Jump to content

Obligatorisk Båtførerbevis for 16-åringer


Syvert

Recommended Posts

Heisan båtfolk!  :headbang:

MMI har gjennomført en spørreundersøkelse for Sjøfartsdirektoratet i forbindelse med utredning av forslaget om obligatorisk Båtførerbevis. Den viser at 8 av 10 er positive eller svært positive til forslaget. Kvinner og godt voksne er mest positive, men også i aldersgruppen støtter flertallet (60%) forslaget. Dere kan lese mer om dette på www.sjofartsdir.no

Hilsen Syverts

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvem er blitt spurt? Kystfolket? Folket på Finnskogen? Aldersfordeling? Båtfolk i Lofoten? Båtfolk i indre Oslofjord? Hyttefolk, båtfolk, taxibåtførere ved Kragerø?

 

Meningsmålinger om ting som bare berører en del av folket må en være SVÆRT skeptisk til.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars  :headbang:

Gode spørsmål, men siden det er et anerkjent institutt som MMI som står bak, og med Sjøfartsdirektoratet som oppdragsgiver, må vi regne med med at utvalget er representativt. En undersøkelse utelukkende blant båtfolk ville vel neppe være særlig representativt for hva "folket" mener? Det er jo det mangehodede "opinionstrollet" som politikere, myndigheter og media forholder seg til om vi liker det eller ikke.

Hilsen Syverts

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Meningsmålingen er vel som vanlig basert på et representativt utvalg av befolkningen, det som hadde vært interessant er en kun basert på "båtfolk". Uten at jeg skal si noe om hvordan resultatforskjellen ville bli.

Selv tok jeg båtførerprøven som valgfag på ungdomsskolen i sin tid. Det var nok den beste eksamen jeg hadde på skolen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Gode spørsmål, men siden det er et anerkjent institutt som MMI som står bak, og med Sjøfartsdirektoratet som oppdragsgiver, må vi regne med med at utvalget er representativt.

 

Må vi det?

 

En undersøkelse utelukkende blant båtfolk ville vel neppe være særlig representativt for hva "folket" mener?

 

Enig, men det er båtfolket det berører!

 

Det er jo det mangehodede "opinionstrollet" som politikere, myndigheter og media forholder seg til om vi liker det eller ikke.

 

Men må vi bare jatte med slikt da?

 

Lars H.

(Som ble arg! Skal bli

godt å komme seg til

Kommersøy i morgen,

uten internett!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men må vi bare jatte med slikt da? [/color]]

På dette området er det dessverre ikke spørsmål om hva vi vil eller ikke vil. Det er heller ikke spørsmål om å jatte med. Det er realiteter som vi må forholde oss til hvis vi skal ha noen mulighet for å komme frem med våre synspunkter. Vi må også forholde oss til at det er delte meninger også blant båtfolk. Sakkyndig råd for fritidsbåter består av rimelig båtkyndige personer fra forskjellige myndigheter, landsomfattende båtorganisasjoner, Redningsselskapet  og sjøvettutvalgene. Rådet ga sin enstemmige tilslutning til forslaget. Da får vi finne oss i at ikke alle er enige med oss. Hvis alle hadde vært enige, ville det jo vært et mirakel!!  :confused:

Hilsen Syverts  :headbang:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Syverts  :confused:

 

Dette innlegget har ingenting med båtførerbevis å gjøre, men tar meg den frihet likevel.

Jeg har hele tiden brukt navnet syvers her på baatplassen, og ser at du nå har tatt i bruk syverts. Det gjør selvfølgelig ingenting, men vill bare komme med denne kommentaren for å presisere at det er to (nesten) like navn, slik at andre bruker blir oppmerksom på det, og ikke forveksler oss.

Det sikkert ikke noe problem siden du bruker KNBF logoen også. Kan i tillegg opplyse om at vi også har identisk fornavn, men at det er t'en i etternavnet som skiller oss (også H'en, da)

 

hilsen syvers  :headbang::confused:

(Jan Syversen)

Link to post
Share on other sites

Hei navnebror (nesten)  :crazy:

Jeg tenkte jo på det, men siden jeg hadde med t'en så regnet jeg med at det ikke var noen fare for forveksling, men jeg finner gjerne på noe annet hvis du føler nickene våre ligger for nært hvernadre... Jeg har så definitivt "vikeplikt"!!  :flag:

Hilsen Syverts  :seeya:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Som jeg ser det, er det desverre ingen vei utenom et "sertifikat". Det er altfor mange som har "driti i eget reir" desverre. (unnskyld språkbruken)

 

Det som er viktig er at opplæringen og kravene blir relevante og samsvarer med regelverket du skal forholde deg til på sjøen. Dette vil stille store krav til utdanningsleddet. Jeg er slett ikke sikker på om det hjelper, men det gir hvertfall overvåkingsmyndigheten sanksjonsmuligheter. Som denne diskusjonen har utviklet seg og når man ser tilstanden på sjøen til tider, så er det nok ingen vei utenom.

 

En annen ting er at jeg hørte Syverts på radioen idag, og jeg har nok stor sans for at man skal mobbe en båtbølle. Det kan nok hende at jeg også kan bli mobbet da. :seeya:

Bare dette ikke går så langt at man begynner å mobbe folk utfra vikarierende motiver, og det ligger jo snublende nær i denne problemstillingen.

 

På grunn av at vi har et så langstrakt land, er nok problemstillingene forskjellige på forskjellig kant av landet. Jeg kan vanskelig se at folk i Nord Norge forstår problemene i Middagsbukta på en solfyllt søndag i juni. Dette må du ha sett for å forstå.

 

Dog mener jeg at en felles teoretisk plattform er bedre enn ingen plattform.

Link to post
Share on other sites

På dette feltet har forsikringsselskapene hjulpet til ganske mye. Hvertfall Gjensidige som jeg bruker gir en brukbar rabatt dersom fører har båtførerbevis. Det synes hvertfall jeg er bra.

 

Jeg er av de som synes båtførerbevis burde bli påbudt, men ikke på de mest saktegående og minste båtene. Man må sette en grense synes jeg, f.eks over 15 fot og 10 knop?.

Har ikke satt meg inn i hva lovforslaget innebærer.

 

RR - MS Anabelle

:seeya:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

På dette feltet har forsikringsselskapene hjulpet til ganske mye. Hvertfall Gjensidige som jeg bruker gir en brukbar rabatt dersom fører har båtførerbevis. Det synes hvertfall jeg er bra.RR - MS Anabelle

:cool:

Hei Anabelle  :seeya:

I Norske Sjø får du et tillegg på premien på 20% hvis du ikke har minst båtførerbevis. Vi er i prinsippet enige i at et eventuelt krav om båtførerbevis må gå på kombinasjonen fart/størrelse. Vårt forslag har vært 20 knop/30 fot som et diskusjonsgrunnlag, men det er mulig dette ligger noe for høyt?  :confused:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

En annen ting er at jeg hørte Syverts på radioen idag, og jeg har nok stor sans for at man skal mobbe en båtbølle. Det kan nok hende at jeg også kan bli mobbet da. :seeya:

Bare dette ikke går så langt at man begynner å mobbe folk utfra vikarierende motiver, og det ligger jo snublende nær i denne problemstillingen.

Heisan mini  :confused:

Det med mobbingen var jo sagt med et glimt i øyet :cool: og var ment som en siste utvei overfor "sjåfører" som ikke er mottakelige for noen gode ulke-råd!  :lol:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

...Vårt forslag har vært 20 knop/30 fot som et diskusjonsgrunnlag, men det er mulig dette ligger noe for høyt?  :seeya:

Hilsen Syvert

Man kan få gjort mye skader med 2,5 tonn og 7 knop også...

Tenk hva en 3 tonns seilbåt med kjøl kan gjøre mot en dykker...kanskje bare pga at skipperen ikke kjente til dykkerflagget.

 

Har selv vært dykkerleder på båt med flagg oppe (båt for anker). Så kommer det en seilbåt og passerer på 20 - 30 meters avstand. Jeg hoier over at det er dykkere i vannet - og får til svar at det er maneter i vannet også!!

Forholdet ble anmeldt (men selvsagt henlagt  :confused:)

Om personene i seilbåten ikke kjente flagget, eller rett og slett var noen ufyselige dri***ekker skal være usagt (pleier vanligvis ikke å bruke et slikt språkbruk, men dette engasjerer og provoserer!)

 

Jeg tror mange ikke er klar over at seilbåter utgjør en stor risiko for dykkere. Motorbåter kan dykkeren høre - og de stikker ofte ikke mer enn 1 meter dypt. En kjøl derimot... - kommer helt stille på 2 meter med 10 knop og flere tonn... Trenger vel ikke å brodere ut hva resultatet blir.

 

Det er enkelte ting man bør kunne - og det er enkelte ting man MÅ kunne for å ferdes på sjøen. Derfor hilser jeg obligatorisk opplæring velkommen (som de fleste sikkert har fått med seg nå...   :cool:)

 

(Hva med over 10 knop og 6 meter...(?))

Link to post
Share on other sites

Jeg synes man bør vurdere en løsning hvor fartsgrensene og sertifikatgrensene avhenger av hvilken ukedag det dreier seg om. Det burde være nokså logisk med lavere fartsgrenser i helgene enn om mandagene, for da er allikevel så pass få båter ute....

 

Videre burde det være en selvfølge at de skarpeste fartsgrensene kun ble gjort gjeldende for plastbåter, for trebåter er allikevel mer "miljøvennlige".

 

Men det viktigste av alt vil jo være å skille mellom båter som er lette å se, kontra båter som kan være vanskelige å få øye på. Der kan jeg se for meg at røde og gule båter burde få en fartsgrense som lå ca 2,5 knop over den som gjaldt for hvite båter. Kanskje burde blå båter få en enda lavere fartsgrense siden de er så vanskelige å få øye på......

 

:seeya:  :cool:  :lol:  :lol:

 

Den som har lest hit har forhåpentlig fått med seg poenget mitt?

 

Man skal vokte seg vel for å gjøre forvirringen større enn høyst nødvendig!

 

Hvis det er mulig å lande på størrelsesgrenser som allerede finnes  -  da er det et bidrag til å gjøre livet enklere for alle oss stakkarer som må leve det   :confused:

 

Med smilende hilsen

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Var det ikke noen som nevnte miljøhensyn ? :confused:

Det finnes ikke noe mer miljøvennlig framkomstmiddel enn en seilbåt.

Ok, Ok, men det blir jo for enkelt til at våre reguleringskåte politikere skal omfavne forslaget....

 

Da får de ikke god nok begrunnelse for å etablere et "Direktorat for ferdsel med flytende fartøy i kystnære områder", som de av distriktspolitiske årsaker kunne ha lokalisert til Røros.

 

Der må i det minste innarbeides et par avsnitt om at unntaket gjelder bare i motvind og med lutfttrykk på minimum 1015 mbar  :seeya:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fra spøk til alvor:

 

Jeg har tenkt mye på dette.

Er jeg for eller imot obligatorisk båtførerbevis? Jatakk begge deler.

 

I dag kan hvem som helst over 16 år fyke avgårde i f.eks 60 knop uten å inneha noen som helst form for forhåndskunnskaper. Dette mener jeg er feil. Det må stilles spesielle krav til førere av hurtige båter, men jeg tror ikke båtførerbeviset slik det fungerer i dag er tingen.

 

Det er mer snakk om praktisk kjøreopplæring omtrent som å ta kjøretimer med bil.

Link to post
Share on other sites

Lasse der er vi enda en gang helt enige,

 

Svakheten med dagens båtførerbevis er at det ikke er tilnærmelsesvis enhetlig. I mange tilfeller er den en ren teoretisk puggeseanse, med minimal praktisk relevans   -   i noen få tilfeller er der også lagt inn et praktisk element. På mine kurs inngår f.eks en 3-timers sjøtur med hver elevgruppe, men det er selvfølgelig svært begrenset hvor meget praktisk erfaring det gir, pluss at det å håndtere en 56 fots slepebåt ikke har allverdens relevans til å race rundt i motorveihastighet ....

 

Men det bringer oss igjen tilbake til utgangspunktet; for å unngå å skyte spurv med kanoner så er det vel grenser for hastighet, motorkraft og muligens lengde som må innføres.

 

Denslags vil nok tvinge seg frem   -   det gjenstår å se hvor mange "galmannsulykker" vi skal få på den vektskålen nå i sommer.

 

Ha en fin dag!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Man kan få gjort mye skader med 2,5 tonn og 7 knop også...

Tenk hva en 3 tonns seilbåt med kjøl kan gjøre mot en dykker...kanskje bare pga at skipperen ikke kjente til dykkerflagget.

Har selv vært dykkerleder på båt med flagg oppe (båt for anker). Så kommer det en seilbåt og passerer på 20 - 30 meters avstand. Jeg hoier over at det er dykkere i vannet - og får til svar at det er maneter i vannet også!!

Forholdet ble anmeldt (men selvsagt henlagt  :confused:)

Om personene i seilbåten ikke kjente flagget, eller rett og slett var noen ufyselige dri***ekker skal være usagt (pleier vanligvis ikke å bruke et slikt språkbruk, men dette engasjerer og provoserer!)

Jeg tror mange ikke er klar over at seilbåter utgjør en stor risiko for dykkere. Motorbåter kan dykkeren høre - og de stikker ofte ikke mer enn 1 meter dypt. En kjøl derimot... - kommer helt stille på 2 meter med 10 knop og flere tonn... Trenger vel ikke å brodere ut hva resultatet blir.

Det er enkelte ting man bør kunne - og det er enkelte ting man MÅ kunne for å ferdes på sjøen. Derfor hilser jeg obligatorisk opplæring velkommen (som de fleste sikkert har fått med seg nå...   :seeya:) (Hva med over 10 knop og 6 meter...(?))

Hei Lasse  :cool:

Har du oversett dette innlegget fra Lijanka????  :lol:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Men det bringer oss igjen tilbake til utgangspunktet; for å unngå å skyte spurv med kanoner så er det vel grenser for hastighet, motorkraft og muligens lengde som må innføres.

Denslags vil nok tvinge seg frem   -   det gjenstår å se hvor mange "galmannsulykker" vi skal få på den vektskålen nå i sommer.

Vi er så enige så enige, Poseidon!  :seeya:

Løsningen ligger i å gjøre det så enkelt og praktisk som mulig å tilegne seg elementære kunnskaper om sjøveisregler, navigasjon og sjømanskap. Den praktiske erfaringen må den enkelte tilegne seg gjennom videregående kurs og ved å være på sjøen i båt, slik vi alle har vært gjennom, mer eller mindre. Det å kjøre bil er langt enklere enn å manøvrere et fartøy hvor det er en rekke forhold som påvirker seilasen og manøvreringen. Til og med to båter av samme type kan oppføre seg forskjellig under samme forhold. Hvis vi skal komme videre med denne problematikken, må vi forenkle så langt det er mulig. Sjøfartsdirektoratet har gjort en kjempejobb med å forenkle både båtførerprøven og det å ta eksamen. Meget bra!  :confused:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Dykkerflagget. Nok en gang: *Brodne kar i alle land*.

 

Engang jeg seilte sydover en 100 meter fra land ved Filtvedt fyr kommer en 14 - fots jolle med påhenger ut fra land til meg og gjør oppmerksom på at det er dykkere nede. Jeg spør: "Hvor er dykkerflagget"? De peker på en byggning inne på land hvor det hang flatt og anonymt på veggen. Det var lett å overse, man så det best når man var tvers av. Men hvem sitter å ser etter signalflagg som henger på den måten?

 

Jeg henstillte til karene i jolla om å få dykkerflagget ombord omgående før det hendte en ulykke, og at de måtte ligge utpå reden, synlige for båter som passerte. Dette hendte for mer enn 10 år siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...