Atle Martinsen Startet 8.Juni.2020 Del på Facebook Startet 8.Juni.2020 Hei! Har akkurat gjennomgått en full renovering av et eco-drive overflatedrev og tenkte det var kjekt for andre med samme fremdriftsløsning å kunne vite litt om prosessen. 1. Demontering: Drevet er montert til båten med 18 stk bolter som er gjennomgående. Det er gjenget hull i selve ecodrive uniten. Demonter først muttere på aksling. Demonter slange til oljesmøring. Demonter styresylinder. Demonter propell. Løsne alle 18 bolter. Skru ut alle bolter unntatt de 4 øverste. Løsne de 4 siste boltene først når du har avlastet hele ecodrive drevet med en jekketralle og paller under. Roret hjelper deg til å holde det stabilt. Det sitter orginalt montert en gummipakning mellom skrog og ecodrive i tillegg til evt tetning montør selv har valgt. Når ecodrive uniten er nede på bakken kan man kappe opp toppen av enheten med en kappeskive (Se bilder for hvor). Mutterene som holder pakkboks på plass løsnes med egnet verktøy. Akselen skal naturlig nok ut mot båten skrog slik at dette umuliggjør løsning når den står montert på båten. Først den ytre som holder flensen, så den indre som holder lagrene. Endelokk på akselhylse kan da nappes ut med et krokverktøy når Aksel er demontert. Simringer demonteres med egnet verktøy. Mutter til roraksel kan løsnes med en stor rørtang. Alle bolter som holder styring er nestet med sveisepunkter, disse må slipes av og bolter slåes ut. Foring til akselhylse demonteres helst med avdrager om du får til, men ellers er det feinsag og skjære det forsiktig i biter som gjelder. 2. Deler: Simringer i pakkboks er i størrelse 78x95x13 - 2stk. Simringer i bakkant av akselhylse er i størrelse 50x72x8 - 2 stk Foringer til styringen er følgende: I tillegg må de lages 2 stk foringer til gjennomføringen til rorakselen. Disse er 50mm innvendig, 70mm utvendig og med krage oppe og nede. Orginalt ligger det en o-ring mellom disse som tetning, jeg valgte å lage de 25mm kortere en orginalt og la i mellom 2 stk 50x70x10 simringer i stedet. Disse foringene anbefales produsert i pom plast da det er et dødt materiale som ikke er påvirket av olje, fett eller vann og er meget motstandsdyktig mot mekanisk slitasje. 3. Montering. Vel, det er en del timer med sliping, rengjøring, tec7/sika o.s.v men stort sett mer en overkommelig å gå baklengs i demonteringen. Husk å smøre alt du kan få smørt. Sett simringer pent på plass med egnet verktøy. Sitér dette innlegget Lykkelig båteier igjen :D Link to post
Andysmurf Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Hei Atle og takk for en flott gjennomgang av ECO drev vedlikehold 👍 Jeg har samme systemet og pakkboksen lekker litt vann inn, samt det ser ut som om oljen har blitt til pakkboksen er blitt grøtete i nedre del av slangen. Er det mulig å vedlikeholde pakkboksen uten å demontere hele drevet tro? Mvh Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Martinsen Svart 17.Mai.2023 Del på Facebook Svart 17.Mai.2023 @AluCab32Ft fikk ikke åpnet pm du sendte, men ja, det ble bra. Skulle jeg gjort noe annerledes hadde jeg satt inn en smørenippel i rorhylsa for å kunne fylle den med fett samtidig. Sitér dette innlegget Det finnes to folkeslag på sjøen: Båtfolk , og folk med båt! Link to post
AluCab32Ft Svart 17.Mai.2023 Del på Facebook Svart 17.Mai.2023 Ok, villa du satt den mellom O-ring og ut mot sjøsiden da? Sitér dette innlegget Link to post
Gaaseboe Svart 18.Juli Del på Facebook Svart 18.Juli Hei. Hvor går eksosen ut på båten? Jeg har slikt drev, der eksos er bygd inn i drevet med utløp rett forran propell. Lurer på å få flyttet eksosutløp pga problem med for mye kavitasjon på propell. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli Del på Facebook Svart 18.Juli Atle Martinsen skrev On 8.6.2020 at 23.12: Har akkurat gjennomgått en full renovering av et eco-drive overflatedrev og tenkte det var kjekt for andre med samme fremdriftsløsning å kunne vite litt om prosessen. Flott deling Veldig få som kan noe om overflatepropeller i Norge så ypperlig at du deler av kompetansen. Det er en ganske krevende operasjon å pønske ut selv så din tråd må utvilsom hjelpe en som kanskje ikke er et mekanisk geni veldig på vei. Ser det er en stund siden TS har vært innom men vil likevel ha det sagt... Er det noen som kan fortelle litt om Eco-Drive ? Hvor mange er produsert? Er det riktig at det ble produsert i Moss? Finnes det noe firma/person som har deler? Hvor stor effekt takler Eco-Drive ? ++++ Jeg har fått prøve en Sea King HT med blå sider og Cat 385hk, jeg ble mektig imponert og hadde ikke nølt med å velge løsningen i dag. Min lille erfaring er at dersom en har slureventil på giret og en dugelig baugpropell og går endel lange strekk så er dette en meget god løsning. Hva er andres brukererfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.