Jump to content

Får tåkete resultat på Kalesjevindu etter bruk av plastx. Hva gjør jeg galt?


seilfred

Recommended Posts

Ja, som tittel sier. Bruker denne:

EDFDF7E5-9638-4ED5-8076-96E75D210A54.jpeg.18b409d114255dc2d1845928f1f621e8.jpeg
 

og resultatet (etter gjentagende forsøk) er dette:
 

489839ED-46A7-4C6C-8A4E-494538019F37.jpeg.838a2bacca5c7b8307e3e8c4f1f2282c.jpeg
 

her er til sammenligning siden av sprayhooden, hvor jeg ikke har brukt plastx:

 

4A478479-C83F-41CF-8BCE-7CB0265D8B12.jpeg.6c247fc972487d3e8bbfc82655e314f2.jpeg

 

framsiden var i utgangspunktet verre enn siden, det var derfor jeg ville polere den opp. Men, resultatet er litt nedslående. Jeg har fulgt anvisningen så godt jeg kan. Ikke polert i sollys osv. (Vet at sola står inn på bildet)

 

hva gjør jeg galt? Er det andre midler man kan bruke for å få ren rute?

2F266BEA-FE1D-478B-9C96-8A6F32F9388E.jpeg

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Whiskey skrev 6 minutter siden:

Har en som heter sonax eller noe som jeg synes funker bedre enn plastx. Men ja, myk microfiber og polere til det blir borte...

Sonax Plastic Scratch Remover

 


interessant, finnes det typisk på båtbutikker?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Lars H. skrev for 3 timer siden:

Bruk en mikrofiberklut for å få bort restene av stoffet.

 

Helt rett Lars og det MÅ til for å få bort alle rester :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hmm... må innrømme jeg brukte type «engangs-polerklut» som jeg hadde liggende. Nå som @VannTro melder seg på banen med mikrofiber må jeg, om ikke krype, hvertfall vandre bort til korset, og se om det kan ha noe for seg...

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Nå er ikke jeg noen ekspert på denne typen produkter, men jeg har en del egen erfaring med produktet.

Ikke alle vinduer lar seg redde, men jeg har fått noen ganske håpløse eksemplarer bra ved å bruke PlastX og polermaskin på sakte fart.

Erfaringen er i hvert fall bra stort sett, men jeg får det aldri helt klart uten å fjerne med microfiber.

 

Hvis noen har forsøkt å fjerne impregnering med whitesprit(noen kalesjemakere anbefaler det) og det har fått stått litt i sola så er det kjørt. Egen dårlig erfaring....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev 2 minutter siden:

 

Hvis noen har forsøkt å fjerne impregnering med whitesprit(noen kalesjemakere anbefaler det) og det har fått stått litt i sola så er det kjørt. Egen dårlig erfaring....

Redigert Akkurat nå av VannTro


det har jeg hvertfall ikke. Dette dugget kom etter forsøk med plastx idag og har ikke vært sånn før. Opplevde at det først ble ganske klart, men at det etter noen minutter «dugget til». 
når jeg først har en spesialist på banen: det er vel ikke sånn at det kan vær ulike typer plast som reagerer ulikt vel??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
seilfred skrev 1 minutt siden:


det har jeg hvertfall ikke. Dette dugget kom etter forsøk med plastx idag og har ikke vært sånn før. Opplevde at det først ble ganske klart, men at det etter noen minutter «dugget til». 
når jeg først har en spesialist på banen: det er vel ikke sånn at det kan vær ulike typer plast som reagerer ulikt vel??

 

Som sagt så er ikke jeg noen ekspert på dette(lim, fug og skum som er min "bane"), men jeg har en del års egen erfaring med produktet.

Det at du får "dugg" er typisk om man ikke får fjernet alt etter bruk. Tørk over med microfiber så er jeg sikker på at det blir bra :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

? mikrofiber skal prøves!

 

 

DR_Nelson skrev 4 minutter siden:

For meg ser det ut som produktet henger igjen i porer og spor i vinduet. Spray litt jif eller lignende og tørk av. Se om det blir klarere da. 


helt klart en mulighet. Har gnidd og gnukket en del på det, så tenkte at det ikke var skitt. Men, hvem vet.. kan være du har rett, verdt et forsøk. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...