Jump to content

Korrosjonsskader i mastesporet på min Albin Cirrus. Hvordan kan det repareres?


alf-inge

Recommended Posts

Har i vår hatt litt problemer med å heise storseilet. Med nysmurt mastespor var det likevel et parti omtrent ved salingen der jeg måtte bruke ekstra kraft for å få seil-sleidene forbi. I dag var jeg oppe i masta for å smøre litt mer, da finner jeg at det er en 25-30 cm strekning på høyde med salingshornene der mastesporet er korrodert. Ikke rart det er litt ekstra friksjon der.

DSC_0090.JPG.5eaf0bca3133e5e95fb5270fa756d2b7.JPG

 

Hvordan kan man fikse noe sånt som dette? Bare slipe ned å smøre over med en slags lakk? Eller sparkle med ett eller annet? Hvilket sparkel fester til aluminium og tåler slitasje, sol og vær? Eller er det noe annet man kan gjøre?

 

Lurer også på hva som kan ha forårsaket det. Har tidligere år hatt en fender heist opp i masta for å motvirke pumping som oppstår i enkelte vindretninger når masta er bar. Men i høst hadde jeg ingen problemer med friksjon. Og i vinter har jeg ikke hatt noen fender i masta, men nå er det skade. Forstå det den som kan.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...