Jump to content

Obligatorisk Båtførerbevis for 16-åringer


Syvert

Recommended Posts

Til Poseidon:

 

En liten sammenligning:

 

Jeg har kjørt motorsykkel mesteparten av mitt voksne liv, og har heldigvis aldri vært utsatt for noen ulykke.

 

Har også stått til rors på en rekke båter av ymse slag, men det har stort sett vært båter som ikke har gått så veldig fort.

 

I fjor kjørte jeg (ja, jeg kaller det å kjøre) en nokså rå fartsbåt, og jeg synes dette minnet meg mye om å kjøre motorsykkel. Ved en viss hastighet turte jeg ikke mer - følte at jeg ikke lenger hadde full kontroll, men fant etterhvert den hastigheten som passet meg best ifh min reaksjonsevne og kontroll. Dette minnet meg veldig mye om å kjøre fort på motorsykkel. Man må være veldig konsentrert og må kunne reagere lynraskt og instinktivt i forhold til ting som dukker opp på ens vei.

 

Når man ser på hvilke krav som stilles for å kjøre motorsykkel kontra hvilke krav som stilles for å kjøre fort på sjøen (dvs ingen krav utover alder) synes jeg det er et stort misforhold.

 

Greit nok med navigasjonsopplæring og teori, men jeg vil påstå at det er omtrent like farlig å sette en fersk båtfører bak rattet på en båt som går over 40 knop, som det er å sette vedkommende på en motorsykkel.

Link to post
Share on other sites

Dagsavisen 05. 06. 2003: Leder i Kongelig Norsk Båtforbund, Jan H. Syvertsen, oppfordrer båtfolket til å mobbe råkjørerne vekk fra sjøen i sommer.

 

Dagsavisen 02. 06. 2003: Havnepolitiet i Oslo vil at det planlagte kravet om båtsertifikat for 16 åringer utvides til å gjelde for alle aldre. Kunnskapsmangel er det største problemet på sjøen, mener politiførstebetjent Tor Linnerud.

 

Med den første skikkelige sommerhelgen kom også oppdragene for havnepolitiet. Fire båter ble bøtelagt for råkjøring i havnebassenget, mange andre trengte råd og bistand. - Det er som å slå på en bryter. Når sola kommer, så fylles fjorden av båter. De fleste er heldigvis hensynsfulle, sier politiførstebetjent Tor Linnerud, ved Oslo havnepoliti.

 

Hvor skal dette ende hen? Syvert står offentlig frem og oppfordrer til selvtekt. Havnepolitiet klager over tilstanden på fjorden når sola kommer - Havnepolitiet har bøtelagt hele fire båter! Du storeste min!

 

Det er ikke mangel på regler og lover. Alle vet dette. Men historier som dette tutes vi øra fulle av den ene sommeren etter den andre.

 

Blir det noe mere vettug båtbruk med *båtsertifikat*? Jeg mener, - såpass at man etter innføringen av det kan lene seg tilbake og si: Ser man det, dette hjalp. Betviles herfra! I dag vet bøllene godt at de bryter loven, at sannsynligheten for å bli tatt er minimal. Blir dette *bedre* med sertifiikatplikt? Hvorfor skulle det det? Vil politiet da samtidig øke kontrollen?

 

Hvorfor brukte ikke Havnepolitiet tiden til å ta 40 i stedet for 4 båter den dagen hvor solen fikk uvesenet til å blomstre på fjorden? Om de samtidig økte bøtene til et sted mellom kr. 10.000 - 20.000,-?

 

Ville det virke? Jeg tror faktisk det. Politiet i Tønsberg har slått til mot gate-uorden som å drikke på offentlig sted, å urinere på offentlig sted. Bøter i kr. 5.000,- 10.000,- klassen. Opptrer konsekvent, og det registreres en markert bedring.

 

*Onkel Havnepoliti* går heller til avisen og forteller om hele fire som ble tatt. Havnepolitiet slukker brann med bensin, alle vet de kunne tatt mange flere - alle erfarer at det er ytterst liten sjans for å bli tatt.

 

Er budskapet uklart? :confused:

Link to post
Share on other sites

Til Syvert: Jeg forsto at det du sa, ble sagt med et glimt i øyet. Men hvor mange forsto det? Når en ser hvordan det skuffes på overalt så finner jeg dette spørsmålet betimelig.

 

Dette minner meg om "skallen" som på død og liv skulle forbi meg i Lille Oustsund, jeg hadde 21 fots Fjord, han hadde Princes 50. Tenk deg hekkbølgen hans i det trange sundet, hadde jeg hatt en tom "pilsunge", hadde jeg kastet den i et av vinduene hans. Denne episoden skjedde da det var mye skriving i diverse aviser om sertifikatet til en viss mann som leier ut båten sin for 3,6 mill. i uken. Det som var i "min" episode var at Dagens Næringsliv noen dager etter skrev om båter i denne størrelsen og eierenes sertifikater. Der ble det omtalt to brødre som eier/eide en slik båt, men ingen av de hadde lov til å føre den. Han som førte denne båten var avbildet i nevnte publikasjon, hvor han påstod at de hadde en mann som var skipper på båten.

 

Allikevel mener jeg at det er påkrevet med en eller annen form for sertifikat, slik at myndighetene får en sanksjonsmulighet overfor "båtsjåfører".

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor ikke forsøke å håndheve loven med hyppig kontroll, bøtlegging osv først?

 

Jeg er enig med PanPan, bortsett fra at jeg vil ha spesiell kjøreopplæring og sertifikat for båtførere som beveger seg over en viss hastighet (f.eks 40 knop?) uansett båtstørrelse.

Link to post
Share on other sites

Heisan PanPan  :smiley:

Hvis du har lest hele artikkelen så ser du at jeg sier at hvis ikke gode råd og veiledning fra erfarne båtfolk hjelper, så får man heller bruke mobbemetoden. Dessverre er det slik at man må bruke spissformuleringer for å skape oppmerksomhet om en sak. Selv om kanskje mange mener at mitt utspill var kritikkverdig, så har i alle fall utspillet skapt oppmerksomhet om problemet med båtbøllene, men om det hjelper noe særlig er en helt annen sak....Men man kan jo alltids håpe???  :confused:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hvis du har lest hele artikkelen så ser du at jeg sier at hvis ikke gode råd og veiledning fra erfarne båtfolk hjelper, så får man heller bruke mobbemetoden. Dessverre er det slik at man må bruke spissformuleringer for å skape oppmerksomhet om en sak. Selv om kanskje mange mener at mitt utspill var kritikkverdig, så har i alle fall utspillet skapt oppmerksomhet om problemet med båtbøllene, men om det hjelper noe særlig er en helt annen sak....Men man kan jo alltids håpe???

Joda! Fikk med meg *begrunnelsen*! Velger å tro at du Syvert egentlig vil at noe skal skje. Greit nok at du vil mobilisere menigmann, men tror du ikke politet kunne oppnådd langt mere hvis de tok dette like alvorlig som UP på landeveien, noen skikkelige aksjoner, "sivile" politibåter etc. bøter som virkelig svir?

 

Jeg synes politiet opptrer sååå tuslete og på ingen måte avskrekkende. Og for n-te gang: så lenge politiet ikke griper inn vil råkjøringen florere - båtførerbevis eller ikke!

Link to post
Share on other sites

Joda! Fikk med meg *begrunnelsen*! Velger å tro at du Syvert egentlig vil at noe skal skje. Greit nok at du vil mobilisere menigmann, men tror du ikke politet kunne oppnådd langt mere hvis de tok dette like alvorlig som UP på landeveien, noen skikkelige aksjoner, "sivile" politibåter etc. bøter som virkelig svir?

Jeg synes politiet opptrer sååå tuslete og på ingen måte avskrekkende. Og for n-te gang: så lenge politiet ikke griper inn vil råkjøringen florere - båtførerbevis eller ikke!

Selvfølgelig er jeg enig med deg PanPan!  :confused: Men det ene utelukker ikke det andre. Uvettig adferd på sjøen går jo stort sett bare ut over andre båtfolk. I stedet for bare å forvente at andre skal gjøre noe med saken, kan vi kanskje forsøke å gjøre noe med den selv også? Det var liksom det som var poenget da... :smiley:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er jeg enig med deg PanPan!  :confused: Men det ene utelukker ikke det andre. Uvettig adferd på sjøen går jo stort sett bare ut over andre båtfolk. I stedet for bare å forvente at andre skal gjøre noe med saken, kan vi kanskje forsøke å gjøre noe med den selv også? Det var liksom det som var poenget da...

....hmmm... håper for all del at jeg ikke forleder deg  :smiley: eller andre :smiley: fra å ville gjøre *noe med saken selv*! Det var liksom ikke det som var poenget da..  :seeya:

 

Jeg kan ikke huske at noen i båtorganisasjonene har sagt seg fornøyd med politiets innsats som "UP" på sjøen. Det er vel aldri formulert noen klar, målrettet maritim "UP" aktivitet?

 

På landeveien er dette en selvfølgelighet. Men der har man jo *bilførerbevis*. Som kan inndras...  :wink:

Link to post
Share on other sites

Det var liksom det som var poenget da... :smiley:

Hilsen Syvert

Jeg for si som en viss person har sagt (skrevet) til meg før: Her var det mye som ikke gikk inn... :wink:

 

Vi blir aldri enige om hva som fungerer best. Det de fleste er enige om er at noe må gjøres. Tiltakene som kan gjøres er mange - og et eller annet sted må man begynne...

Om begynnelsen er med innføring av sertifikater, hyppigere kontroller, mobbing  :smiley: eller annet - tja...konstaterer bare at vi her er uenige  :confused:

 

Men som Syverts sier - det ene utelukker nødvendigvis ikke det andre.

Den som går gjennom verden med et sort / hvitt perspektiv har det lett.....

 

(Lagt til)

PanPan: Er helt enig i at det syndes også med bruken av dykkerflagg. Kan dette skyldes manglende opplæring av de innvolverte? :seeya:

I mitt eksempel hang dette godt synlig i toppen av masten på dykkerbåten

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke huske at noen i båtorganisasjonene har sagt seg fornøyd med politiets innsats som "UP" på sjøen. Det er vel aldri formulert noen klar, målrettet maritim "UP" aktivitet?

Hei igjen PanPan  :lol:

Vi har diskutert i KNBF om det kan være hensiktsmessig å foreslå for Justisdepartementet å overføre ansvaret for sjøpolitiet til UP som har en organisasjonsform som går på tvers av poltidistriktene. Derved vil vi kunne få et mer enhetlig sjøpoliti som kan sette inn ressursene der hvor det er størst behov for dem. Foreløpig er vi ikke kommet lenger enn til å diskutere saken. Kan en slik tanke ha noe for seg mon tro???  :blush:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei igjen PanPan  :lol:

Vi har diskutert i KNBF om det kan være hensiktsmessig å foreslå for Justisdepartementet å overføre ansvaret for sjøpolitiet til UP som har en organisasjonsform som går på tvers av poltidistriktene. Derved vil vi kunne få et mer enhetlig sjøpoliti som kan sette inn ressursene der hvor det er størst behov for dem. Foreløpig er vi ikke kommet lenger enn til å diskutere saken. Kan en slik tanke ha noe for seg mon tro???  :blush:

Hilsen Syvert

Da kommer det garantert til å bli laserkontroll i elvemunninger med 6 knops medstrøm.   :blush:

Link to post
Share on other sites

Vi har diskutert i KNBF om det kan være hensiktsmessig å foreslå for Justisdepartementet å overføre ansvaret for sjøpolitiet til UP som har en organisasjonsform som går på tvers av poltidistriktene. Derved vil vi kunne få et mer enhetlig sjøpoliti som kan sette inn ressursene der hvor det er størst behov for dem. Foreløpig er vi ikke kommet lenger enn til å diskutere saken. Kan en slik tanke ha noe for seg mon tro???

Det er vel sannsynlig at man derved kan og vil gå ut med mere tyngde. Tror at noe av problemet i dag er at alle og enhver opplever at *de aller aller færreste blir tatt*. Det tror jeg er en viktig årsak til at dette uvesenet ikke avtar. Denne *medisinen* kan også rettes mot de som trenger den, og samtidig være motiverende for alle og enhver.

 

Ja, jeg tror en organisasjonsform slik du nevner vil være en forbedring. :lol:

 

Tilføyelse 8.6. 23:05

 

Det er kanskje ikke så viktig hvordan den faste organsisasjonen skal være. Det vesentlige er at man kan gå inn med tyngde et sted hvor det er mye hensynsløs "kjøring". Almenheten vet jo hva som er hverdagen. Når politiet i dag tar kun en liten brøkdel av synderne, heller de bensin på bålet som jeg har uttrykt det tidligere. I dag dokumenterer politiet ved sine resultater at svært mange går fri, det er nesten verre enn om de ikke var tilstede i det hele tatt!

Link to post
Share on other sites

Aftenposten 11.6.03:http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=561438

 

Sparetiltak i politiet rammer kystpatruljene

Halverer sjøtjenesten i sør

 

Når båtturismen eksploderer på sørlandskysten denne sommeren, velger politiet oftere landligge fremfor sjøtjeneste. Redningsselskapet fortviler, og ber om at sjøpolitiet blir egen enhet som UP.

 

Kutter. Politibåtene som politiet i henholdsvis Kristiansand og Arendal har ansvaret for, blir liggende adskillig mer i ro denne sommeren enn tidligere. Budsjettsprekk gjør at aktivitetsnivået på sjøtjenesten må halveres.

 

Politiet bruker en del tid og penger på *å være tilstede i Færderseilasen*. Jeg håper de i år vil bruke disse ressursene til å øke sikkerheten på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Når tragedien rammer og behovet for både forklaring og løsning er stort, er det snart å kreve tiltak som kommer til å binde fremtiden .

I disse dager med mediepress og hylekor (ikke i dette forum - fordi den høyeste hylingen kommer fra dem med minst kunnskap), er det godt at vi har den fornuft som kommer fra Pan Pan og andre i dette forumet..

For oss som har vært her en stund, er det ganske trist å se - for ikke å si oppleve på kroppen - hvordan vi surrer oss mer og mer inn i  nett av pålegg og regler for å sikre oss og omgivelsene mot dette og hint, og lar maktbyråkrater med firkanthoder bak store firkantskrivebord ta avgjørelsene for oss.

Engang var det noe som het "frihet under ansvar" - i dag skal vi slippe både friheten og ansvaret, uten at noen tar i  betraktning at  det som bringer oss videre som mennesker er å kunne vurdere og ta  beslutninger, ikke ut fra pålagte regler, men ut fra egen tankevirksomhet.

.Jeg er faktisk ganske overbevist om at mye av den vettløse oppførselen vi ser på sjøen skyldes nettopp at mange av  våre unge, og etterhvert ikke helt unge, ikke har lært å vurdere sitt eget ansvar i forhold til omgivelsene.

Er det på noen måte mulig å komme byråkratiet i forkjøpet, slik at en i stedet for førnevnte firkanters krav, kan finne en mer positiv løsning på oppdragelses-/opplæringsbehovet til sjøs, ved at vi,  for eksempel i regi av KNBF ved mer aktiv "fronting" av båtførerprøven på nett, -ved oppsøkende kursing ute i felten, og ved vår egen aktive erfaringsformidling, kan bidra til at vi, som Mini ønsker, kan beholde sjøen som et fristed.

Så kan vi til gjengjeld overlate til, (og kreve av) vår myndigheter at de setter inn de ressurser som skal til for at de som strekker friheten virkelig må ta ansvaret.

Link to post
Share on other sites

Er det på noen måte mulig å komme byråkratiet i forkjøpet, slik at en i stedet for førnevnte firkanters krav, kan finne en mer positiv løsning på oppdragelses-/opplæringsbehovet til sjøs, ved at vi,  for eksempel i regi av KNBF ved mer aktiv "fronting" av båtførerprøven på nett, -ved oppsøkende kursing ute i felten, og ved vår egen aktive erfaringsformidling, kan bidra til at vi, som Mini ønsker, kan beholde sjøen som et fristed.

Heisan nuffe  :cheers:

Nå skal vi ikke ta alle myndigheter over samme kammen. Sjøfartsdirektoratet er enige med oss og er svært tilbakeholdne med å foreslå nye regler og restriksjoner. Jeg hadde en prat med sjøfartsdirektøren senest i går om dette. På den annen side er det svært vanskelig å argumentere for at 16-åringer og nyrike "båtsjåfører" skal kunne føre en 45-fots "camping"-cruiser uten at det kreves noen som helst kunnskaper om sjøveisregler, navigasjon og alminnelig godt sjømannskap. Det er derfor jeg har antydet at et krav om båtførerbevis bør kunne kreves av førere av båter som går fortere enn 20 knop og/eller er større enn 30 fot. Derved får man valgfriheten. Hvis man er allergisk mot å ta båtførerbeviset så får man anskaffe en båt hvor dette ikke kreves. Et slikt krav vil også ha en holdningsskapende effekt, men det er dessverre naivt å tro at dette vil eliminere uvett på sjøen og derav følgende ulykker  :cheers:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...