Dagobert1012 Startet 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2020 Hei, jeg har et Waeco Coolmatic kjøleskap i min Bavaria. Tipper dette er originalt og har sittet i båten siden den var ny i 2002. Kjøleskapet fungerer og blir kaldt men det virker som det ikke går jevnt. Det kan skru seg av og på så og si kontinuerlig (altså viften eller motoren starter og stopper ) eller jeg kan oppleve at motoren eller viften går kontinuerlig. Det er virker som om dette også bruker veldig mye strøm. Kjøleskapet blir også kaldt rundt topplokket selv om jeg har prøvde med en tetningslist. Antar at det kan ha noe med saken å gjøre selv om jeg tror det skal være tett og fint. Kan noe si meg hvordan et kjøleskap som dette skal oppføre seg ved normale omstendigheter?? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Kjøleskapsproblemer". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Uten å inneha stor kompetanse, så er det vel lett å tenke at det må få etterfylt kjølegass? kjenner du et vakuum i døra om du prøver å åpne den, 5-10 sekunder etter at du har lukket den? Om ikke kan jo det indikere utett pakning. Sitér dette innlegget Link to post
Dagobert1012 Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Meget mulig det trenger etterfylling av gass. Det er absolutt ikke noe vakuum når jeg prøver å åpne........ Sitér dette innlegget Link to post
Dagobert1012 Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Noen som vet om det skal være vakuum i en toppmatet kjøleboks/skap?? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Du har sikkert erfart at det blir vacuum på kjøleskapet/ fryseren hjemme. Det blir ikke nødvendigvis like kraftig men, noe skal det være. -som følge at oppvarmet luft kjøles ned, opptar mindre volum og suger til seg lokket/ døra. har du hatt et termometer nedi for å sjekke reell temp? når det skrives om slike symptomer, stadig stopp og start, kontinuerlig drift, høyt forbruk, så er det ofte kjølegassen som blir foreslått. så spørs det da, vil det være mere økonomisk og energiøkonomisk å etterfylle på et 18 år gammelt opplegg, fremfor å kjøpe nytt? kanskje benytte muligheten til å bytte til noe som bruker mindre strøm og er bedre isolert. om det har en lekkasje, så hjelper etterfylling av gass bare i kort tid... Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) Dagobert1012 skrev 8 minutter siden: Noen som vet om det skal være vakuum i en toppmatet kjøleboks/skap?? Eureka kom meg i forkjøpet :) Redigert 15.Juni.2020 av Kanalkapteinen Allerede besvart (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Dagobert1012 Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 OK, takker for gode tips. Jeg skal selvfølgelig prøve å tette rundt med en ny gummilist å se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Hyppig start og stopp er 95% sikkert manglende væske. Er boksen toppmatet så er det uansett ikke mye å hente med ny list da kald luft synker, og dermed ikke lekker ut som ved et utett skap. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Kjøpte nettopp ny brukt båt fra 2008 og der virker ikke kjøleskapet. Hører at kompressoren starter og går men det blir ingen kjøling så det er sikkert fritt for gass. Sitter og lurer på om det bare er å bestille nytt eller jeg skal ta det med til et kjølefirma og få fylt gass. Noen som vet hva de tar for å fylle gass på et slikt lite kjøleskap? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.