Jump to content

Skades dynamo av å ikke lade?


Kalle.navn

Recommended Posts

Jeg har en båt hvor dynamoen ikke starter å lade før turtallet kommer opp i nesten 3000. Da lader den helt fint med omtrent 14.5 volt også på tomgang.

 

Dilemmaet mitt er når jeg starter helt kald motor bør jeg da ruse den et kort øyeblikk for å få igang dynamoen eller bør jeg vente noen minutter på litt temperatur i motoren?

 

Motoren er en Bukh 24 hester og dynamoen er Prestolite 86021151m. Har også allerede montert en 5w pære som ekstra motstand for å hjelpe dynamoen igang, men den må fortsatt ha mye turtall for å starte.

 

Link to post

Kan ikke tro dynamo skades,  men som du selv sier er det verre for motoren og ruses når den er kald. Er denne 5 w pæra koblet i serie med eksisterende ladelys/alarm eller er den koblet i paralell , eller som erstatning for gammelt ladelys ?Koblet i serie vil bare øke problemet. Den må i paralell med alarm eller erstatte gammelt ladelys hvis det skal hjelpe.      Vet ikke hva du har fra før. Noen har både ladelys og alarm.    Du skal altså redusere motstand og ikke øke den.                                       

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Bytte til annen pære hjelper neppe. Men det må være gammeldags glødetrådpære og ikke diodepære.  5 w holder. Vanligvis er ladelys fra 2 til 4 w. Du kan jo sjekke hvor mange w den originale er. Hva med og teste med en ny kabel fra nøkkel og helt frem til D+ på dynamo via denne nye pæra. Kanskje det er slik du gjorde ?Tenker bare at den originale ledning kan være nesten av et sted. Hvis det originale ladelyset lyser svakere med 5 w pæra i tillegg så kan det tyde på det. 

Link to post

For min gamle Volvo Penta (2003, 27 hester) , så forholder seg slik at dersom man kobler fra batteriene mens motoren går, så kan spenningen stige slik at man brenner av noen likeretterdioder.

 

Ikke godt å si om det kan oppstå en slik høy spenning internt i denne Buck generatoren hvis den går uten belastning.  Hvis jeg skulle gjette, så er dette ikke tilfellet, slik at det ikke er noe problem at den slår inn ved 3.000 omdreininger, men det er jo ikke godt å vite dette sikkert.

 

Googlet litt og fant en liten "kursbok". Vet ikke om det er så mye hjelp i men den er nå i alle fall gratis:

http://www.prestolite.com/literature/training/PP1127_TrainingManual_lores.pdf

 

Det er noen feilsøkingsskjema bakerst i heftet.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

En liten oppdatering til de som har svart.

 

Fant aldri ut av hvorfor dynamoen var treg til å starte. Endte opp med ta en full opprydning i kabel-spagettien bak instrumentpanelet, her fant jeg en fullstendig grillet motstand. Dette mistenker jeg at er grunnen til at dynamoen nå trenger pæren istedenfor.

 

Av grunner jeg ikke helt skjønner, men gladelig aksepterer :smiley:, slukker ladelampen nå umiddelbart ved start og lader som den skal.

 

Takk for hjelpen

 

Link to post

Fint ar du oppdaterer tråden når du har funnet løsningen 👍

 

En motstand på ladelampe-kretsen har samme funksjon som pæren i ladelampen og skal sørge for at D+ på dynamoen får spenning på omlag 4 V med tenningen på men før motoren starter. Denne spenningen gjør at dynamoen starter å lade straks motoren har startet. Med for lav spenning på D+ må dynamoen opp i høyt turtall slik at den selv bygger opp denne spenningen internt for at ladingen skal starte.  

 

Uten at jeg vet hvordan ting er koblet hos deg antar jeg at ødelagt motstand har medført for stor samlet motstand i kretsen, og dermed for lav/ingen spenning på D+. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 2 timer siden:

Fint ar du oppdaterer tråden når du har funnet løsningen 👍

Enig :smiley:

 

Kalle.navn skrev On 13.6.2020 at 0.03:

Har også allerede montert en 5w pære som ekstra motstand for å hjelpe dynamoen igang, men den må fortsatt ha mye turtall for å starte.

Når du skrev dette oppfattet jeg det som seriekobling, men det har jeg kanskje ikke rett i. Under ser du seriekobling til venstre og parallellkobling til høyre. 5 watt pæra er ektrapæra og 1 watt pæra og motstanden er det originale oppsettet i min skisse. Når motstanden er defekt klarer ikke en 1 watt præra alene og gi nok strøm til D+ og lading starter ikke. Med ekstrapæren i serie hjelper heller ikke det. I parallellkoblingen til høyre kommer strømmen frem da den kan gå via ekstrapæra utenom defekt motstand og 1 watt pæra. Derfor skulle lading startet selv med defekt motstand ved en parallellkobling. Men du skriver jo at dette ble koblet i parallell og satser og tror på det var slik du gjorde :yesnod: Uansett så funker det jo og det er viktigste :thumbsup:

 

skjermbilde.png

Link to post

For fullstendighetens skyld og til senere lesere.

Ikke øk på strøm (paralelkobling, fjerning av motstand eller glødepærer, mm) 
uten nøyaktig å vite om regulatoren tåler dette.
Det er helt avhengig type dynamo og regulator og ikke noe "en bare kan prøve".

Så f.eks. mange regulatorer fra Prestolite, Delco Remi (og mange andre)
har L-kontakt som ikke må belastes med mer enn 6W.

Regulatoren kan ødelegges med det, både umiddelbart og uten å vise tegn. (!)

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker
Kvalitativ forbedring av svaret. (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...