Grand Banks jr Startet 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2020 Starter egen tråd da jeg følte vi kapret en tråd om forkatting-anker med å spore av i retning av den type bruk jeg har, og sikkert 80% med meg : nemlig ligge med akter ut og baug mot land i uthavn. Jeg har opprinnelig et 16 kg Engbo-slede (sier det fordi det sjeldent holder veldig godt, og det glir bortover havbunnen og etterlater sledemerker). I år tenker jeg å få noe mye bedre, og drømmer slik sett om et Rocna eller Vulcan, men de er foreløpig utenfor det jeg kan prioritere av penger på anker. Så derfor ØKONOMI-anker. La oss definere det som kr 1500,- og mindre. Noen alternativer er f.eks Biltemas Bruce-kopi, Delta-kopi (plog) og tilsvarende hos Maritim og andre. Hvilket anker har du prøvd, på hvilken havbunn, og med hvilke resultater? Jeg har nå kjøpt et 10 kg Bruce-kopi hos Biltema, men er litt i tvil om det er tungt nok til at ankeret faktisk vil gripe tak og holde båten min. (Kan jo levere det tilbake.) Samtidig må jeg vurdere hvor stort anker jeg faktisk kan ha før det ikke passer. Båt: 26 fots stor halvplaner. Mye vindfang. Ca 4 tonn. Ankring: Baug inn, akter ut. Vinsj. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Steini Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Heisann. Eg har gitt vekk to stk cqr anker på forholdsvis 25 og 55 kg. Så mykje var dei verd for min del... Bruce er jo ok, så lenge ein får det til å sette seg greit, kan ta eit par forsøk, men holder ofte bra når det får tak. Delta har eg ikkje prøvd. Rocna,spade,vulcan osv er i ein anna liga, da det er ein nyere generasjon og vesentlig betre anker. Men som du seier, så koster dei meir. Bruker sjølv Rocna og vulcan. Eg skjønner at du har eit budsjett, men eg håper du finner ein måte å kansje få tak i eit nyere type anker. Det går jo også an å få tak i brukte anker. Ser det ligger ein del på finn. Men om du berre ligger med bauen inn, og hekkern ut, så er jo fortress anker det som stort sett holder best. Men dette kan slite litt når ein ligger på svai, da det kan vri seg ut av bunn når ein svinger rundt, og setter seg ikkja alltid lika lett igjen. Kansje du også skal ta ein kikk på danforth anker. https://seatronic.no/fortoyning/ankere/fortress-anker-fx-11-3-2-kg-opp-til-28-32-fot Dette er jo også utenfor budsjettet ditt, men er noko billigare en rocna,spade og vulcan. Beklager at eg ikkje svarer direkte på det du lurer på. Men du hendelse kor mykje kjekkare og sikrare det er med eit skikkelig anker av nyere generasjon som det berre er til å sette ut, så setter det seg med ein gang. Og holder seg på samme plass. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Kjøp deg en Bruce-kopi, ferdig med det. Til det bruket du beskriver er det veldig mange på sør- og østlandskysten som er veldig fornøyd med det. Om 10kg holder eller om du burde hatt 15 vet jeg ikke. Har selv erfaring med div. paraplydregger, Engbo 16kg (eldre type), 20kg Bruce, og 25kg hjemmelaget ala Rocna. Bruceanker sitter meget godt i gjørma, den har aldri sluppet for oss så lenge det er ankringsbunn. Vår båt er noe større enn din, kanskje litt tyngre også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Jeg har Biltema Bruce kopi. 3,6 tonn båt på 27 fot. Min Bruce kopi er 7,5 kg, og har ikke sluppet taket så langt. Ville egentlig hatt 10 kg, men den passet ikke ned i akterbenken. Men til ditt bruk tror jeg du vil bli godt fornøyd med 10kg. Jeg har et par meter 10mm kjetting nederst, pluss at jeg henger på en daumann på et par kg på tauet etter at jeg har lagt til. Mest for å holde det hele stramt og fint og gi meg mulighet til å trekke båten inntil svaberget ved behov. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
shipahoy Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) Hadde 10 kg bruce fra Biltema på forrige båt (26 fot og 2.6 tonn). Med 5 m kjetting og nok tau ute, så fungerte det bra for bruk med baug inn og sandbunn. Så at det ofte bare gravde seg ned med en "finne", men det var såpass stort at det ikke gjorde noe. På den nye båten (37 fot, 7 tonn) fulgte det med et 15 kg QCR. Det bruker jeg som akteranker nå med 5 m kjetting. Har brukt det et par ganger. Ene gangen fikk det ikke feste, og jeg måtte kjøre ut og prøve på nytt (ukjent bunn). Har 20 kg Rocna foran nå. Det ser ut til å henge bra, men har bare testet det skikkelig to ganger. Siden du har vinsj, så ville byttet til 15 kg Bruce fra Biltema nå, og spart opp penger til å kjøpe noe bedre senere. Jeg tror ikke du får bedre økonomianker enn det Redigert 19.Juni.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 shipahoy skrev 42 minutter siden: Siden du har vinsj, så ville byttet til 15 kg Bruce fra Biltema nå... Jepp, det var min egentlige plan. Men de har sluttet med 15 kg Alternativet er 15 kg Bruce-kopi fra Maritim. Koster rett under en tusenlapp. Det er ikke noe tvil @Steini at jeg vil ha et moderne anker. Jeg er typen som aldri sparer på pengene på vinterdekk på bilen, for de gangene man må ha marginene på sin side så er det mye billigere å bruke noen penger med på dekk - enn å kjøpe "billige" dekk med for hard gummiblanding for holke. Slik tenker jeg egentlig om anker også. Det er en sikkerhetssak, og det skal holde også i uvær. Blir fort dyrt hvis ikke. Men samtidig er kona student på fulltid og det er litt slunkent med inntekter slik "over all". Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Tror jeg har skrevet dette før, men send e post til Seatronic. De kan spesialbestille Plastimo Kobra (har gjort det før) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Jeg har hørt at de syrefaste versjonene av Bruce graver seg fortere ned enn de galvaniserte. Forskjellen ligger kanskje i at de syrefaste er "spissere". Dvs tynnere i godset i "leppa". Hvis jeg finner frem vinkelsliper og pusser/ sliper vekk litt i leppa slik at ankeret blir tynnere der - vil det ødelegge galvaniseringen? Noe annet negativt dette vil gjøre med ankeret evt? @Hulda, du har kanskje noen innspill her? Tagger deg fordi jeg vet ikke om noen andre her inne med mer kunnskap om metall :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Uansett hvor gammel du er nå, vil ankeret garantert overleve deg med god margin, selv etter en omgang med vinkelsliper. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Grand Banks jr skrev 5 minutter siden: Hvis jeg finner frem vinkelsliper og pusser/ sliper vekk litt i leppa slik at ankeret blir tynnere der - vil det ødelegge galvaniseringen? Det vil det. Uten at det trenger å være noen stor krise. Men prøv det nå først og fremst slik det er da. De fleste som prøver er storfornøyd med Bruce kopien sin, så med mindre du har helt spesielle forhold av et eller annet slag der du holder til så tipper jeg du vil konkludere med at det virker og føles trygt. Du trenger vel ikke mer enn det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Grand Banks jr skrev 19 minutter siden: Jeg har hørt at de syrefaste versjonene av Bruce graver seg fortere ned enn de galvaniserte. Forskjellen ligger kanskje i at de syrefaste er "spissere". Dvs tynnere i godset i "leppa". Hvis jeg finner frem vinkelsliper og pusser/ sliper vekk litt i leppa slik at ankeret blir tynnere der - vil det ødelegge galvaniseringen? Tror ikke du trenger å slipe det spissere. Vil heller anbefale deg å gå opp til 15kg dersom du er litt usikker. Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde gått for 15 kg! Men hvis du på død og liv skal modifisere spissen så kan du jo kaldsmi istedenfor å slipe. Dvs. at du finner deg en ambolt og en smihammer, og denger løs på spissen helt til den blir tynnere og spissere. Da vil kanskje ikke all galvaniseringen forsvinne. Som en bonus vil det bli sterkere/hardere i tuppen siden du oppnår en deformasjonsherding i smiprosessen. Det er denne effekten som brukes for å øke fastheten i skruer fra f.eks. 5.6 til 8.8. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) @Hulda, topp. Trodde at når man tok "hull" på galvanisering så kan det begynne å ruste inni , men da regner jeg med at galvaniseringen er mer gjennomgående enn bare overflaten, eller noe slikt ? @Komodo, da blir det nok 15 kg dersom det ikke blir for langt. Kanskje kaldsmi hvis jeg synes det glipper litt (ikke setter seg), men tester først. Min lille erfaring med Bruce-kopi er fra min 16-fots fiskebåt, og der var den lette Brucen ikke nok til å penetrere hard sandbunn. Ble bare liggende oppå. Derfor jeg også føler (og understreker føler) at 1+ kg kanskje blir for lett for turbåten. Har planer om å gjøre en uoffisiell test av Bruce-kopi versus Engbo-sleden , men blir nok ikke før etter ferien. Har lest i andre tråder at svivel ikke er nødvendig på Bruce med blytau og der man ikke ligger på svai og snurrer rundt ankeret. Stemmer? Så da bør jeg bare ha en galvanisert sjakkel mellom kause i tauet og ankeret? Bør jeg ha sjakkelen med pinnen mot ankeret eller mot tauet? Redigert 19.Juni.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Grand Banks jr skrev 3 minutter siden: da regner jeg med at galvaniseringen er mer gjennomgående enn bare overflaten, eller noe slikt Nei, det er feil. Galvanisering er et sinkbelegg utenpå stålet. Sliper du vekk sinken er du inne på bart karbonstål. Galvanisering foregår ved at stålet dyppes i et bad med flytende sink. Når Hulda skriver at det holder ut livet er det fordi det tar lang tid før stålet ruster opp, ikke fordi galvaniseringen fremdeles virker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Got you :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Det funker slik at den galvaniseringen (sink) som er igjen fremdeles fórer det bare jernet med elektroner. Og sinken avgir oksid som dekker det bare jernet. Så lenge akeret er vått. Når det er tørt så ruster det uansett ikke. Jeg slipte på mitt eget anker for 15 år siden. 0 problem. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Et lite tilbakeslag... Tenkte å bruke sjakkel, men det ser ut til å bli en liten utfordring med ankerrullen jeg har. Sjakkelen jeg tror er riktig størrelse er for BRED... Noen gode innspill? Hvordan får jeg best festet ankeret i blytauet uten å måtte bytte ankerrulle? Jeg har sett slike vridde sjakler. Er det noe å tenke på? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ttor Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Hadde akkurat samme problem med ankerrullen. Kjøpte en lyresjakkel da dette var anbefalt. Bare å glemme å få den gjennom. Endte opp med å bare bruke svivelen jeg hadde fra før. Men her burde det egentlig vært en sjakkel mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) @Ttor, ja den svivelen kan jo knekke av ved sideveis belastning. Jeg lurer på om denne er smal nok, ved å skru den inn med locktite og deretter kutte av "øyet" på låsepinnen. https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/sjakler/sjakkel-vridd-2000037558 Redigert 19.Juni.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ttor Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) Kanskje det kunne fungert med en sånn link som man bruker til å skjøte kjetting @Grand Banks jr Redigert 19.Juni.2020 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 @Ttor, tenker du på en hurtiglenke? https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/sjakler/hurtiglenke-2000037561 Jeg prøvde de som Biltema har og der er ikke åpningen stor nok til å få den på Bruce-ankeret. Men muligens andre har med større lysåpning? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ttor Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Tenker på en av disse @Grand Banks jr Om man finner en som går gjennom ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Ja, da er det jo straks aktuelt. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.