Jump to content

Dårlig gange, mulig tenningsproblemer på Yamaha 60FEO 1990 2-takt

Herman_Baat

Recommended Posts

Kjøpte meg så en Yamaha autolube 60hk 1990 motor. Motoren hadde ikke blitt brukt på over 3 år og ble kjøpt usett og uten garanti. Motoren hadde satt seg, men med WD-40 og 2-taktsolje i alle sylinderne og forsiktig lirking fram og tilbake fikk jeg den fri. Har slitt med kjøling som jeg nå har fikset takket være dette forumet

Motoren går veldig dårlig og ikke på alle sylindere.

Følgende er gjort:

• Kompresjon er målt til ca. 100 PSI på alle tre syllindere ved kald motor og full gass
  • Alle tenningscoiler fungerer (har kryssjekket de mot hverandre)
  • Får den til å gå på nederste og midterste sylinder. Når den kun går på en syllinder går det ok, men den går dårligere på to samtidig
  • Det er gnist på alle 3 syllindere
  • Forgassere er demontert og renset (disse var helt strøkene)

Siden den går dårlig tenkte jeg at jeg skulle ta en titt på tenninga. Men jeg kom ikke lenger enn side 3-6 i manualen. Har skal syllinder nr. 1 flyttes til TDC og kan skal se at merket på svinghjulet stemmer med det merke som kan justeres. I mitt tilfellet er at så mye avvik at jeg ikke kan flytte merket slik at det står på TDC. Skjønner ikke hvorfor det er slik. Svinghjulet sitter på på kranken med en kile så det kan jo ikke flytte seg og kan kun monteres på ett sted. 

Har også lastet opp en video på min dropbox som viser motoren gå på en sylinder. 

Noen forslag her? Må jo ha merket på TDC i orden før man går videre å justere tenninga, dette referansepunktet skal jo brukes gjennom all justering.

IMG_3318.JPG

tenningsjekk.JPG

ToreKn skrev for 5 timer siden:

Hei 

Er du helt sikker på at stempelet er i nøyaktig «TDC»  Dersom du ikke har en «dial gauge» kan man lage seg en ved å modifisere en tennplugg. Knekk av porselenet, bor/slå ut resten slik at kun sitter igjen med gjengepartiet. Sett så inn en bit av en gjengestang i denne med låsemutter.

her er en link 

Hei. Det er jeg nok ikke. Manualen sier at man skal bruke dial gauge, men det har jeg ikke. Jeg brukte ett skyelære for å måle dybden i sylinderen, der dybden er laveste antar jeg er TDC, men dette er jo ikke super nøyaktig. Skulle gjerne lagd ett slik selv, men har ikke sveiseapparat.

en annen ting som kan gi slike symptomer som er vriene å finne ut av er triggerspolene.   

Herman_Baat skrev for 7 timer siden:

Alle tenningscoiler fungerer (har kryssjekket de mot hverandre)

de gangene jeg har plagdes med coiler så har ikke kryssbytting gjort meg så mye klokere.  Og selv om det er synlig gnist i friluft så kan det være at den blir for svak under belastning.   Uansett, frustrerende å finne ut av 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 12 timer siden:

en annen ting som kan gi slike symptomer som er vriene å finne ut av er triggerspolene.   

de gangene jeg har plagdes med coiler så har ikke kryssbytting gjort meg så mye klokere.  Og selv om det er synlig gnist i friluft så kan det være at den blir for svak under belastning.   Uansett, frustrerende å finne ut av 

Hei, enig i det. Men jeg får den til å gå på to de nedre syllinderne og den går greit på en sylinder. Derfor har jeg etter tur byttet om alle tenningscoilene til nederste sylinder og den går fortsatt. Men jeg har ikke fått den til å gå på øverste sylinder uansett hvilken plugg eller tennningscoil jeg har brukt. 

Da har jeg vært ute å skrudd litt mer. Tok av svinghjulet i går. 

Noen funn:

• Lightning coil (2stk) så helt brent ut, disse har vel egentlig noe papir eller lignende rundt seg slik som "charge coil"? Der ledningene er koblet på coilen hadde kontaktene smeltet og var helt sprø, den ene lederen datt av når jeg tok på den. Regner med at disse må byttes, hva er vanlig årsak for at disse blir ødelagt?
  • Svinghjulet er litt skittent innvendig (se bilder), kan dette være et problem?
  • Etter en rask gjennomgang fant jeg også en del løse ledninger som ikke er koblet på noe, regner med at dette er ekstrautstyr (se bilder). Dene ene kommer fra oljetanken så regner med at noen tidligere eiere har koblet ut oljenivåsensoren. Skal ta en nærmere titt i ledningsdiagrammet for å se om jeg finner ut av det. 

Generelt vil jeg si det er vanskelig å feilsøke det elektriske siden motoren skal gå på ett spesielt turtall. Jeg får den jo ikke til å gå noe særlig og vet heller i hva turtallet er. De fleste tester krever også "peak volt" noe som ikke et vanlig RMS multimeter kan måle.

Har lastet opp flere videoer og bilder på min dropbox

Capture.JPG

IMG_3326.JPG

IMG_3327.JPG

IMG_3329.JPG

IMG_3331.JPG

IMG_3332.JPG

IMG_3333.JPG

IMG_3335.JPG

Oppdatering: Viste seg at øvre tennplugghette var rustet opp fra innsiden og ødelagt. Hadde ett lite kutt i seg så kanskje vann har kommet inn. Jeg skjærte opp gummien og konstaterte at den var ødelagt. Uendelig motstand også (ingen kontiniutet). Erstattet den med denne. Grov justerte også tenninga. Får det ikke til å stemme med boka, men den går greit nå. Nå gjenstår kun en forgassertuning og vente på ny "lightning coil" Heldigvis trenger ikke motoren strøm for å gå så bruker bare batteri til å starte den. 

IMG_3340.JPG

IMG_3341.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...