mortya Startet 16.Juni.2020 Del på Facebook Startet 16.Juni.2020 (redigert) Hei, har en rib 13 fot, styrekonsoll, med 35hk Johnson 2 takter. Denne har 9x10 propell og gjør kun 20 knop, får jo selvfølgelig toppturtall. Den er svært rask opp i plan. Så spørsmålet er, hvor høyt på pitch kan jeg gå opp? Kan jo selvfølgelig gå opp 1 tomme eller 2 og prøve, men vil prøve være rett i nærheten og fornøyd med å bytte propell 1 gang. Gå nedover i propell er jo lettere da man har et turtall å gå utifra. Hva har dere andre på ribbene deres av ca samme str? Og hva slags toppfart kan en forvente? 30 knop? Er en Kina rib av ukjent merke med dobeltbunn. Redigert 16.Juni.2020 av mortya (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 (redigert) mortya skrev 27 minutter siden: Gå nedover i propell er jo lettere da man har et turtall å gå utifra. er jo det samme med å gå opp i størrelse. Men må nok ha turteller skal dette bli noenlunde nøyaktig. hvaslags 35hk - 2syl eller 3syl? (høres ut om 2syl ut fra prop størrelse?) forventet fart er vanskelig å tippe uten å vite mer om jolla, her vil bunnkonstruksjonen og hvor godt den løfter seg ut av vannet ha mye å si for toppfarta Redigert 16.Juni.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mortya Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Det er en 2 sylindret 35hk 80 talls Johnson motor. Har turteller og den viser 5850rpm. Og det skal etter hva jeg har klart å finne ut være maks rpm. Den virker etter hva jeg har av erfaring til å løfte seg lett ut av vannet og opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 kunne sikkert prøvd med en 12" propell uten at den drar turtallet for langt ned tenker jeg mortya skrev for 2 timer siden: Den virker etter hva jeg har av erfaring til å løfte seg lett ut av vannet og opp i plan. også interessant hva som skjer videre etterhvert som farta øker - blir det mye våt flate så skrubber det godt på farta Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.