Jump to content

Skade på undervannshus og propell etter møte med et undervannsjær

khg540

Recommended Posts

Var uheldig idag og traff et undervannsjær. Har nå tatt båten på land. Ingen skader på båten, men skraper på undervannshus og propell. Hva gjør jeg med undervannshuset, bare lakkerer eller må jeg sparkle osv? Motoren gikk greit etter på, minimale ristingen i motoren. Kan jeg bare slipe til propell eller er det bare å bestille ny propell? Motoren er en Yamaha 100hk 2014 mod.

IMG_20200620_202642.jpg

IMG_20200620_202617.jpg

Skaden på undevannshuset, ser ut til å være overfadiske.

Her kan du bare lakke over, om du vil få det strøkent, må du sparkle.

Propellen synes jeg det ser værre ut med, koster kanskje ikke allværden for en ny. Behøver jo ikke kjøpe original Yamaha.

Om du har forsikring på båten, kan den dekke skaden. 

Isåfall ville jeg fått full sjekk av propellaksel ol. på ett verksted. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Er enig at skaden på undervannshuset/finnen er ingenting. Hadde lik skade for flere år siden. Smørte på et par strøk med primer, og etterpå  motorlakk i rett farge, har holdt helt utmerket i ettertid. Propellen har jo en større skade, så denne ville jeg har skiftet.  Propellakselen bør vel kanskje også sjekkes, men denne trenger jo ikke være skadet.

Selv liker jeg å holde ting vedlike. Nå er vel undervannshuset av aluminium, så du trenger ikke gjøre noen ting. Var det min båt ville jeg sparklet og lakket i original farge.

Nå ser jeg ikke av bildene om det har gått bruddstykker av propellen eller om den har blitt bøyd eller fått sprekker, i så fall kan den gi ubalanse for motor. Om den virker være hel og rett hadde jeg kanskje bare pusset ned riper og lakkert. Hvis ikke - ja da bør du kjøpe ny.

Sjekk at aksling og propell snurrer fritt og uten kast.

Rettelse. Zoomet inn på propellen. Den må byttes.

Redigert av zooper (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...