Kappa Startet 27.Juni.2020 Del på Facebook Startet 27.Juni.2020 (redigert) Kjøpte 2 nye 180 Ah batterier fra Biltema forleden. Spenningen faller nokså raskt fra 12.7 V til 12.4 V ved belastning på 6 A. Litt overrasket. Hadde forventet mere «robust» spenning. Er dette normalt? PS. Spenningen går fort opp igjen med 0.15 V når jeg slår av forbruket. Redigert 27.Juni.2020 av Kappa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Nye batterier, gjerne kjøpt hos BT der de kan ha stått uten lading over tid trenger en ordentlig opplading før de taes i bruk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Og, i tillegg til Lars H., jeg kjøper aldri et batteri uten å måle det før jeg kommer frem til kassa for å betale. Variasjonen er ganske stor. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 (redigert) Denne tabellen har vert publisert her før. Basert på denne så er 12.4 rett spenning på et fulladet batteri med 6ah belastning. Redigert 27.Juni.2020 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 27.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Batteriene var fulle da jeg gjorde avlesningene (se oventil). Med Ohms lov, blir motstanden i batteriene litt over 2 Ohm. Høres det mye ut? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Sitat Denne tabellen har vert publisert her før. Basert på denne så er 12.4 rett spenning på et fulladet batteri med 6ah belastning. Men, den sier ikke noe om det er et 62Ah batteri eller et batteri/bank på 300Ah! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
abbor Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Og hva er forskjellen på hvilespenning og 0A last Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Denne kurven tar utg i batterikapasitet. Med et trekk på 6A fra et 180Ah batteri (oppgitt ved C20) så skal spenning ligge over C/20 kurven etter mitt vett - dvs a) batteriet er litt labert eller b) det var ikke full-ladet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 4 hours ago, Kappa said: Batteriene var fulle da jeg gjorde avlesningene (se oventil). Med Ohms lov, blir motstanden i batteriene litt over 2 Ohm. Høres det mye ut? Inte 2 ohm. Det blir i alla fall inte över 50 mOhm. R = U / I, spänningsfallet är 0,3V (12,7-12,4)/6A. Eller ännu troligare ännu mycket lägre eftersom spänningen "bara" steg 0,15V när du tog bort lasten. Mätte du direkt på batteripolerna ? Tror inte det är något större fel på batterierna, alla blybatterier sjunker en del i spänning vid belastning. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Kappa Svart 27.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Tabellen til Sørlandet2 viser at hvilespenning på 12.2 volt er i «rød sone». På dette nivået oppstår fare for sulfatisering. I et fulladet batteri faller spenningen til 12.2 volt når belastningen er på 10 A. Skjer sulfatisering kun når batteriet hviler, eller også når det belastes? Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 (redigert) I första hand vid vila. För vid belastning är egentligen inte batteriets egenspänningen så låg som du mäter. Elschema över ett typiskt batteri: Batteriets spänning när det gäller risken för sulfatering är batteriets egenspänning, EMK (på svenska, ElektroMotoriskKraft) dvs Vs i figuren ovan. Den du mäter vi belastning är däremot Vs minus spänningsfallet i Rs och kommer helt naturligt vara lägre utan att innebära en fara/risk. Dessutom sker sulfatering över tid, och att tillfälligt gå ner mot 12,2V (i vila !) på ett batteri är inte så farligt. Inte mer än att det då just finns en fara/risk för att sulfateringsprocessen kan starta. Men om det får stå med denna (vilo)spänning länge - och kanske ännu lägre - blir risken mycket större att det blir sulfaterat/skadat.... Redigert 27.Juni.2020 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Kappa Svart 27.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Interessant! Og veldig logisk slik du forklarer. Tusen takk! Er sulfatisering en prosess som starter når et kriterium er oppfylt, som f.eks. vann som fryser når temperaturen er under null grader? Eller skjer sulfatiseringen uansett, men med større fart når spenningen er lav? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 abbor skrev for 9 timer siden: Og hva er forskjellen på hvilespenning og 0A last Skal ikke utgi meg for å være ekspert, men jeg tror de mener at hvilespenning er når batteriet har stått uten belastning et gitt antall timer (24?) Kappa skrev for 4 timer siden: Er sulfatisering en prosess som starter når et kriterium er oppfylt, Sulfatering er en prosess som starter idet man starter utlading. At dannes et blysulfatbelegg på platene er en del av kjemien ved utlading. Problemet er hvis man ikke lader opp batteriet umiddelbart etter utlading, da vil sulfatbelegget begynne å krystallisere. Dette er en analog prosess som starter med en gang, ikke nødvendigvis bare under en viss spenning, f.eks 12 4V (som mange hevder). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.