dastunt Startet 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2020 Hei! Eg fekk denne propellen levert med ved kjøp av ny motor i år: I følge tabellen som følger med motor er det anbefalt 9 x12,5 Eg har prøvd båt og motor med denne 9,3/4 x 9,5 og synst den er ok, men kan eg forvente meir av ein anna propell? Kva er forskjellen på 9x12,5 kontra 9,3/4 x 9,5 ? Båten den står på er ein 14 fot Vernøy 430 Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
ivar Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 dastunt skrev 2 minutter siden: Kva er forskjellen på 9x12,5 kontra 9,3/4 x 9,5 ? Pitch = stigning , dvs hvor langt (teoretisk - det er alltid litt slipp) dytter propellen båten fram i løpet av en omdreining. Så lavere stigning = lettere for motoren å komme opp i turtall , bedre aks og bedre skyvekraft om det er litt tungt. høyere stigning = høyere fart dersom motoren har krefter nok. Men kan fort bli en daff opplevelse om man har for mye stigning - da klarer ikke motoren å komme seg opp i rett turtall og man taper både fart og aks. Jeg ville tippet den på 11" burde være et greit kompropmiss,, mistenker 12,5" blir for tungt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dastunt Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Takker for svar! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.