ne.andersson Startet 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2020 (redigert) Driver å monterer nytt kjøleaggregat i båten, den gamle isboksen er innredet med rustfrie stålplater på hva jeg anslår til ca 2mm som jeg trenger å forsere med en hullsag eller et konisk borr for å lage et 30mm hull. Prøvde i dag med noe j*vla møkk fra Jula som stod at det skulle funke til metall, som ser ut som et 6 måneder gammelt juletre etter første forsøket... Noen som kan komme med tips om noe jeg kjøpe for å lage hullet? (Helst i Oslo eller nærheten) Edit: vurderer å gå med hullsag fra den siden som er myk og et konisk borr + fil fra andre siden. Redigert 23.Juni.2020 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Ikea har en hullokker beregnet på rustfritt benkebeslag. Litt vanskelig å se diameteren, men et sted kommer det opp 35 mm hull for blandebatteriet. Kan dette fungere? https://www.ikea.com/no/no/p/fixa-verktoysett-2-deler-28512100/ Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ne.andersson Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Shore skrev 2 minutter siden: Ikea har en hullokker beregnet på rustfritt benkebeslag. Litt vanskelig å se diameteren, men et sted kommer det opp 35 mm hull for blandebatteriet. Kan dette fungere? https://www.ikea.com/no/no/p/fixa-verktoysett-2-deler-28512100/ Muligens, hvordan funker den? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Hvilken stålkvalitet er det du har? Benkebeslag er i 304 stål så om du har 316 vil du nok slite med den lokkern. Det enkleste er kanskje å ta plata med til noen som har en vannskjærer. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Jeg kjenner ikke til kvaliteten på denne, men har brukt mye hullokkere. Du borer et hull, passende til bolten og bruker da fastnøkkel eller skiftenøkkel (de jeg har hatt er med unbraco) og trekker ene delen (underdelen) som har en form for skjær inn i toppdelen formet som en sylinder. Nå er nok ikke et benkebeslag fra ikea 2 mm tykt, men det tror jeg kanskje ikke kjøleboksen din er heller. 2 mm er ganske tykt gods. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ne.andersson Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Shore skrev 3 minutter siden: Jeg kjenner ikke til kvaliteten på denne, men har brukt mye hullokkere. Du borer et hull, passende til bolten og bruker da fastnøkkel eller skiftenøkkel (de jeg har hatt er med unbraco) og trekker ene delen (underdelen) som har en form for skjær inn i toppdelen formet som en sylinder. Nå er nok ikke et benkebeslag fra ikea 2 mm tykt, men det tror jeg kanskje ikke kjøleboksen din er heller. 2 mm er ganske tykt gods. OK så du tenker at denne kan funke til boksen min? Jeg er usikker på tykkelsen men fikk kjørt igjennom et vanlig HSS borr hvert fall. Mulig jeg skal prøve med denne i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 (redigert) Som jeg skrev, kjenner jeg ikke kvaliteten til denne. Jeg er vant med verktøykvalitet til hulltaging i sikringsskap. Alternativt finnes kanskje blader til stikksag som takler rustfritt? Redigert 23.Juni.2020 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ne.andersson Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 (redigert) Bårdp skrev 8 minutter siden: Hvilken stålkvalitet er det du har? Benkebeslag er i 304 stål så om du har 316 vil du nok slite med den lokkern. Det enkleste er kanskje å ta plata med til noen som har en vannskjærer. Kan ikke demontere dessverre Vet ikke kvaliteten, båten er fra sent 70-talet så tenker at den er av høy kvalitet. Redigert 23.Juni.2020 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Kjøp bedre hullsag Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Ikke noe problem å bore i 2mm rustfritt uansett hva slags rustfri kvalitet det er i platene. Kjøp en hullsag av god kvalitet, f.eks. Starret, Sandvik, Bosch e.l. Bruk en stor tung drill som du kan kjøre på lavt turtall og som gir en jevn hastighet uten å hakke. Kjør sakte, og bruk olje når du borer. De fleste som bruker disse hullsagene i stål/rustfritt kjører for fort og uten smøring/kjøling. Da er det varmen som tar livet av tennene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 (redigert) Jeg har kjørt gjennom 2 mm AISI 316 med batteridrill og hullsag fra Biltema. Uproblematisk. Bruk skjærevæske, kommer på sprayboks. Konisk bor funker også meget bra. Poenget er smøring og kjøling. Redigert 24.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Ingenting i veien med hullsagene til Jula, iallefall ikkje de i løs vekt, her må være brukerfeil. Det er akkurat som det sies over her, sakte sakte og olje. Ellers kan du med hell også bruke stegborr/trinnborr på mindre hull. Konisk borr kan du bare kaste. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Det er stegbor/trappebor jeg mener. Konisk bor har jeg ingen erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Denne hulltakeren fra biltema fikset biffen i går kveld men det var fanden akkurat, fikk tatt nesten hele hullet og så plutselig sluttet den å forsere hullet når jeg skrudde, viste seg at gjengene i den 10mm skruen som følgte med hadde gitt seg.. fikk bruke en fil og litt makt for å løsne det siste, var noe veldig sterkt stål dette her. https://www.biltema.no/bygg/vvs/vvs-verktoy/hulltaker-o-35-mm-2000018692?gclid=CjwKCAjw88v3BRBFEiwApwLevR6LcUHi6K1LEtUvNyPQhzvBTqTBbEZRnTyD4bP51XhOqH06xDLTfRoCnn8QAvD_BwE Sen når det kommer til å drille gjennom det samme stålet for å feste skruer til fordamperplaten prøvde jeg første med HSS borene fra biltema, kjørte sakte og skjæreolje (ja jeg har lært ), men de borene gjorde i prinsipp ingen ting med stålet, holdt på i 2-3 timer, fikk krampe 2 ganger i underarmen grunnet uheldig posisjon inne i boksen. Sliten og svett dro jeg til Jula og kjøpte disse https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/bor/bor-for-rustfritt/metallbor-181720/ og de var et helt annet ball-game, tok få minutter å gå igjennom hvert hull, de anbefales. Fikk montert ferdig og testet i går kveld og det funker veldig bra, kun oppryddingsjobben som gjenstår til i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Bruk juletre (kon borr)og Skjærespray(olje). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Nå er jo hullet tatt da. Men hvis det ikke et plater i herdet stål så skal det gå greit å bruke hullsag. En forutsetning er lav nok hastighet, jevn mating, og skjæreolje. ne.andersson skrev 1 time siden: Denne hulltakeren fra biltema fikset biffen i går kveld men det var fanden akkurat, fikk tatt nesten hele hullet og så plutselig sluttet den å forsere hullet når jeg skrudde, viste seg at gjengene i den 10mm skruen som følgte med hadde gitt seg.. Ikke så rart at den lokkeren la på røret. Den er jo beregnet på tynnplater til kjøkkeninnredning, ikke 2mm syrefast. Stor forskjell på å lokke ut et hull i ei 0,8mm plate og ei 2mm plate. ne.andersson skrev 1 time siden: Sliten og svett dro jeg til Jula og kjøpte disse https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/bor/bor-for-rustfritt/metallbor-181720/ og de var et helt annet ball-game, tok få minutter å gå igjennom hvert hull, de anbefales. Jeg skjønner jo at det gikk greit med borene fra Jula, men "få minutter per hull" er fremdeles helt merkelig. Det er normalt snakk om sekunder, ikke minutter for å bore et lite hull i ei 2mm plate. Det kunne vært interessant å hatt en prøvebit av den plata der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Jeg er litt sent på ballen nå, men likevel: Jeg boret ca 60 hull Ø38mm i 6mm rustfritt flattsål i fjor. Det gikk med 3 stk hullsager fra Maxbo og to bokser skjærolje fra BT. Det som gjelder er som nevnt riktig lavt turtall og kjøling/smøring. Og så må du løfte boret og blåse rent før det pakker seg med spon. For et 30mm hull bør turtallet ligge på maks ca 250 - 300 o/min. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ne.andersson Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Komodo skrev 38 minutter siden: Nå er jo hullet tatt da. Men hvis det ikke et plater i herdet stål så skal det gå greit å bruke hullsag. En forutsetning er lav nok hastighet, jevn mating, og skjæreolje. Ikke så rart at den lokkeren la på røret. Den er jo beregnet på tynnplater til kjøkkeninnredning, ikke 2mm syrefast. Stor forskjell på å lokke ut et hull i ei 0,8mm plate og ei 2mm plate. Jeg skjønner jo at det gikk greit med borene fra Jula, men "få minutter per hull" er fremdeles helt merkelig. Det er normalt snakk om sekunder, ikke minutter for å bore et lite hull i ei 2mm plate. Det kunne vært interessant å hatt en prøvebit av den plata der Jeg har kvar bitene som ble igjen fra når jeg tok hullet så jeg kan legge ut bilde av den og måle tykkelse, må være herdet platina-presidential-multi-spesial stål så hardt som det var . Man har ikke akkurat bra vinkel når men skal ta ut hull i boksen på en Maxi 95 så jeg fikk ikke lagt så mye press på drillen, kan jo være det som utgjør at det tok litt ekstra tid. Nå som hullet er tatt vil jeg estimere at tykkelsen var 1 mm men som sagt skal jeg måle når jeg kommer ned i båten i kveld. NilsPils skrev 39 minutter siden: Jeg er litt sent på ballen nå, men likevel: Jeg boret ca 60 hull Ø38mm i 6mm rustfritt flattsål i fjor. Det gikk med 3 stk hullsager fra Maxbo og to bokser skjærolje fra BT. Det som gjelder er som nevnt riktig lavt turtall og kjøling/smøring. Og så må du løfte boret og blåse rent før det pakker seg med spon. For et 30mm hull bør turtallet ligge på maks ca 250 - 300 o/min. Ikke sant, vil gjette på at mitt problem/feil var at jeg kjørte for raskt, uten olje og med noe lavere kvalitet av hullsag. Ja nå er hullet tatt og takk gud for det Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 NilsPils skrev 45 minutter siden: For et 30mm hull bør turtallet ligge på maks ca 250 - 300 o/min. Det er for fort. Slike hullsager er av highspeed stål (HSS), og da bør man helt ned i 10-15 m/min når man mater og smører for hånd. Det gir en hastighet på 100-150 omdreininger. Utfordringen er å kontrollere dette med en håndholdt drill. Derfor mitt råd lenger opp om en tung og solid drill som kan justeres litt mer jevnt på hastigheten enn en liten batteridrill. Men, alt går... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Jeg boret med billig hullsag fra maxbo. Erfaringen min tilsa 220 o/min for Ø38 (Ca. 25 m/min). Det stemte også med en tabell jeg fant på nettet. Jeg prøvde også med en hullsag fra et billig Biltemasett. Den var ikke dårligere enn DeWalt hullsaga fra Maxbo, bortsett fra at den var litt urund så den gikk litt tregere før jeg rettet litt på den. Jeg brukte en liten søylebormaskin og hadde god kontroll på turtallet. Kjøling er like viktig som smøring. Ellers setter hullsaga seg fast når den utvider seg med temperaturen . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Ja, smøring og kjøling er alfa-omega for å holde friksjon og temperaturutvikling nede. Det første som skjer med HSS verktøy når temperaturen blir for høy er at tuppen av tanna/skjæreeggen blir deformert og mister skarpheten. Da må man øke matekraften vesentlig, og friksjon og varmeutvikling blir enda høyere. For å kompensere for at det blir tyngre å bore er det da noen som får den fikse ideen å kjøre opp turtallet... For deg var det sikkert riktig å kjøre med 220 rpm. Men hvis man står med håndholdt drill klarer man ikke å få like jevn mating og hastighet, da må hastigheten ned. Ved korrekt hastighet, mating, kjøling og smøring samt riktig skjæreverktøy i forhold til materiale kan hastigheten økes vesentlig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ne.andersson Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2020 Her er bilde av verden hardeste stål bit og hvordan boksen så ut (før jeg vasket etter montering) Den var 1mm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.