Jump to content

Sprekk i overgang mellom tak og side i glassfiberen. Delaminering? Hva må gjøres?

Seiza

Recommended Posts

Takker for mange innspill.

Jeg skal slipe mer i morgen, så får vi se hvordan det går. For meg så ser det ut til at dekket/taket på "overbygget"  er støpt for så å bli limt/laminert på (eller hvordan man en gjør det...). Det er en markant rett sprekk langs med overgangen mellom dekket og vindussidene.

Ang sliping og det hersens glassfiberstøvet, hva slags verneutsyr bruker dere som kan det? Nå så bruker jeg bare fjøsdressen og en P3 støvmaske, er det nok?

En god støvmaske som tetter ved nesa må du ha. Dress med hette er en fordel. Bruk grov redskap for størst mulig støvpartikkeler. Denn rette overgangen er kanskje kanten av kjerne i tak. Forsto på @Hulda at det er snakk om formstøp. Da gjøres altferdig i forma . Det er denne rette kanten som er bruddkanten kanskje.......

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Seiza skrev 38 minutter siden:

Ang sliping og det hersens glassfiberstøvet, hva slags verneutsyr bruker dere som kan det? Nå så bruker jeg bare fjøsdressen og en P3 støvmaske, er det nok?

P3 filter duger. Hvis jeg skal slipe en del foretrekker jeg å bruke helmaske. Den gir en helt annen tetning rundt ansiktet enn vanlig støvmaske eller halvmaske av gummi. Men ei halvmaske i gummi med et godt filter er også veldig bra. Problemet med den er at du får støv i øynene og resten av ansiktet. Jeg bruker også en heldekkende støvdress med hette og mansjetter i ermene. Bruker også gummihansker under hanskene, og gjerne sveisehansker med lang mansjett. Sist men ikke minst bruker jeg gummistøvler, ikke sko. Etter endt slipejobb kan man da ta av seg alt verneutstyr uten et støvkorn på kroppen, det er deilig!

Krimart skrev 3 minutter siden:

Du må selvsagt ha det tørt før du begynner. Jeg fikk ikke med meg at det var sandwich -konstruksjonen med skum /balsa. Da er det jo trolig at alt av skum er vått og ikke usannsynlig at det er delaminering mellom laminatet og skum, så da er det en mye større prosess. 

Hvis det er Divinycell så trekker ikke den vann. Vannet går kun inn i åpne celler. Det er å håpe at det er Divinycell!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

tedd skrev for 17 timer siden:

Hei.

Kjøper ikkje helt dette med at epoxy er så mye sterkere. man kan jo bruke glassfibervev med polyester. og sliper han slik som du sier er det  sikkert at han får et mye bedre resultat enn det var orginalt. å da holder det vel hans og barnebarnas levetid.

Sjekk f.eks. denne: https://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass

Polyester med CSM har en strekkfastehet på ca. 100 Mpa. Med vevd duk 250-800 Mpa. 

Epoxy med vevd duk fra 1770 til 2358 Mpa. 

Nå skal det sies at det finnes mange forskjellige typer polyester,  epoxy og ikke minst mange typer glassfibervev, så tallene vil variere. 

index skrev for 8 timer siden:

Jeg for min del foretrekker å reparere med det samme som båten er laget av. Dessuten er epoxy vilt allergifremkallende, og det liker jeg dårlig å utsette meg for. 

Vilt allergifremkallende altså, hva mener du med det og på hvilket grunnlag. Ja det kan være allergifremkallende, men polyester er  ikke akkurat balsam det heller.  Det er svært viktig å bruke beskyttelse både med epoxy og polyester. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...