vegaholu@online. Startet 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2020 Trenger eksperthjelp til å finne riktig utveksling på et VP 290 DP drev til ny motor som skal inn i en Windy 23 FC. Ser det ligger stadig drev med 1-1,95 og 1-1,68 og muligens finnes det flere utvekslinger å velge mellom. Har lyst til å sette inn størst mulig motor når jeg først gjør denne jobben, tenker på denne på 360 hk. https://minges.no/produkt/motorer-1/marine/gm-35057-vortec-360hk-marinel31r-4-bolt Hva betyr det at det er 4 bolts? Har det noe å si for valget av drev? Så propeller, hva passer til denne type båt og det oppsettet som jeg tenker å bruke? På forhånd takk for hjelpen? Mvh Vegard Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 1,95 er vanlig på smallblock v8. Og stålpropeller for høye hastigheter er også anbefalt av volvo penta. Kor vidt akkurat det er nødvendig vil jo variere . Det er ellers ikkje så mykje å velge i av propeller annet enn 'originale' og Solas Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 vegaholu@online. skrev 1 time siden: 1 Hva betyr det at det er 4 bolts? 2 Har det noe å si for valget av drev? Hei og velkommen til Forumet for de med båtinteresse 1- Se på bildet, så ser du to måter å skru fast et lageroverfall på, med to eller fire bolter. 4 bolter vil normalt tåle mer effekt 2 - Nei Sitér dette innlegget Link to post
vegaholu@online. Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Jeg er i nøyaktig samme båt (!?) Jeg har en windy 7500 som har original motor og dp290 1.95:1 dp-a drev, og vurderer også ny motor i løpet av vinteren. Fikk pris fra minges på en blueprint stroker marine. Det er stort sett samme motor, men med en annen veivaksling som gir noe større slagvolum, men viktigst vesentlig høyere dreiemoment. Noe høyere pris. Jeg lurer også på valg av propell og om det er nødvendig å gire om drevet. Stroker motoren har omtrent samme dreiemoment som en dieselmotor, men høyere turtall på max. En ting jeg har tenkt på er tomgangsfarten. Har noen her erfaring med for høy tomgangsfart på båter med stor propell og kraftig pitch? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Gire om, tja tvilsomt. Ka ser du for deg som realistisk toppfart? Ka fikk du før og hvilket turtall skal den nye makse på. Ja klart du vil få høyere tomgangsfart til høyere pitch men når er det for høy fart som du sier..? Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Vegaholu: jeg håper mine spørsmål her er av interesse for deg også. Det er ikke meningen å kuppe tråden din. Realistisk toppfart er vanskelig å anslå, ettersom duoprop-tabellen til volvo penta spriker så mye for samme propell med likt turtall. Jeg har i dag en B4 propell og gjør med ren bunn 33 knop på 4400 rpm. Ny motor vil ha økt rpm (maks turtall er ikke angitt fra blueprint, men typisk benktest viser 5800 rpm, turtall kan imidlertid begrenses), men viktigst mye høyere dreimoment til rundt 600nm. Jeg vil anslå toppfart med C6-C7 stålpropell til 40-45 knop. Spørsmålet er jo således: hva er tomgangsfart med den propellen med et 1.95:1 girutveksling. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 (redigert) Vel B4 med det turtallet du nevner blir noen og førti. Og C7 blir da et godt stykke over 50 knop på 5800.. vel litt høyere moment er det i en stroker men ikkje mye høyere at det er noe kritisk. Om den spinner så fort så er det der den ekstra effekten kommer fra stort sett. Så om du forestiller deg så enormt mykje høgere moment vil du bli skuffet. Det er ikkje så stor forskjell Redigert 21.Juli.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 (redigert) En GM 383 /6,2 liter slagvolum er ikke en motor som skal gå over 5300 rpm i marine versjon. Hvis toppeffekt er på høyere turtall enn dette er det neppe riktig oppsett i en std konfigurasjon med eksos ned i drev. Bedre med en som har samme volum med litt mindre effekt på 300-320 hk som har bra moment på lavt turtall...Det er det som gjelder i båt. Redigert 21.Juli.2020 av cmb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Turtall på 5800 er selvsagt ikke aktuelt. Nevnte det kun fordi dyno-grafen for strokeren stopper der. Jeg er ingen ekspert på v8, men slik jeg forstår det er strokeren godt egnet til båter nettopp fordi dreimomentet er stort langt ned i registeret. Ifølge dyno-grafen til blueprint er topp moment på ca 450 lb-ft (610Nm) på 3400 rpm, og med flat kurve til omtrent 4300 rpm. En standard 350 er vel et godt stykke lavere enn det? Topp effekt på 383 er ca 405 hk på 5600 rpm. Uansett er propelltabellen fra volvo vanskelig å tyde, for det er forskjeller mellom motorer med samme turtall med samme propell. Det får jeg ikke til å stemme. Noe jeg var ute etter å vite er om det er ulemper med å velge f.eks C7, så lenge maskinen er sterk nok til å håndtere den? Et eksempel kunne være tomgangsfart, men mulig jeg tar feil og det ikke er noe praktisk problem. Er det muligens også andre ulemper med 383 vs 350? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.