Jump to content

Bytte av turbo Volvo Penta 41p

Helege

Recommended Posts

• 2 år senere...

Gjorde dette i fjor på samme motor.

Start gjerne med å tappe ned litt kjølevæske så den står under turboen.

Kontroller også at eksosbend står montert over vannlinja, så du ikke får en våt overraskelse når du demonterer det?

Koble så fra kjølevannsinntaket på eksosbend, og slangeklemmer mot eksosslange.

Deretter er det å løsne slanger og koblinger for kjølevann og olje på turbo, det kan bli litt søl, men ikke mye. Deretter løsne rør/slange fra turbo mot luftfilter og aftercooler. Til sist løsner du mot eksosmanifold og eksosbend, eventuelt demontere både bend og turbo som en enhet. Hvis bolter/muttere er veldig korrodert, må kanskje litt varme til. Monter tilbake i motsatt rekkefølge, det følger gjerne med en skvett olje til å ha i turboen til første oppstart, dette heller du i innløpet for olje på turboen så den får smøring umiddelbart. Skift mest mulig av pakninger og o-ringer du har demontert. Det følger gjerne med en del med den nye turboen. Sjekk særlig at den store o-ringen mot aftercooler tetter skikkelig, ellers får du turbotrykkslekkasje her og lavere effekt. 
Ved første oppstart lar du motoren kinne et par ganger i et par sekunder før du starter opp. Da får du oljetrykk fram til turbo. Fyll på kjølevæske igjen. Start opp og sjekk for lekkasjer og røyk. Nyt sommeren med frisk turbo.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Landkrabbaten skrev 1 time siden:

Denne var jo knallbra, tusen takk!

Bare hyggelig. Jeg har turbotrykksmåler liggendes hvis du vil låne.. Bor i Tønsberg

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...