Jump to content

Volvo Penta MD5 faller periodevis i turtall.

Alma 26

Recommended Posts

Vi har en litt lunefull Volvo Penta md5b fra 80-tallet som starter umiddelbart går fint i en periode før turtallet plutselig faller uten at noen har vært borti gassen. Hvis man kjører motoren på høyt turtall tar det lengre tid før fallet kommer enn hvis man går på lavt turtall. Lavt turtall gir et dropp rundt hvert 5. minutt, mens det tar rundt 10 minutter på høyt turtall. Når turtallet først har falt tar det et minutt eller to før den kommer tilbake opp i turtall. Hvis man gir gass etter turtallet har falt går det tilbake til der det var før det etter en liten stund øker enda mer.

Motoren får rikelig med kjølevann, lite rust å vise til. Dieseltanken ble tatt ut, tømt og vasket i vår. Noen som har noen teorier?

IMG_2545.PNG

• 2 uker senere...

Snakket med en kyndig mekaniker som antok at det måtte ha noe med dieselsystemet å gjøre. Har ikke prøvd å gjøre noe med det enda, men heller brukt den som den er! Tenkte å bytte dieselslanger og sjekke forfilteret + finfilteret. Skal også sjekke om lufteslangen til dieseltanken er ren og fin, kan ha noe med undertrykk i tanken å gjøre.

• 3 år senere...

Problemet som oppstår etter ca 30 min gange kan være dårlig/manglende sirkulasjon av kjølevæsken. Jeg har bare en ting å si om denne konstruksjonen av et termostat hus. Og det er at jeg håper konstruktøren blir reparatør i sitt neste liv. Og må plages med sin egen oppfinnelse. 

Men ta en titt å se om vannet kommer mellom motoren og ikke bare ut av det hullet i midten av  termostat huset, til eksos bendet.. 

Min gikk varm, og stoppet til slutt. Alt ettersom 20-60min etter oppstart. 

Her var det tett i kjølekanalen i blokka. 

Kanalen er av sugerør dimensjon, med kriker å kroker hvor salt og sand har kost seg i alle år. 

Det var bare å konkludere med at turen går den veien strømmen tar meg frem til motoren har kjølt seg ned og jeg kunne vri om nøkkelen igjen. 

Når start motoren hadde fått god drifts temperatur hostet omsider motoren igang og turen fortsatte ca 1t igjen. 

Det var ikke en varig løsning, men den båten hadde jo mast og seil, og en fører som likte seg best utpå i vindstille solfylte dager.?

Et av tiltakene som ble benyttet var å la retur diesel gå tilbake til tanken. 

Orginalt går den tilbake i finfiltret hvor den blir blandet sammen med en beskjeden mengde kald diesel etter behov for mer. 

Dette kjenner du godt med hendene på slangen den blir lunka når motoren er varm. 

Et stykk banjo kupling og tilstrekkelig slange tilbake til tanken din, eventuelt gjennomføring i tanken og du har fått deg et problem mindre med å kutte ut retur til filteret. 

Varm diesel er ikke godt å håndtere for dieselpumpa, og kan gi det nevnte symptomet i tråden. 

Forøvrig er det hullet i termostathuset 6mm? Husker ikke helt. Er det rustet større blir det snart på tide å grave dypt i lommeboka. 

Det er det hullet som gir vann direkte til eksos kjøling. Er det for stort blir det lite til motoren. 

Lufting av diesel filter og pumpe. 

Se på høytrykkspumpen. Det er en liten skrue på toppen, (ved Bosch merkeskiltet hvis jeg ikke husker feil) 

Sekskant hode, med flat spor. Det er lufteskruen. 

Benytt pumpe hendelen på membran fødepumpa til å pumpe diesel frem til det ikke kommer luft ut av skruen. 

(Jeg kappet slangen før motoren og satte på en drivstoff pumpe av samme type som påhengsmotor har for å enklere og raskere få luftet. I forhold til å bruke den orginale mekaniske pumpa.)

Det er også mulig å løsne mutteren på høytrykksrøret  mellom pumpe og dyse for å lufte. 

5nacks skrev for 2 timer siden:

@Tortuga dette har vel du erfaring med? 

Hadde md5b i Tortuga. For vår del var det verst tenkelig tilfelle. Kompresjonen forsvant grunnet tæring. Kunne snurre svinghjulet rundt uten merkbar motstand til slutt.

Bilder av "katastrofen" her: 

En snillere feil kan være tett rusk i filter / tank eller luft i systemet.

Motoren har flere luftepunkter. Viktig at man gjør dette rett.

Annbefaler "md5 for dummies"

For lufting, se fom. side 36

https://www.maximalt.dk//files/teknik/md5-for-dummies.pdf

T0rp skrev On 3.12.2023 at 0.51:

Noen som fant ut av dette ? Opplever det samme på min md5b. I tillegg til «fall» i turtall klarer ikke motoren å komme opp i turtall/hastighet.

Har en MD5B som gikk fint til noen deler forsvant

image.png.71513d46388139a67af2d4a7c3474934.png

image.png.78772809820a08d3b990e71b6a2115e9.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

Navnt over, men retur må tilbake til tank. Retur til grovfilteret (GF) gir en rekke problemer:

1. Matepumpe (MP) suger ikke fra tank men blir i praksis en sirkulasjonspumpe på en krets

2. Luft sorteres ikke ut 

3. Slitte dyser kan passere avgass til retur. Denne gassen vil akkumulere seg i en lukket krets

På et fungerende system kan en åpne lufteskrue på finfilter mens motor går. Da vil det komme ut diesel. Med retur til filter vil det ikke være overtrykk.

Har laget en skisse som forklarer:

20231219_234457.jpg

Redigert av Luske_Ludvig
Leif (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...