Jump to content

Sprekk i overgang mellom tak og side i glassfiberen. Delaminering? Hva må gjøres?


Seiza

Recommended Posts

Heisan båtfolkens!

Jeg har lenge hatt sprekkdannelse i salongtaket, i overgangen mellom tak og vinduside.

Som vist på bilde så har jeg nå slipt opp et godt stykke og enkelte steder så er det bare en fuktig masse og glassfibertråder. Delaminering?

IMG_1058.JPG.a3f8369b3aca1b9e8bec517feb23f7c8.JPG

IMG_1059.JPG.a6e7475eef422bd981347e79e43efd17.JPG

På innsiden så pipler det inn veske når det er veldig fuktig/regn ute.

IMG_1060.JPG.fd89d0061f498addbe66d5100a554dcc.JPG

 

Er dette en større deal en jeg tror/håper at det er, eller er det bare å la det tørke litt og så slenge på litt epoksy og glassfiber?:) I så fall bør det tørke helt før jeg begynner med liming/glassfiber -arbeid? Tenker jo at det bør det, men nå begynner jeg å bli lei av å pusse, skru, lime, lakke male etc etc, nå vil jeg på tur!

 

Link to post

Uansett ville jeg byttet ut epoxy med polyester. Den er lettere å jobbe med og lettere å få fin hvis du må støpe. Båten er støpt i polyester. 
Fint om du tar litt mer oversiktsbilder. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Dette er nok p.g.a. dårlig arbeid den gang dekket ble laget. Heldigvis er det relativt enkelt å reparerere, og du er jo allerede godt i gang. Jeg ville slipe bort noe mer på hver side, typsik  bort til antiskli belegget (? det blå i alle fall)) og ned til vinduet. Hvis du ønsker at reparasjonen blir "usynlig" uten noen kant eller bulk må du slipe en skrå flate ned mod skadestedet, der du skal legge et nytt laminat. Så ville jeg laminert med epoxy og glassfibervev. Epoxy + vev er 10-20 ganger  sterkere enn polyester + CSM og epoxy limer  bedre enn polyester på gammelt polyesterlaminat.  Du må klippe remser i økende bredde slik at du fyller opp "dalen" du har slipt. Begynn med den bredeste og laminer suksessivt  med smalere og smalere til du har fyllt opp dalen.  Det er mange videoer om dette på nett. 

Link to post
Erikda skrev 6 minutter siden:

Uansett ville jeg byttet ut epoxy med polyester. Den er lettere å jobbe med og lettere å få fin hvis du må støpe. Båten er støpt i polyester. 
Fint om du tar litt mer oversiktsbilder. 

 

Her er jeg veldig uenig. Jeg mener det er mye lettere å jobbe med epoxy, og epoxy har bedre vedheft til gammel polyester enn det polyester har. 

 

Link to post
Seiza skrev 13 minutter siden:

@Hulda

Hmm dette er ikke akkurat mitt fagfelt (noe av grunnen til at jeg spør her;),  så jeg fant det litt vanskelig å formulere problemstillingen. Men syntes jeg kom sånn passe greit ut av det med det jeg skrev pluss bilder:)

 

Hero 101 hadde vel etter husken Dynivicell som distansmateriale. Mange av disse båtene var egenproduserte på Hurum, derfor kan vel kvaliteten være variabel. Derfor bør man vel slipe ned og legge inn ny matte, sparkle opp etc. Er distansmaterialet, lite trolig, balsa, blir jobben med og korrigere annerledes og mer omfattende.

Link to post
Hulda skrev 3 minutter siden:

Mange av disse båtene var egenproduserte på Hurum, derfor kan vel kvaliteten være variabel

Jepp, etter det jeg mener er denne den siste som ble støpt der. Var ferdig støpt i 2004, og dessverre så er det en del arbeid som ikke er så bra... :/

Jeg overtok prosjektet, som tredje eier i 2012, og har holdt på med den siden. Var en del mer å gjøre en jeg hadde tenkt, kan man si :lol:

Link to post

Lekkasjen må tørke ut, ellers er den jobben du gjør fullstendig bortkastet. 

Båt er et høl i havet som sluker penger og arbeidstid. Alt koster mer, alt tar mye lenger tid enn budsjettert og beregnet. Det er noen som har gjort liknende jobber før og som ligger på YouTube. Sailing Brickhouse, osv. Hvis du vil ha en del av dem, bare spør her.

Link to post
Krimart skrev for 2 timer siden:

 

Her er jeg veldig uenig. Jeg mener det er mye lettere å jobbe med epoxy, og epoxy har bedre vedheft til gammel polyester enn det polyester har. 

 

Der tar du feil @Krimart! Etter å ha vært med @Knude på to glassfiberkurs hvor vi laget vedheftsprøver stemmer ikke det du sier med vedheft. Og polyester er vesentlig lettere å få inn i duk enn epoxy. Jeg har prøvd begge deler! Det er mye lettere å få ut luft av polyesterresin enn epoxy. Og mye lettere å få pent. Er man ikke dreven i faget vil jeg absolutt anbefale polyester. 
Barka epoxytilhengere snudde etter å ha vært på kurs hos Knude.......

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

@Hulda Ja jeg har sett flere med god kunnskap her inne ang glassfiber (noe av grunnet til at jeg postet her;).

Som du, er jeg også allergisk mot glassfiber, i hvert fall å jobbe med det. Glassfiberstøv legger seg bokstavelig talt over alt, er vel en av grunnene til at jeg har drøyd med denne jobben. Men etter i vinter hadde sprekkene formert seg og fant ut at det var på tide å ta det nå.

Så tilbake til jobben; Etter det jeg ser så vil det ta flere dager å få tørket opp. Kunne det være en idé å bore noen hull der hvor det er mest fuktig? Et par plasser er det bare en våt "gugge" inni . . .:crazy:

Link to post
Krimart skrev for 3 timer siden:

Dette er nok p.g.a. dårlig arbeid den gang dekket ble laget. Heldigvis er det relativt enkelt å reparerere,

Dårlig arbeid, ja. Men at dette er lett å reparere er jeg ikke helt enig i ut fra de bildene som er presentert her. Mulig jeg tar feil, men jeg synes dette ser omfattende ut. Noen reparasjonsprosedyre er det umulig å komme med ut fra disse bildene.

 

Både epoxy og polyester kan jo brukes. Jeg hadde antagelig gått for polyester og malt over med gelcoat til slutt. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Erikda skrev 35 minutter siden:

Der tar du feil @Krimart! Etter å ha vært med @Knude på to glassfiberkurs hvor vi laget vedheftsprøver stemmer ikke det du sier med vedheft. Og polyester er vesentlig lettere å få inn i duk enn epoxy. Jeg har prøvd begge deler! Det er mye lettere å få ut luft av polyesterresin enn epoxy. Og mye lettere å få pent. Er man ikke dreven i faget vil jeg absolutt anbefale polyester. 
Barka epoxytilhengere snudde etter å ha vært på kurs hos Knude.......

 Nei, jeg tar ikke feil.   Problemet ligger i hvordan polyester binder seg til polyester. Så lenge det er fersk polyester binder det nye laminatet veldig godt fordi det danner nye polymerkjeder på tvers av limfugen. For gammel polyester er polyesteren noe nær helt utherdet, det er ikke mer å reagere sammen på. Epoxy limer mye bedre enn polyester, og daner derfor bedre binding. Jeg mener det er helt klart lettere å få et godt resultat med epoxy om man er amatør, fordi  det er lettere å blande riktig, man har typisk mer tid om man ikke er veldig snål med herderen på polyester.  At det er letter å få ut bobler av polyesteren tror jeg ikke stemmer, men at det er lettere om man har CSM er sikkert riktig. Men CSM /polyester er som sagt 10-20 ganger dårligere styrkemessig enn epoxy/duk. 

Link to post

Dette er nok p.g.a. dårlig arbeid den gang dekket ble laget. Heldigvis er det relativt enkelt å reparerere, og du er jo allerede godt i gang. Jeg ville slipe bort noe mer på hver side, typsik  bort til antiskli belegget (? det blå i alle fall)) og ned til vinduet. Hvis du ønsker at reparasjonen blir "usynlig" uten noen kant eller bulk må du slipe en skrå flate ned mod skadestedet, der du skal legge et nytt laminat. Så ville jeg laminert med epoxy og glassfibervev. Epoxy + vev er 10-20 ganger  sterkere enn polyester + CSM og epoxy limer  bedre enn polyester på gammelt polyesterlaminat.  Du må klippe remser i økende bredde slik at du fyller opp "dalen" du har slipt. Begynn med den bredeste og laminer suksessivt  med smalere og smalere til du har fyllt opp dalen.  Det er mange videoer om dette på nett. 

 

 

Nei, jeg tar ikke feil.   Problemet ligger i hvordan polyester binder seg til polyester. Så lenge det er fersk polyester binder det nye laminatet veldig godt fordi det danner nye polymerkjeder på tvers av limfugen. For gammel polyester er polyesteren noe nær helt utherdet, det er ikke mer å reagere sammen på. Epoxy limer mye bedre enn polyester, og daner derfor bedre binding. Jeg mener det er helt klart lettere å få et godt resultat med epoxy om man er amatør, fordi  det er lettere å blande riktig, man har typisk mer tid om man ikke er veldig snål med herderen på polyester.  At det er letter å få ut bobler av polyesteren tror jeg ikke stemmer, men at det er lettere om man har CSM er sikkert riktig. Men CSM /polyester er som sagt 10-20 ganger dårligere styrkemessig enn epoxy/duk. 

 

 

Hei.

Kjøper ikkje helt dette med at epoxy er så mye sterkere. man kan jo bruke glassfibervev med polyester. og sliper han slik som du sier er det  sikkert at han får et mye bedre resultat enn det var orginalt. å da holder det vel hans og barnebarnas levetid.

 

Redigert av tedd (see edit history)
Link to post

Klarer ikke å se hvilke distanse materiale det er brukt . Slip mer å ta bilder.  Er overbygget støpt i form eller bygget opp av kjerne? Om det er støpt i form ligger feilen i oppbyggningen av laminatet side / tak.  Om dette er amatør arbeid  kan det forklare at det sprekker. 

 

Om du har divinycell som distanse så har den lukkede seller å blir ikke våt inni plata. Fukt ligger i hulrom i kanten. Alt må være tørt.

 

Uansett tviler jeg på at dette er en liten jobb. 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Klarer ikke å se hvilke distanse materiale det er brukt . Slip mer å ta bilder.  Er overbygget støpt i form eller bygget opp av kjerne? Om det er støpt i form ligger feilen i oppbyggningen av laminatet side / tak.  Om dette er amatør arbeid  kan det forklare at det sprekker.  Ser ut som det er lite fiber og mye resin ? Grøten kan være fiber uten resin ? Mange muligheter.

 

Om du har divinycell som distanse så har den lukkede seller å blir ikke våt inni plata. Fukt ligger i hulrom i kanten. Alt må være tørt.

 

Uansett tviler jeg på at dette er en liten jobb. 

 

Resin velger du selv og dette er selvfølgelig et polyester laminat. Ikke bruk csm ved epoxy laminering. Kun vevet duk. Her er det limheft som skal brukes så slip langt ut i fra skaden Uansett resin må du laminere ganske tykt for at dette skal bli bra. Det er sannsynelig at hytte side bare er laminat og når taket har kjerne blir det store krefter i overgangen. 

 

Ta en vedhefts prøve med polyester og en med epoxy og vurder selv heft evne. ( laminer over en bit av et kosteskaft 10x 15 cm . La dette herde og riv av . Da ser og kjenner du hva som henger best i forhold til fiberopprivning i gammelt laminat)

 

Hva som henger best er avhengig av mange faktorer.  Om gammelt laminat har en glassaktig struktur limer ofte epoxy bedre. Et korrekt utherdet gammelt laminat vil ofte gi samme liming med polyester.  Om det er lav glassprosent i gammelt laminat vil epoxy eller priming før laminering med polyester ofte gi bedre heft.

 

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...