Jump to content

Noen som vet hvorfor forhandlere selger utenbords motorer dyrere enn veiledende pris?

Nanna313

Recommended Posts

Har sett meg ut en yamaha 9,9j (en som ikke kan oppjusteres- men praktisk mtp vekt). Den ligger til 18600 kr i prislista som veiledende pris. Forhandler skal ha 19700. Den ene forhandleren sier han skal ha 1250 kr i klargjøringskostnader i tillegg.. 

Er det slik at de står fritt til å selge motorene til hvilken pris de vil? 

bhensv skrev 3 minutter siden:

Jeg er på jakt etter en 9,9sport og fikk akkurat beskjed fra en forhandler (den med best pris) at de ikke hadde lov å sende/selge til andre distrikt. 

bare til info, jeg stusset litt på det, det er fy-fy i EU ihvertfall og trodde det gjaldt eøs og. 

Ser man det ja.. spørs om de vil ha monopol på kundene i hvert sitt område.. 

Nanna313 skrev for 2 timer siden:

Har sett meg ut en yamaha 9,9j (en som ikke kan oppjusteres- men praktisk mtp vekt). Den ligger til 18600 kr i prislista som veiledende pris. Forhandler skal ha 19700. Den ene forhandleren sier han skal ha 1250 kr i klargjøringskostnader i tillegg.. 

Er det slik at de står fritt til å selge motorene til hvilken pris de vil? 

Hulda skrev for 2 timer siden:

De selger vel varene til den prisen markedet er villig til å betale.

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Forhandlere kan selge til hvilken pris de vil. Finner du ikke motoren til veiledende pris eller lavere på Finn.no?

Om de setter prisen til eks 25 000 er opp til forhandler. Får neppe solgt mange til den prisen, men det er hans valg.

Veiledende pris er nettopp det det er; veiledende, eller anbefalt om du vil, kalkulert av importøren. I tillegg vil forhandleren legge til utgifter som fraktkostnader og lagerhold, eller klargjøringskostnader for dekning av slike utgifter. Kjært barn - mange navn.

bhensv skrev for 1 time siden:

Jeg er på jakt etter en 9,9sport og fikk akkurat beskjed fra en forhandler (den med best pris) at de ikke hadde lov å sende/selge til andre distrikt. 

bare til info, jeg stusset litt på det, det er fy-fy i EU ihvertfall og trodde det gjaldt eøs og. 

For å beskytte hverandre til en viss grad, foretrekker de selvsagt å selge til sitt eget nærområde, og anbefale at du handler hos din lokale forhandler. Bare naturlig. Men det er ingen som kan nekte deg å reise til Moss for å kjøpe motoren der, eller at en fra Moss drar til Namsos for å kjøpe ny motor.

Men når det kommer til f.eks en service/reparasjon eller garantireparasjon, vil de kanskje prioritere kunder som har handlet hos seg, og la andre komme litt bak i køen. Lovlig eller ikke; det blir garantert praktisert. Unntaket er vel om du er på gjennomreise som turist, at du får hjelp omtrent umiddelbart så du kommer deg videre.

Nanna313 skrev for 1 time siden:

Ser man det ja.. spørs om de vil ha monopol på kundene i hvert sitt område.. 

Nettopp

Honduras skrev 1 time siden:

Det er vel bare å tipse myndighetene om ulovlig prissamarbeid....

På hvilket grunnlag? 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Honduras skrev for 5 timer siden:

https://konkurransetilsynet.no/hva-er-ulovlig-samarbeid/

Så lenge forhandlerne er frittstående bedrifter og ikke avdeling av samme bedrift, mener jeg samarbeid om fastsetting av pris, region etc er ulovlig.

Veiledende pris er ikke ulovlig, og i eksemplene over så koster samme motor hhv kr 18 400,-,  kr 19 700,- og kr 20 950,- hos 3 forskjellige forhandlere, og det kan en ikke kalle prissamarbeid akkurat.

Region er en annen sak. Bor du i Namsos og kjøper en motor i Moss, må du regne med fraktkostnader som overstiger prisdifferansen i de fleste tilfeller. 

Wallas Service skrev for 5 timer siden:

Region er en annen sak. Bor du i Namsos og kjøper en motor i Moss, må du regne med fraktkostnader som overstiger prisdifferansen i de fleste tilfeller. 

Når jeg nevnte ulovlig samarbeid, går det på opplysninger fra trådstarter om at en forhandler ikke «hadde lov» til å selge til et annet distrikt. En frittstående forhandler av en vare skal etter mitt skjønn fritt kunne selge til hvem og hvor han vil, og til den prisen han vil. Pålegges han restriksjoner eller inngår avtaler frivillig er man på tynn is. Tenker jeg...

Honduras skrev 1 time siden:

Når jeg nevnte ulovlig samarbeid, går det på opplysninger fra trådstarter om at en forhandler ikke «hadde lov» til å selge til et annet distrikt. En frittstående forhandler av en vare skal etter mitt skjønn fritt kunne selge til hvem og hvor han vil, og til den prisen han vil. Pålegges han restriksjoner eller inngår avtaler frivillig er man på tynn is. Tenker jeg...

Du har rett, forhandlere kan ikke pålegges restriksjoner om til hvem og hvor de kan selge sine sine varer og tjenester. I hvert fall ikke skriftlig.

Vet at det var mange slike muntlige avtaler for omtrent 30 år siden, og  mest sannsynlig har slike avtaler overlevd til den dag i dag. 

Tidligere, den gangen jeg hadde handelsrett på 70-tallet, var det rettsaker på dette med 'eksklusiv handelsrett'. Dette gikk på kjeders eksklusive rett til salg av gitte merkevarer, og geografisk 'markedsdiskriminering'. Kan ikke huske en eneste sak der 'krav til eksklusivitet' vant frem. Med en del unntak, eksempelvis kan ikke pølseboder selge reseptbelagte medisiner, noen varer krever spesialkompetanse. Om jeg solgte Mills Margarin i Sarp., kunne ikke noen forby meg å selge samme produktet til en i Vardø.

Det stemmer nok Hulda, jeg er ganske sikker på at ingen kan hevde ensomrett å vinne frem. Hvis jeg forstår saken riktig virker det jo her være en frivillig overenskommelse mellom Yamahaforhandlerne om ikke å selge i hverandres områder. Jeg er mer usikker på om dette kan ses som ulovlig samarbeid.

Kallethekid skrev 1 time siden:

Det stemmer nok Hulda, jeg er ganske sikker på at ingen kan hevde ensomrett å vinne frem. Hvis jeg forstår saken riktig virker det jo her være en frivillig overenskommelse mellom Yamahaforhandlerne om ikke å selge i hverandres områder. Jeg er mer usikker på om dette kan ses som ulovlig samarbeid.

En slik "frivillig" avtale mellom forhandlere er nok like ulovlig som å diktere priser.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Bare for å fortydlige, jeg var selvfölgelig klar for å betale frakt og jeg siterer fra mailen jeg fikk

”Vi får heller ikke lov til å selge motorer til andre regioner enn vår.

Du må nesten høre med din lokale Yamaha-forhandler.”

men da höres det ut som at vi er litt enige at dette nok ikke er lov....
b

Det er helt vanlig at forhandlere dekker de distrikter de får tildelte av importøren. I dette ligger også å unnlate å drive regionmarkedsføring i f.eks. lokalaviser i andre deler av landet der andre forhandlere ivaretar distriktene. Selvsagt kan en kunde reise til en annen del av landet å kjøpe varen hos en annen forhandler enn på sitt hjemsted om han vil, det kan ingen nektes.

https://e24.no/naeringsliv/i/50E93z/bilimportoer-stanset-forhandlers-annonser

https://www.dn.no/motor/star-autoco/bertel-o-steen/annonsering/stanser-konkurrentens-annonsering/2-1-502481

Key Freak skrev 23 minutter siden:

En slik "frivillig" avtale mellom forhandlere er nok like ulovlig som å diktere priser.

Er du sikker på dette? Hvis to konkurenter avtaler pris er jeg enig, men her er det jo forskjellige utsalgsteder av samme merke som har blitt enige om ikke å selge utenfor sin region. Det er i hvert fall ikke uvanlig praksis i mange bransjer å gjøre på den måten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...