Nanna313 Startet 29.Juni.2020 Del på Facebook Startet 29.Juni.2020 Har sett meg ut en yamaha 9,9j (en som ikke kan oppjusteres- men praktisk mtp vekt). Den ligger til 18600 kr i prislista som veiledende pris. Forhandler skal ha 19700. Den ene forhandleren sier han skal ha 1250 kr i klargjøringskostnader i tillegg.. Er det slik at de står fritt til å selge motorene til hvilken pris de vil? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Det spørs jo når den veiledende prislista er i fra. Covid-19 gjorde krona svak, som sikkert de fleste fikk med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 De selger vel varene til den prisen markedet er villig til å betale. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Forhandlere kan selge til hvilken pris de vil. Finner du ikke motoren til veiledende pris eller lavere på Finn.no? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Hvor holder du til? Ser de selger den i Moss for 18400,- https://mossbaat.no/motor/yamaha-f9-9j/ Sitér dette innlegget Link to post
bhensv Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Jeg er på jakt etter en 9,9sport og fikk akkurat beskjed fra en forhandler (den med best pris) at de ikke hadde lov å sende/selge til andre distrikt. bare til info, jeg stusset litt på det, det er fy-fy i EU ihvertfall og trodde det gjaldt eøs og. Sitér dette innlegget Link to post
Nanna313 Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Takk for svar! Holder til i Namsos i Trøndelag, så blir vel langt å dra til Moss. Har sendt dem en henvendelse for å høre om klargjøringskostnader tilkommer👍 Greit å ha noe å vise til ovenfor min lokale forhandler☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Nanna313 Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Worry II skrev 16 minutter siden: Det spørs jo når den veiledende prislista er i fra. Covid-19 gjorde krona svak, som sikkert de fleste fikk med seg. Katalogen gjelder for 2020.. Sitér dette innlegget Link to post
Nanna313 Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 bhensv skrev 3 minutter siden: Jeg er på jakt etter en 9,9sport og fikk akkurat beskjed fra en forhandler (den med best pris) at de ikke hadde lov å sende/selge til andre distrikt. bare til info, jeg stusset litt på det, det er fy-fy i EU ihvertfall og trodde det gjaldt eøs og. Ser man det ja.. spørs om de vil ha monopol på kundene i hvert sitt område.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Det er vel bare å tipse myndighetene om ulovlig prissamarbeid.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Wallas Service Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Nanna313 skrev for 2 timer siden: Har sett meg ut en yamaha 9,9j (en som ikke kan oppjusteres- men praktisk mtp vekt). Den ligger til 18600 kr i prislista som veiledende pris. Forhandler skal ha 19700. Den ene forhandleren sier han skal ha 1250 kr i klargjøringskostnader i tillegg.. Er det slik at de står fritt til å selge motorene til hvilken pris de vil? Hulda skrev for 2 timer siden: De selger vel varene til den prisen markedet er villig til å betale. Kallethekid skrev for 2 timer siden: Forhandlere kan selge til hvilken pris de vil. Finner du ikke motoren til veiledende pris eller lavere på Finn.no? Om de setter prisen til eks 25 000 er opp til forhandler. Får neppe solgt mange til den prisen, men det er hans valg. Veiledende pris er nettopp det det er; veiledende, eller anbefalt om du vil, kalkulert av importøren. I tillegg vil forhandleren legge til utgifter som fraktkostnader og lagerhold, eller klargjøringskostnader for dekning av slike utgifter. Kjært barn - mange navn. bhensv skrev for 1 time siden: Jeg er på jakt etter en 9,9sport og fikk akkurat beskjed fra en forhandler (den med best pris) at de ikke hadde lov å sende/selge til andre distrikt. bare til info, jeg stusset litt på det, det er fy-fy i EU ihvertfall og trodde det gjaldt eøs og. For å beskytte hverandre til en viss grad, foretrekker de selvsagt å selge til sitt eget nærområde, og anbefale at du handler hos din lokale forhandler. Bare naturlig. Men det er ingen som kan nekte deg å reise til Moss for å kjøpe motoren der, eller at en fra Moss drar til Namsos for å kjøpe ny motor. Men når det kommer til f.eks en service/reparasjon eller garantireparasjon, vil de kanskje prioritere kunder som har handlet hos seg, og la andre komme litt bak i køen. Lovlig eller ikke; det blir garantert praktisert. Unntaket er vel om du er på gjennomreise som turist, at du får hjelp omtrent umiddelbart så du kommer deg videre. Nanna313 skrev for 1 time siden: Ser man det ja.. spørs om de vil ha monopol på kundene i hvert sitt område.. Nettopp Honduras skrev 1 time siden: Det er vel bare å tipse myndighetene om ulovlig prissamarbeid.... På hvilket grunnlag? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
PetterPan Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Nanna313 skrev for 2 timer siden: Katalogen gjelder for 2020.. Mye har skjedd med valuta og verdenshandelen i 2020 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Wallas Service skrev for 6 timer siden: På hvilket grunnlag? https://konkurransetilsynet.no/hva-er-ulovlig-samarbeid/ Så lenge forhandlerne er frittstående bedrifter og ikke avdeling av samme bedrift, mener jeg samarbeid om fastsetting av pris, region etc er ulovlig. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Veiledende = villedende! Veiledende pris er en pris som grossist, importør eller produsent anbefaler at ytelsen skal selges for fra detaljist til forbruker. I følge Forbrukertilsynet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Wallas Service Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Honduras skrev for 5 timer siden: https://konkurransetilsynet.no/hva-er-ulovlig-samarbeid/ Så lenge forhandlerne er frittstående bedrifter og ikke avdeling av samme bedrift, mener jeg samarbeid om fastsetting av pris, region etc er ulovlig. Veiledende pris er ikke ulovlig, og i eksemplene over så koster samme motor hhv kr 18 400,-, kr 19 700,- og kr 20 950,- hos 3 forskjellige forhandlere, og det kan en ikke kalle prissamarbeid akkurat. Region er en annen sak. Bor du i Namsos og kjøper en motor i Moss, må du regne med fraktkostnader som overstiger prisdifferansen i de fleste tilfeller. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
tkb Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Sjekk ut Arthur Thoresen på Hemnesberget. De er gode på pris og topp på service. Anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Tidligere, eller kanskje fortsatt, var det bare noen få varer som hadde lovbestemt makspris. Melk var/er et eksempel på dette. Ellers er det trolig fri prissetting. Tror det begynnte for ca 30 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Wallas Service skrev for 5 timer siden: Region er en annen sak. Bor du i Namsos og kjøper en motor i Moss, må du regne med fraktkostnader som overstiger prisdifferansen i de fleste tilfeller. Når jeg nevnte ulovlig samarbeid, går det på opplysninger fra trådstarter om at en forhandler ikke «hadde lov» til å selge til et annet distrikt. En frittstående forhandler av en vare skal etter mitt skjønn fritt kunne selge til hvem og hvor han vil, og til den prisen han vil. Pålegges han restriksjoner eller inngår avtaler frivillig er man på tynn is. Tenker jeg... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Wallas Service Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Honduras skrev 1 time siden: Når jeg nevnte ulovlig samarbeid, går det på opplysninger fra trådstarter om at en forhandler ikke «hadde lov» til å selge til et annet distrikt. En frittstående forhandler av en vare skal etter mitt skjønn fritt kunne selge til hvem og hvor han vil, og til den prisen han vil. Pålegges han restriksjoner eller inngår avtaler frivillig er man på tynn is. Tenker jeg... Du har rett, forhandlere kan ikke pålegges restriksjoner om til hvem og hvor de kan selge sine sine varer og tjenester. I hvert fall ikke skriftlig. Vet at det var mange slike muntlige avtaler for omtrent 30 år siden, og mest sannsynlig har slike avtaler overlevd til den dag i dag. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Tidligere, den gangen jeg hadde handelsrett på 70-tallet, var det rettsaker på dette med 'eksklusiv handelsrett'. Dette gikk på kjeders eksklusive rett til salg av gitte merkevarer, og geografisk 'markedsdiskriminering'. Kan ikke huske en eneste sak der 'krav til eksklusivitet' vant frem. Med en del unntak, eksempelvis kan ikke pølseboder selge reseptbelagte medisiner, noen varer krever spesialkompetanse. Om jeg solgte Mills Margarin i Sarp., kunne ikke noen forby meg å selge samme produktet til en i Vardø. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Det stemmer nok Hulda, jeg er ganske sikker på at ingen kan hevde ensomrett å vinne frem. Hvis jeg forstår saken riktig virker det jo her være en frivillig overenskommelse mellom Yamahaforhandlerne om ikke å selge i hverandres områder. Jeg er mer usikker på om dette kan ses som ulovlig samarbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Kallethekid skrev 1 time siden: Det stemmer nok Hulda, jeg er ganske sikker på at ingen kan hevde ensomrett å vinne frem. Hvis jeg forstår saken riktig virker det jo her være en frivillig overenskommelse mellom Yamahaforhandlerne om ikke å selge i hverandres områder. Jeg er mer usikker på om dette kan ses som ulovlig samarbeid. En slik "frivillig" avtale mellom forhandlere er nok like ulovlig som å diktere priser. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
bhensv Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Bare for å fortydlige, jeg var selvfölgelig klar for å betale frakt og jeg siterer fra mailen jeg fikk ”Vi får heller ikke lov til å selge motorer til andre regioner enn vår. Du må nesten høre med din lokale Yamaha-forhandler.” men da höres det ut som at vi er litt enige at dette nok ikke er lov.... b Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Det er helt vanlig at forhandlere dekker de distrikter de får tildelte av importøren. I dette ligger også å unnlate å drive regionmarkedsføring i f.eks. lokalaviser i andre deler av landet der andre forhandlere ivaretar distriktene. Selvsagt kan en kunde reise til en annen del av landet å kjøpe varen hos en annen forhandler enn på sitt hjemsted om han vil, det kan ingen nektes. https://e24.no/naeringsliv/i/50E93z/bilimportoer-stanset-forhandlers-annonser https://www.dn.no/motor/star-autoco/bertel-o-steen/annonsering/stanser-konkurrentens-annonsering/2-1-502481 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Key Freak skrev 23 minutter siden: En slik "frivillig" avtale mellom forhandlere er nok like ulovlig som å diktere priser. Er du sikker på dette? Hvis to konkurenter avtaler pris er jeg enig, men her er det jo forskjellige utsalgsteder av samme merke som har blitt enige om ikke å selge utenfor sin region. Det er i hvert fall ikke uvanlig praksis i mange bransjer å gjøre på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.