Jump to content

KAMD43, må jeg ha lageravtrekker for å bytte lager i sjøvannspumpe?


Frivakt

Recommended Posts

Uten vesentlig mekanisk utdanning (annet enn den som dårlig økonomi kan gi :-) så byttet jeg lage og pakninger på to KAD32 for snart 2 år siden (ca 200 gangtimer) og begge virker fortsatt og er tette. Det bør følgelig være fullt mulig å få byttet disse. Tilgang til en skrustikke med stor åpning er å foretrekke.

IMG_20180724_164751.jpg.4220a1c717a8dd755105f1a13347614a.jpgIMG_20180724_164754.jpg.f89b379b65dc470d48f9725a104c34ef.jpgIMG_20180724_170329.jpg.ef3be1be4fd9580577763275793c50e4.jpgIMG_20180724_164618.jpg.5ac5149bcb9d0f11a5fe3a7559c4d21e.jpgIMG_20180724_171929.jpg.3e1df7bda26defae6770909ab7662b2f.jpgIMG_20180724_164025.jpg.d141a3dc5e131444d7bb634b99f21b79.jpgIMG_20180724_163850.jpg.9221ca88000f168aadb9bbe5f202ec88.jpg

IMG_20180724_163808.jpg

IMG_20180724_163836.jpg

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Gjorde denne jobben på en Jabsco sjøvannspumpe sist sommer. Grei kartbordjobb. Skulle gjerne hatt skrustikke eller presse, men som en vet gjør en skrutvinge samme jobben i båt ;-).

 

Litt plankebit og dunking med hammer, men ingenting satt veldig fast. 

-----

Så "frykt ei". Dette bør under normale forhold være en grei kveldsjobb ombord.

 

 

Link to post

Fikk av de gamle lagrene uten problemer i går. Borret hull i en planke - én millimeter større diameter enn akslingen. Messingdor er ikke lett å oppdrive, men en robust nippel fra Clas Ohlson gjorde jobben. Monterte også inn smådelene i pumpa.

 

I dag skal de nye lagrene på. Mulig dette er anledningen til å anskaffe en skrustikke..  :smiley:

20200608_183310.jpg

20200608_194539.jpg

Link to post
Frivakt skrev for 2 timer siden:

Fikk av de gamle lagrene uten problemer i går. Borret hull i en planke - én millimeter større diameter enn akslingen. Messingdor er ikke lett å oppdrive, men en robust nippel fra Clas Ohlson gjorde jobben.

Smart! Det gjelder å improvisere :thumbsup:

 

 

Frivakt skrev for 2 timer siden:

Mulig dette er anledningen til å anskaffe en skrustikke.. 

Definitivt! Alle som ikke eier en skrustikke bør anskaffe det snarest :lol:

Kjøp den du klarer å få tak i som er mest solid og gaper mest, uansett hva den koster. Det kommer du aldri til å angre på  :smiley:

 

Link to post

Fant et kobberrør hos Bauhaus i riktig dimensjon.

 

20200609_192330.jpg.4d0ac29ed1fcb59485d52e640b2d838e.jpg

 

Så ble det skrustikketrikset til @Bellil

Ikke skrustikke til en hvilken som helst pris, @Komodo. Men en tilstrekkelig storkjæftet en fra Biltema. De har også nylonbeskyttere med magnetfeste. Fungerte ypperlig.

 

20200609_183138.jpg.278a5b459dd8d0fc154e525d0e6537b3.jpg

 

 

Så var nye lager på plass på nypusset aksling.

 

20200609_183635.jpg.fb7c9b7b42273b0bc028939a7ddd4c4a.jpg

 

 

40 mm avløpsrør passet akkurat med diameter på lagrene. Press på ytre ring i samsvar med anvisningen til @Komodo. Stor gummiklubbe til å slå på røret med.

 

20200609_184630.jpg.c616b5f65569bf859ebdfc57644da6e2.jpg

 

Så var jobben gjort!

 

Strevde litt med låseringen. Trudde først at lagrene ikke var helt i bunnen. Tok ut igjen og målte tykkelsen på lagrene og dybden på sylinderen + dobbeltsjekket med tykkelsen på de gamle lagrene. Fant ut at det bare er veldig tight. La ringen ned på øvre lager og ga et lite kakk med plastrøret. Da klikket den inn i sporet.

 

20200609_192149.jpg.a3f5bc68c9d517bcd4fea24b50f4266b.jpg

 

Tusen takk for alle gode råd og advarsler!

 

La inn litt ekstra beskrivelse av jobben i tilfelle noen andre amatører kan ha nytte av det.

 

 

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
  • 9 måneder senere...

Jeg har lige skiftet lejer og simmerringe i begge mine sjøvannspumper (KAD32) efter de fine anvisninger i denne tråd.

 

MEN stor var min overraskelse da jeg konstaterede ca 3 mm forskel på de 2 aksler stikker ud af pumpen på motorsiden.

 

Forklaringen er sandsynligvis at akslen er drejet ned på et tidligere tidspunkt for at fjerne et slidspor ved simmerringen på oliesiden.

 

Jeg mener at have set et indlæg herinde, der viser afstand målt med skydelære fra enden af aksel og til lejet, men jeg kan simpelthen ikke finde det igen. Er der nogen der kan genkende det og hjælpe mig med et korrekt mål? 

989B2121-2AF5-4700-8760-B0C31464B1C0.jpeg

128A8BE4-7B14-4A3A-871C-E9ED193A168B.jpeg

Redigert av Clasg (see edit history)
Link to post

@Clasg Er det tilsvarende forskjell på medbringerene mellom drevet i motorene og akslingene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Clasg skrev On 6.4.2021 at 20.25:

Jeg har lige skiftet lejer og simmerringe i begge mine sjøvannspumper (KAD32) efter de fine anvisninger i denne tråd.

 

MEN stor var min overraskelse da jeg konstaterede ca 3 mm forskel på de 2 aksler stikker ud af pumpen på motorsiden.

 

Forklaringen er sandsynligvis at akslen er drejet ned på et tidligere tidspunkt for at fjerne et slidspor ved simmerringen på oliesiden.

 

Jeg mener at have set et indlæg herinde, der viser afstand målt med skydelære fra enden af aksel og til lejet, men jeg kan simpelthen ikke finde det igen. Er der nogen der kan genkende det og hjælpe mig med et korrekt mål? 

 

Jeg trodde jeg hadde bilder av disse målingene, men jeg klarer ikke å finne de nå i hvert fall. Hos meg begynte motor nummer to å lekke ca en måned etter at den første var reparert. Bildene jeg har lagt ut er fra motor to.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
  • 2 uker senere...

@BriggDer var ingen forskel på de 2 medbringere, men den styrbords medbringer var svær at sætte på pumpens aksel. Og så jeg opdagede at medbringeren også havde et “aftryk”, som om den havde været spændt hårdt ind mod motorsiden. 

Min teori, er at den ikke har været korrekt placeret i sporet, og dermed har presset sig ind mod motorsiden og trykket på dieselpumpens aksel.

Som flere brugere herinde har beskrevet, så kan det måske give en forklaring på den nedsatte effekt, som styrbords motor har. Jeg får kun 3.600 o/min ved WOT, og 1,3 i turbotryk (med nye turboer.

Det bliver spændende at få båd og motor testet ved søsætningen 10. Maj. 

Fortsættelse følger.... :smiley:

Link to post
  • 8 måneder senere...

Hei! 

Den tråden tok greit av??. Hvis eg ikkje klarer det nå kan eg like gjerne senke båten. Uansett, eg bytter alt i pumpa bare sånn at det er klart. Lagrene, simringer, oringer etc. Det lekker litt vann ut av pumpa og det er årsaken til bytte. Den er 30 år gammel så det kan umulig skade. Problemet mitt er altså å ta av rørene inn til pumpa. Det er ikke slanger, da hadde det vært null stress. Men sliter med å få løs rørene slik at jeg kan få skrudd ut pumpa. Det er det som er utfordringen. Tusen takk for enormt engasjement ??

Barry!!

 

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...