Per Sonlig Startet 12.Juni.2020 Del på Facebook Startet 12.Juni.2020 Noen som vet hvor mange % olje det skal være i bensinen til en 6 HK Johnson Sea Horse fra 1970? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Juni.2020 Del på Facebook Svart 12.Juni.2020 Du skal ha 2% oljeinnblanding. Bruk 2takt olje. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2020 Del på Facebook Svart 12.Juni.2020 2% ble innført når man gikk over fra glidelager til rullelager. På 50-tallet. I nyere tid er det vel bare Seagull som har hatt glidelager. 10% blanding... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Juni.2020 Del på Facebook Svart 12.Juni.2020 Nja, rullelager på min 1958 Johnson 18hk. Skal ha 6%. Men er bare å Google så finner du sikker en tabell. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
paxo Svart 13.Juni.2020 Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 Etter hukommelsen så var 1964 40hk første Evinrude/Johnson som ble oppgitt å gå på 2%. Tidligere var det anbefalt 4%. 40hk var visstnok allerede klar for 2% i 1962/63, men ikke i instruksjonsboken. Han jeg kjøpte 1962 Evinrude 40hk av, hadde kjørt med 2% så lenge han eide den uten problemer. Oljen er jo betydelig bedre i dag enn i 1962 også. Min 4hk fra 1980 går på 1%. Jeg har en mistanke om at de senere gikk opp til 2% pga. at folk slurvet med innblandingen og at det var lite å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Juni.2020 Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 paxo skrev 1 time siden: Oljen er jo betydelig bedre i dag enn i 1962 også. Det skal man ikke være sikker på. Hvorfor skulle den være det ? Det blir som med tannbørster hvor produsentene sier de har laget de bedre år for år de siste 50 år. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Juni.2020 Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 Honduras skrev for 16 timer siden: Nja, rullelager på min 1958 Johnson 18hk Ikke glidelager i råde/stempel? Mercury på 60-tallet skulle ha 5%, men 2% dersom man brukte "original" Quicksilver-olje.. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 13.Juni.2020 Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 Jannmar skrev for 11 timer siden: Det skal man ikke være sikker på. Hvorfor skulle den være det ? Det blir som med tannbørster hvor produsentene sier de har laget de bedre år for år de siste 50 år. Fordi de stadig oppgraderer klassifikasjonen på oljene som skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 paxo skrev On 13.6.2020 at 21.45: Jannmar skrev On 13.6.2020 at 9.59: Det skal man ikke være sikker på. Hvorfor skulle den være det ? Det blir som med tannbørster hvor produsentene sier de har laget de bedre år for år de siste 50 år. Fordi de stadig oppgraderer klassifikasjonen på oljene som skal brukes. Oppgradering av klassifikasjoner på olje er for å tilfredstille kravene til motorene etter hvert som de har utviklet seg både når det gjelder virkemåte og materialer. Og her har det skjedd en voldsom utvikling siden 1962. Min 20 år gamle Yanmar trives fremdeles best med den oljen som ble foreskrevet av Yanmar da den var ny. CD eller CF. Om det er utviklet olje senere som er bakover kompatibel med CD eller CF, betyr ikke det nødvendigvis at denne nyere oljen er bedre for min gamle Yanmar, men at den er beregnet for bruk i Yanmarer nyere enn min, men også kan brukes i min. Så at "Oljen er jo betydelig bedre i dag enn i 1962" stemmer neppe for olje som er beregnet for motorer bygd i 1962. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Vi hadde i sin tid en 4hk Johnson 70 talls modell, og den skulle ha 50:1 dvs. 2% olje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.