Kjellg Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Vi har dem heldigvis ikke i nord ennå. Men hvordan er status på skjellene nå i sør, er det blitt veldig mye av dem? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 NilsPils skrev 4 minutter siden: Og jeg er ikke helt uenig med deg . . . He he, vi er nok på bølgelengde her. Drap for drepingens skyld er ikke min greie heller. Matauk derimot er noe annet. Jeg bor nordpå og som @Kjellg påpeker har vi ikke fått dem hit enda. Kona er fra den delen av landet der man spiser det mange her omkring kaller agn. Jeg har etter hvert lært meg å sette pris på mye av det som kan plukkes og spises rett i fra fjæra. Hadde jeg bodd en plass det var stillehavsøsters ville den nok fort havnet på menyen. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 (redigert) @NilsPils Det var ikke noe vondt ment fra min side der med Asiatiske kvinner. Beklager om du oppfattet dette som støtende. Jeg har naturligvis ingenting imot kvinner uansett, men å ha de med kun for å plukke skjell gidder jeg altså ikke? Jeg er enig i den respekten man skal utvise ovenfor alt liv. Om man plukker dem for å legge de på land for å dø, eller om man knuser dem spiller liten rolle for min del. Dessuten kommer det andre til gode når skjellene knuses og forblir i vannet. Men her snakker vi om forskjellige etiske syn, noe som jeg ikke vil diskutere her. Saken er at dette er en uønsket art, og at den fortrenger den naturlige faunaen. Når vi vet at hvert individ kan produsere 200 000 000 egg, sier det seg selv at alle monner drar. Enten man spiser de, er med i organisert plukking, eller knuser 20-30 stykker mens man tusler rundt i fjæra og nyter solen. Redigert 17.Juni.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Jeg tror ikke den knusingen din har noen som helst praktisk effekt, annet enn at det ser fælt ut. Så jeg for min del ville latt være. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 (redigert) nomen skrev 46 minutter siden: Beklager om du oppfattet dette som støtende. Ikke noe er oppfattet som støtende her. Man bør tåle såpass og mer enn det. Jeg ville bare gi litt honnør til min fantastiske kone, som jeg kan være enig går litt over streken noen ganger. For eksempel går det dårlig i grønnsakhagen hjemme fordi hun ikke vil ta bort ugresset. Hun klipper plenen med saks for ikke å skade blomstene. Heldigvis har vi lite plen. Løvetann er en av hennes favoritter. Under mine villeste protester prøvde hun å så løvetann i hagen i Thailand også. Heldigvis gikk det prosjektet dårlig . . . Ønsker alle en flott dag på sjøen i det fine været . . . Redigert 17.Juni.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Honduras Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Midtpinne skrev for 4 timer siden: Jeg var halvveis enig med deg, men så kom jeg og tenke på minken og alt den har drept av fugler langs kysten vår. Den skal ikke være der, Skal du bli kvitt en mink holder det lenge med å spørre norske kvinner... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
nomen Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 index skrev 1 time siden: Jeg tror ikke den knusingen din har noen som helst praktisk effekt, annet enn at det ser fælt ut. Så jeg for min del ville latt være. Så å fjerne ett skjell som kan produsere 200 000 000 egg har ingen effekt? Skal vi bare gi opp? Jeg tror at ved å fjerne det man kan av disse skjellene, kan bidra til at populasjonen blir mindre, og da særlig der hvor folk ferdes. Og om vi da i tillegg får en isrik vinter, vil det kunne gjøre ett kraftig innhogg. Vi som ha forsøkt å fjerne disse skjellene fra fjell og steiner, vet at det er nærmest umulig. Den ene delen av skjellet blir sittende igjen som en hvit flekk. Blir ikke noe styggete å punktere de. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 nomen skrev 16 minutter siden: Så å fjerne ett skjell som kan produsere 200 000 000 egg har ingen effekt? Med den reproduksjonevnen der skal du være kjapp med hammeren for å bremse dem! Ja, jeg mener dette har ingenting for seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Herre gud. Finn noe annet å kverulere om i finveret... tror iskald hvitvin kan duge nu Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Kanskje vi får en amerikansk villsvinspredningseffekt hvor det å fritt kunne skyte villsvin med rifle, maskingevær, bue fra bil, ATV, helikopter, ja til og med lovlig kunne sprenge de i filler med sprengstoff, har blitt så god business at svinene har blitt spredt med vilje over hele landet ;-) Men er kanskje ikke så gøy å lakke muslinger :-D Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 index skrev for 4 timer siden: Med den reproduksjonevnen der skal du være kjapp med hammeren for å bremse dem! Ja, jeg mener dette har ingenting for seg. Jeg har ingen større ambisjoner enn å fjerne/redusere antallet av disse skjellene fra de områdene jeg frekventerer. Om alle tar sin turn med knusing,sanking eller plukking i "sine" områder kan det på sikt gi resultater i de områdene. At det skulle bli så stygt av å punktere disse skjellene skjønner jeg ikke. De er da ikke penere om de lever? Nå drar jeg mest sannsynlig ut imorgen, og da skal hammeren testes, så får vi se.... Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hakkannen Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Jeg støtter deg nomen. Disse skjellene har ingenting i norsk natur å gjøre. Her lokalt har dukket først opp litt sporadisk, for så å ta over hele områder. Et par av elevene mine kuttet seg skikkelig opp på slike i fjor sommer. Jo flere vi kan få vekk, jo bedre. Har virkelig ikke sans for å drepe dyr bare for å drepe, men skadedyr som faktisk utkonkurrerer den naturlige faunaen har jeg mindre problemer med å bekjempe. Som flere nevner; brunsnegler, mink og andre dyr som ødelegger/utrydder sårbare økosystemer bør bekjempes, hvis man kan. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Det er vel ikke så lurt å ta med seg slagvåpen i båt, for da blir det jo overlagt drap. Klasker man der i mot til med ankeret, så kan det være handling utført i affekt. Det gjelder bare å ikke klaske til så tydelig at den forsvinner ut gjennom bunnen av båten. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Ligger nå ute på en holme, og tenkte jeg skulle teste ut skjellhakka mi. "Skuffelsen" var stor da jeg ikke klarte å finne ett eneste skjell. Hvite rester på fjellbog steiner var alt jeg fant. Dette er ett sted jeg besøker ofte iløpet av sesongen, og har gjentatte ganger tidligere bedrevet skjellskjending her. Kan det være at det faktisk hjelper? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ida Marie III Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 nomen skrev 1 time siden: Ligger nå ute på en holme, og tenkte jeg skulle teste ut skjellhakka mi. "Skuffelsen" var stor da jeg ikke klarte å finne ett eneste skjell. Hvite rester på fjellbog steiner var alt jeg fant. Dette er ett sted jeg besøker ofte iløpet av sesongen, og har gjentatte ganger tidligere bedrevet skjellskjending her. Kan det være at det faktisk hjelper? Klart det gjør... Alt kan utryddes om bare innsatsen er stor nok... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 12 hours ago, nomen said: Ligger nå ute på en holme, og tenkte jeg skulle teste ut skjellhakka mi. "Skuffelsen" var stor da jeg ikke klarte å finne ett eneste skjell. Hvite rester på fjellbog steiner var alt jeg fant. Dette er ett sted jeg besøker ofte iløpet av sesongen, og har gjentatte ganger tidligere bedrevet skjellskjending her. Kan det være at det faktisk hjelper? Hvor i skjærgården er du? Leste akkurat at Jarlsberg hovedgård skal slemmes med kalk laget av stillehavsøsters, så mulig det er sanket rubbel og bit i skjærgården rundt Tønsberg i det siste...... Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Ida Marie III skrev for 11 timer siden: Klart det gjør... Alt kan utryddes om bare innsatsen er stor nok... Vinteren 2018/19 tok knekken på mye mange plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Vi har ei bukt ved hytta (v/ Strømtangen/Onsøy)hvor det tidligere var voldsomt med skjell, men som nå er mye mindre plaget. Har lurt på om det kanskje har vært sykdom, men kaldt vintervær er kanskje nok... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
pipe Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Det er bare fint å få knertet så mange av disse østersene som mulig. Men hvor mange år tar det for naturen å løse opp ett slikt skall? Det er nok best å plukke østersen opp i fra sjøen i vertfall der man skal bade. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Det ser ut til at Nomen har fått effektive hjelpere. I går badet jeg fra Flatsjkjæra utenfor Osøylandet. På en liten sandstrand var det helt ryddet for østers på grunt vann. Og på fjellet innenfor var det fullt av østersskall strødd utover. Det må nok være måkene som har lært seg å ta østers som de slipper fra stor høyde, som ellers med blåskjell. Når jeg dykket lenger ut på dypere vann var det en god del østers, så måkene går ikke dypt. Og så forsket jeg litt i tarebeltet langs bergveggen. Det var så og si tomt for blåskjell, men en god del østers som satt fastlimt på steinbunn. Men jeg fikk nok blåskjell likevel, for jeg har en "hemmelig" blåskjellplass som aldri svikter. Det er en trang fjellsprekk der jeg såvidt kommer inn med armen. Det var bare å fylle bøtta med fine blåskjell på null komma null. Dette tolker jeg som at ærfuglen, som tar de små blåskjellene, ikke kommer til i den trange sprekken(?). Det har vært en ren invasjon av ærfugl de siste årene, noe som kansje har vært en viktig årsak til tilbakegangen av blåskjellbestanden. Nå ser det visstnok ut til at ærfuglen dør pga. matmangel så dette går kanskje i bølger . . ? Og så hadde vi en fantastisk sommeraften med grillmat, Blåskjell og østers. Østersen spiser jeg helst rå på thailandsk vis sammen med diverse krydderplanter. Ikke for mange. Det passer med et tre-fire stykker som forrett. Blåskjellene dampes i gryte under lokk med diverse tilsetninger. Og i dag ble sønnen og jag tilkalt av noen som hadde mistet noe i vannet fordi vi var blitt observert som "gode dykkere". Da hadde gamlefar sitt store øyeblikk og glansnummer da han plukket opp en del til gassgrillen fra rundt 5-6 meters dyp mens ungdommen så på. Og så kom regnet . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nomen Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 (redigert) Om måkene har lært seg å "fange" og åpne disse skjellene, er jo det helt supert! Da blir jo skjellene tatt knekken på slik "det er tenkt" fra naturens side. Kanskje steinbiten kan finne på å spise de også? Mtp. å spise disse østersene, bruker man blåskjellvarselet som kilde for å sikre at de er trygge, eller er det annerledes med disse (de spiser vel det samme som blåskjell?) Redigert 20.Juni.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NilsPils Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 nomen skrev for 3 timer siden: Om måkene har lært seg å "fange" og åpne disse skjellene, er jo det helt supert! Da blir jo skjellene tatt knekken på slik "det er tenkt" fra naturens side. Kanskje steinbiten kan finne på å spise de også? Mtp. å spise disse østersene, bruker man blåskjellvarselet som kilde for å sikre at de er trygge, eller er det annerledes med disse (de spiser vel det samme som blåskjell?) Det anbefales å bruke blåskjellvarselet. Men jeg har også lest at det kan være noe usikkert mhp. østers. Kanskje vi snart kunne får et østersvarsel også . . .? Men jeg tar risken med tre-fire stykker. Har hittil aldri følt noe ubehag etter selvplukkete østers etter flere års erfaring. Men i Kina med reestautrantøsters . . . ! Jeg var en gangi Kina og spiste to styker og ble dritdårlig, bokstavelig talt. For da ikke å snakke om kollegene som hadde spist 10 stykker . . . . De ble på hotellrommet i flere dager . . Ellers har jeg ofte spist øster i Thailand og har bare gode erfaringer derfra, ikke mist med tilberedning og tilbehør. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 NilsPils skrev for 12 timer siden: Men i Kina med reestautrantøsters . . . ! Jeg var en gangi Kina og spiste to styker og ble dritdårlig, bokstavelig talt. For da ikke å snakke om kollegene som hadde spist 10 stykker . . . . De ble på hotellrommet i flere dager . . Ja disse matmarkedene deres er jo verdens kjent nå...???? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Ida Marie III skrev 43 minutter siden: Ja disse matmarkedene deres er jo verdens kjent nå...???? Jeg reiste mye rundt i Kina før og har sett en del. Jeg bestemte meg fort for at kjøttet skulle være well done . . . Det var nok en glipp å prøve østersen deres . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Whiskey Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Uffameg Kan se ut som om muslingene vant Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.