Jump to content

Ibiza 26 Touring 2008 - Montering av svinger til ekkolodd

deriks

Recommended Posts

Hei,

Har en Ibiza 26 Touring 2008 mod. Ønsker å montere svinger til ekkoloddet i kartplotteren, Raymarin Axiom 9rv. Er det noen som har erfaring med montering av svinger i Ibiza 26 Touring? Ønsker svinger montert innvendig eller evt. hekkmontering? Hvor i båten bør en svinger monteres, akterut eller midt i båten??
Mvh

Dag Erikstad

vurderer Axiom 9RV selv og lurer litt på svinger i seg selv. Hvordan valgte du riktig svinger? Jeg handler hos Seatronic og de har flere... Skal drive mest havfiske, håper de klarer å gi riktig god signal fra ned til 100m...

Svinger skal vel så sentrisk båt så mulig, dvs nærmest kjøl. min sitter rett under motor litt på siden av kjølen. Er litt usikker men antar at den må monteres ganske rett opp. Dvs vertikalt i lodd.

Gå for en Airmar 600W svinger, Raymarines egne svingere egener seg ikke så godt for bunnfiske på dypere vann (mer enn 30m). P66 er hekkutgaven, B60 er den gjennomgående og P79 er innvendig utgave. Anbefaler B60 tilted element gjennomgående, har hatt denne på en av båtene mine siden 2007 (ikke samme båt). B60 er utrolig bra til å holde bunnen i planingshastigheter, med riktig ekkoldd kan en oppdage fisk i 35 knop. 

Det trengs en Raymarine Axiom RealVision 3D to 7-Pin CP370 Transducer Adapter Cable for å kunne koble til Airmar svingere (i Raymarine CP370 utgave).

• 4 uker senere...

Har samme Plotter, og fikk beskjed at ved innvendig plassering, var det flere funksjoner som ikke ville virke ( nesten kun dybde og kanskje en fisk) Endte opp med hekkplassert svinger (Rv 100)  for å kunne dra nytte av mulighetene til denne plotteren. Alternativt kunne jeg ha skroggjennomført, men da måtte jeg ha 2 stk (Bb, stb) med startpris på 15k. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...