Kalle.navn Startet 12.Juni.2020 Del på Facebook Startet 12.Juni.2020 Jeg har en båt hvor dynamoen ikke starter å lade før turtallet kommer opp i nesten 3000. Da lader den helt fint med omtrent 14.5 volt også på tomgang. Dilemmaet mitt er når jeg starter helt kald motor bør jeg da ruse den et kort øyeblikk for å få igang dynamoen eller bør jeg vente noen minutter på litt temperatur i motoren? Motoren er en Bukh 24 hester og dynamoen er Prestolite 86021151m. Har også allerede montert en 5w pære som ekstra motstand for å hjelpe dynamoen igang, men den må fortsatt ha mye turtall for å starte. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Juni.2020 Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 (redigert) Kan ikke tro dynamo skades, men som du selv sier er det verre for motoren og ruses når den er kald. Er denne 5 w pæra koblet i serie med eksisterende ladelys/alarm eller er den koblet i paralell , eller som erstatning for gammelt ladelys ?Koblet i serie vil bare øke problemet. Den må i paralell med alarm eller erstatte gammelt ladelys hvis det skal hjelpe. Vet ikke hva du har fra før. Noen har både ladelys og alarm. Du skal altså redusere motstand og ikke øke den. Redigert 13.Juni.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle.navn Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 (redigert) Den står i parallell med ladelampa, det er ikke alarm på ladingen bare lampe(som fungerer). Dynamoen ville ikke lade i det hele tatt før jeg satte inn pæra. Er det andre triks som kan gjøres, vil det f eks kunne endre noe å bytte til en annen pære? Redigert 13.Juni.2020 av Kalle.navn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Juni.2020 Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 Bytte til annen pære hjelper neppe. Men det må være gammeldags glødetrådpære og ikke diodepære. 5 w holder. Vanligvis er ladelys fra 2 til 4 w. Du kan jo sjekke hvor mange w den originale er. Hva med og teste med en ny kabel fra nøkkel og helt frem til D+ på dynamo via denne nye pæra. Kanskje det er slik du gjorde ?Tenker bare at den originale ledning kan være nesten av et sted. Hvis det originale ladelyset lyser svakere med 5 w pæra i tillegg så kan det tyde på det. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Juni.2020 Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 Har det vært slik bestandig? Kan det være gal utveksling/feil reim skiver? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 13.Juni.2020 Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 (redigert) For min gamle Volvo Penta (2003, 27 hester) , så forholder seg slik at dersom man kobler fra batteriene mens motoren går, så kan spenningen stige slik at man brenner av noen likeretterdioder. Ikke godt å si om det kan oppstå en slik høy spenning internt i denne Buck generatoren hvis den går uten belastning. Hvis jeg skulle gjette, så er dette ikke tilfellet, slik at det ikke er noe problem at den slår inn ved 3.000 omdreininger, men det er jo ikke godt å vite dette sikkert. Googlet litt og fant en liten "kursbok". Vet ikke om det er så mye hjelp i men den er nå i alle fall gratis: http://www.prestolite.com/literature/training/PP1127_TrainingManual_lores.pdf Det er noen feilsøkingsskjema bakerst i heftet. Redigert 13.Juni.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle.navn Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 En liten oppdatering til de som har svart. Fant aldri ut av hvorfor dynamoen var treg til å starte. Endte opp med ta en full opprydning i kabel-spagettien bak instrumentpanelet, her fant jeg en fullstendig grillet motstand. Dette mistenker jeg at er grunnen til at dynamoen nå trenger pæren istedenfor. Av grunner jeg ikke helt skjønner, men gladelig aksepterer , slukker ladelampen nå umiddelbart ved start og lader som den skal. Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Fint ar du oppdaterer tråden når du har funnet løsningen 👍 En motstand på ladelampe-kretsen har samme funksjon som pæren i ladelampen og skal sørge for at D+ på dynamoen får spenning på omlag 4 V med tenningen på men før motoren starter. Denne spenningen gjør at dynamoen starter å lade straks motoren har startet. Med for lav spenning på D+ må dynamoen opp i høyt turtall slik at den selv bygger opp denne spenningen internt for at ladingen skal starte. Uten at jeg vet hvordan ting er koblet hos deg antar jeg at ødelagt motstand har medført for stor samlet motstand i kretsen, og dermed for lav/ingen spenning på D+. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Brigg skrev for 2 timer siden: Fint ar du oppdaterer tråden når du har funnet løsningen 👍 Enig Kalle.navn skrev On 13.6.2020 at 0.03: Har også allerede montert en 5w pære som ekstra motstand for å hjelpe dynamoen igang, men den må fortsatt ha mye turtall for å starte. Når du skrev dette oppfattet jeg det som seriekobling, men det har jeg kanskje ikke rett i. Under ser du seriekobling til venstre og parallellkobling til høyre. 5 watt pæra er ektrapæra og 1 watt pæra og motstanden er det originale oppsettet i min skisse. Når motstanden er defekt klarer ikke en 1 watt præra alene og gi nok strøm til D+ og lading starter ikke. Med ekstrapæren i serie hjelper heller ikke det. I parallellkoblingen til høyre kommer strømmen frem da den kan gå via ekstrapæra utenom defekt motstand og 1 watt pæra. Derfor skulle lading startet selv med defekt motstand ved en parallellkobling. Men du skriver jo at dette ble koblet i parallell og satser og tror på det var slik du gjorde Uansett så funker det jo og det er viktigste Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 (redigert) For fullstendighetens skyld og til senere lesere. Ikke øk på strøm (paralelkobling, fjerning av motstand eller glødepærer, mm) uten nøyaktig å vite om regulatoren tåler dette. Det er helt avhengig type dynamo og regulator og ikke noe "en bare kan prøve". Så f.eks. mange regulatorer fra Prestolite, Delco Remi (og mange andre) har L-kontakt som ikke må belastes med mer enn 6W. Regulatoren kan ødelegges med det, både umiddelbart og uten å vise tegn. (!) Jørg Redigert 21.Juni.2020 av Joerg Becker Kvalitativ forbedring av svaret. (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.