Jump to content

Nye batterier - spenningsfall ved 6 A


Kappa

Recommended Posts

Sitat

 

Denne tabellen har vert publisert her før. 

Basert på denne så er 12.4 rett spenning på et fulladet batteri med 6ah belastning. 

 

 

Men, den sier ikke noe om det er et 62Ah batteri eller et batteri/bank på 300Ah!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
4 hours ago, Kappa said:

Batteriene var fulle da jeg gjorde avlesningene (se oventil). Med Ohms lov, blir motstanden i batteriene litt over 2 Ohm. Høres det mye ut?
 

Inte 2 ohm.

Det blir i alla fall inte över 50 mOhm. R = U / I, spänningsfallet är 0,3V (12,7-12,4)/6A. Eller ännu troligare ännu mycket lägre eftersom spänningen "bara" steg 0,15V när du tog bort lasten. Mätte du direkt på batteripolerna ?

 

Tror inte det är något större fel på batterierna, alla blybatterier sjunker en del i spänning vid belastning.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Tabellen til Sørlandet2 viser at hvilespenning på 12.2 volt er i «rød sone». På dette nivået oppstår fare for sulfatisering.
 

I et fulladet batteri faller spenningen til 12.2 volt når belastningen er på 10 A.

 

Skjer sulfatisering kun når batteriet hviler, eller også når det belastes?

Link to post

I första hand vid vila. För vid belastning är egentligen inte batteriets egenspänningen så låg som du mäter. Elschema över ett typiskt batteri:

image.png.d504237f2c621f496cae0c90732c3cda.png

Batteriets spänning när det gäller risken för sulfatering är batteriets egenspänning, EMK (på svenska, ElektroMotoriskKraft) dvs Vs i figuren ovan.

 

Den du mäter vi belastning är däremot Vs minus spänningsfallet i Rs och kommer helt naturligt vara lägre utan att innebära en fara/risk. Dessutom sker sulfatering över tid, och att tillfälligt gå ner mot 12,2V (i vila !) på ett batteri är inte så farligt. Inte mer än att det då just finns en fara/risk för att sulfateringsprocessen kan starta. Men om det får stå med denna (vilo)spänning länge - och kanske ännu lägre - blir risken mycket större att det blir sulfaterat/skadat....

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
abbor skrev for 9 timer siden:

Og hva er forskjellen på hvilespenning og 0A last:wink:

Skal ikke utgi meg for å være ekspert, men jeg tror de mener at hvilespenning er når batteriet har stått uten belastning et gitt antall timer (24?)

 

Kappa skrev for 4 timer siden:

Er sulfatisering en prosess som starter når et kriterium er oppfylt,

Sulfatering er en prosess som starter idet man starter utlading. At dannes et blysulfatbelegg på platene er en del av kjemien ved utlading. Problemet er hvis man ikke lader opp batteriet umiddelbart etter utlading, da vil sulfatbelegget begynne å krystallisere. Dette er en analog prosess som starter med en gang, ikke nødvendigvis bare under en viss spenning, f.eks 12 4V (som mange hevder).

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...