. Det var akkurat det jeg tenkte også. Det er flere måter å bytte lager på, men det er også flere måter å gjøre det feil. Det er lett å ødelegge et nytt lager selv om de tilsynelatende virker solide. Presser man feil får man lett merker i lagerbanen fra kulene. Hvis man er usikker på dette så kan det jo være greit å gjøre det sammen med en som kan det første gang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frivakt Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Brigg skrev for 12 timer siden: Disse lagrene smøres av motoroljen. Så det er ikke uten grunn at VP bruker åpne lagre. Det er såpass mye grease i de gamle lagerne at jeg tviler på om oljen i særlig grad har kommet til smøreflatene. Repsettet er produsert av Recmar. Jeg har oppfattet at dette er en seriøs produsent av reservedeler. nomen skrev for 13 timer siden: Kanskje du burde ta det hele med til noen som kan dette? Nei, dette skal jeg få til. Med forsiktighet, tålmodighet og gode råd på Båtforumet skal nok dette bli bra. Har fått mye nyttig informasjon her nå. Tar delene med hjem og fikser pumpa i løpet av uka. Komodo skrev for 8 timer siden: En måte å sjekke det på er å vri langsomt på ytterringen mens du holder akselen i hånda. Med litt øvelse kan du kjenne om det er små "klikk" i lageret når du vrir på det. Jeg har gjort dette, og det "lugger" litt. Bør nok skiftes ja. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Se på denne 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Frivakt skrev 12 minutter siden: Jeg har gjort dette, og det "lugger" litt. Bør nok skiftes ja. Ja, da er det ingen tvil Frivakt skrev 12 minutter siden: Nei, dette skal jeg få til. Med forsiktighet, tålmodighet og gode råd på Båtforumet skal nok dette bli bra. Har fått mye nyttig informasjon her nå. Det er en holdning jeg liker Her kommer et par råd: Du skal alltid, så sant det er mulig, montere et lager med akselbasis ved å presse på innerringen. Et lager som skal monteres i et boss (presspasning på ytterringen) skal presses på ytterringen. Årsaken er at du ikke skal overføre presskraften når du monterer via kulene/rullene. Bruk et jevnt press som er symmetrisk fordelt over hele innerringen når du presser. Bruk helst ikke slag, da har du ikke full kontroll. Press til du kjenner at det stopper mot brystningen. Når du skal demontere, legg aksel med lager i stekeovnen på 150 grader. Når den er gjennomvarm setter du den i skrustikka med splinesdelen ned, og litt klaring på kjeftene. Så dorer du forsiktig mot den delen av akselen som stikker opp. Ikke slå direkte på akselen!!! Bruk helst en dor av kobber eller messing som er litt mindre i diameter enn akseldiameter. Lagerene er da antagelig lett å få av. Når du skal montere: Det beste er å bruke ei hydraulisk presse. Hvis du ikke har det så kan du enten bruke ei skrustikke å presse med, eller du kan slå med hammer. Varm lagrene til 110 grader i stekeovnen. Forbered på forhånd ei hylse som har et hull noen tiendedels millimeter større enn akselen og som passer mot innerringen. Hylsa må være så lang at du får presset det første lageret i bunn uten at akseltappen stikker opp. Plasser akselen på et plant og hard underlag, f.eks. en ambolt. Sett lageret på enden og dor det på plass med hylsa. Sørg for at lageret entrer helt horisontalt slik at det ikke kniper. Vær rask når du gjør dette, med en gang lageret kommer i kontakt med akselen vil det kjøles ned, og akslen varmes opp, med det resultatet at det kan knipe seg fast før det er i bunn. Gjenta prosessen med det siste lageret. I tillegg kan du legge akselen i fryseren i forkant, da blir temperaturdifferansen enda større, og klaringen bedre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Meget bra beskrevet Kommodo, godt noen gidder. @Frivakt Det er en god holdning å ha, at man skal klare ting selv. Jeg mente ikke å være nedlatende med min kommentar, men å gjøre en ting første gang sammen med noen som har erfaring er nyttig. Det er jo liten vits i å begå de samme feilene vi andre har gjort før deg😉 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 TrikkerN Lønning skrev 21 minutter siden: Se på denne 😊 Fin video det der. Men han byttet jo ikke de to lagrene... Dessuten, legg også merke til at han slår med vanlig snekkerhammer rett på akseltappen, det er ikke bra. Anbefaler også et litt mer solid arbeidsbord som ikke står og rister når man dorer av og på deler. Legg også merke til at han bruker en taperull som hylse når han skal dore ut aksel og lager. Det sier jo noe om hvor løse pasninger det er her, så dette er nok en veldig enkel jobb. nomen skrev 4 minutter siden: Meget bra beskrevet Kommodo, godt noen gidder. Mange takk @nomen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lippert Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Når du først har demontert pumpa så regner jeg med at du også bytter medbringer. Selv fikk jeg et tips om å bytte fjærene i simringene til rustfrie. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Komodo skrev for 1 time siden: Fin video det der. Men han byttet jo ikke de to lagrene... Dessuten, legg også merke til at han slår med vanlig snekkerhammer rett på akseltappen, det er ikke bra. Anbefaler også et litt mer solid arbeidsbord som ikke står og rister når man dorer av og på deler. Legg også merke til at han bruker en taperull som hylse når han skal dore ut aksel og lager. Det sier jo noe om hvor løse pasninger det er her, så dette er nok en veldig enkel jobb. Mange takk @nomen Brukte selv taperuller😊 Jeg slo med en liten slegge med en annen slegge liggende oppå akslingen, slik at det meste av slaget gikk i den andre sleggen. Det er ikke alle som har tilgjengelig hydrauliskpresse 😁 Det hører med til historien at jeg måtte kjøpe ny aksling. Jeg fikk ikke entret impelleren. (ingen synlige skader på aksling) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Takk for utførlig beskrivelse, @Komodo! Det er flått med mange råd, men nå ser jeg at jeg har fått motstridende råd Komodo skrev for 11 timer siden: Når den er gjennomvarm setter du den i skrustikka med splinesdelen ned, og litt klaring på kjeftene. Så dorer du forsiktig mot den delen av akselen som stikker opp. Morten:) skrev On 6.6.2020 at 17.25: Presses ned mot splines og motsatt på. Skal lagrene skyves mot splines-enden eller medbringer-enden? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Nå er kanskje ikke de rådene motstridende. Det kommer kanskje litt an på hvor kommaet står... Ut fra bildet i post nr. 1 så ser det ut som om brystningen er på splines-siden. Dvs. at den siden vi ser på bildet har ingen brystning. Da må lagrene den veien. Her er et utsnitt av bildet. Nå står ikke jeg med akslen i hånda, men så vidt jeg kan se er det ingen brystning på denne siden, da må det være en på den andre siden. Det betyr at lagrene skal hitover. En mulighet hadde vært at det var en brystning mellom lagrene, men for meg ser det ut som om lagrene ligger helt inntil hverandre. Tipper derfor at brystningen er på den siden hvor splinesen er. Skjønner? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frivakt Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Komodo skrev 5 minutter siden: Skjønner? Jepp. Oppklarende! Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Hei @Frivakt Splinesenden har litt mindre diameter. For meg så er det den beste løsningen ved bruk av hydraulisk presse. Ellers så blir det litt «knot» å presse andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Betyr det at lagrene ikke skal presses mot en brystning? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morten:) Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 @Komodo Nå vet ikke jeg hva en brystning på denne akselen er🤔 Når jeg har gjort det så har jeg bare presset de av mot splines og presset de nye fra splines og opp. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Det er ingen kant på akselen som lagrene skal imot. Derfor er det viktig å måle hvor de gamle lagrene er på akselen før man begynner. Er jeg med nå @Komodo Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Hmm, da skjønner jeg. Det betyr at jeg har feiltolket bildet og gitt feil råd til trådstarter. Vanlig prosedyre for fastsetting på lager uten brystning/krage er å bruke låsevæske (Loctite) evt. at lageret har så stor presspasning at det sitter på presset. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.