Jump to content

Noen som vet hvorfor forhandlere selger utenbords motorer dyrere enn veiledende pris?

Nanna313

Recommended Posts

Kallethekid skrev 3 minutter siden:

Er du sikker på dette? Hvis to konkurenter avtaler pris er jeg enig, men her er det jo forskjellige utsalgsteder av samme merke som har blitt enige om ikke å selge utenfor sin region. Det er i hvert fall ikke uvanlig praksis i mange bransjer å gjøre på den måten.

Praksis er en ting, lovligheten av det er en annen. Konkurransemyndighetene er ikke bare opptatt av priser, men av alle tiltak som i deres øyne hindrer fri konkurranse. Og som dermed går utover sluttbruker.

Jeg jobber i en bransje som har vært undersøkt av konkurransemyndighetene i flere europeiske land frem til helt nylig (ikke Norge), og vi har fått grundig kursing av advokater med det aktuelle lovverket som spesialfelt. Jeg visste at det var strengt, men ble likevel overrasket over hvor lite selgeren av varen har lov til å gjøre/skrive/avtale/snakke om.

Men det er klart; hvis alle forhandlere av påhengsmotorer godtar at de skal holde seg til sitt distrikt, og avstå fra å selge utenfor dette, så er det jo greit. Helt til en forhandler eventuelt ikke er så fornøyd med ordningen, og melder fra. Eller en kunde melder fra. Da tror jeg at myndighetene ville vært veldig interessert i å se nærmere på dette.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Key Freak skrev 20 minutter siden:

Praksis er en ting, lovligheten av det er en annen. Konkurransemyndighetene er ikke bare opptatt av priser, men av alle tiltak som i deres øyne hindrer fri konkurranse. Og som dermed går utover sluttbruker.

Jeg jobber i en bransje som har vært undersøkt av konkurransemyndighetene i flere europeiske land frem til helt nylig (ikke Norge), og vi har fått grundig kursing av advokater med det aktuelle lovverket som spesialfelt. Jeg visste at det var strengt, men ble likevel overrasket over hvor lite selgeren av varen har lov til å gjøre/skrive/avtale/snakke om.

Men det er klart; hvis alle forhandlere av påhengsmotorer godtar at de skal holde seg til sitt distrikt, og avstå fra å selge utenfor dette, så er det jo greit. Helt til en forhandler eventuelt ikke er så fornøyd med ordningen, og melder fra. Eller en kunde melder fra. Da tror jeg at myndighetene ville vært veldig interessert i å se nærmere på dette.

Da høres det ut som om du har peiling på disse reglene. 

Kanskje det er en del forhandlere her i Norge som burde være litt forsiktige.

Kaptein Plast skrev for 2 timer siden:

'Klargjøre'? Tar de 1250 for å pakke ut motoren? 

Ta den uten 'klargjøring', alt står vel i manualen uansett..

Vet ikke hvor mye båtmotor forhandlere legger i klargjøring. Men har jobbet i bil bransjen. Der var ikke klargjøring bare å pakke ut bilene. Regner med at motorene må pakkes ut, fjerne transport sikringer, litt enkel montering, fylle olje, vaske av "transport film" , polere blanke flater, kontrolere smørenippler at de er smørt, oppstart og eventuellt justering av motor. For så og pakke motoren pent ned i esken igjen. Går fort en time + på dette. Når du ser hva båtverksteder tar seg betalt så er vel ikke 1250 kr så ille pris?

Key Freak skrev for 9 timer siden:

Det er en del av forhandleravtalene, å representere i det distriktet man får tildelt. På lik linje med at man f.eks,. får tildelt et løyve for persontransport for et avgrenset geografisk område.  Da kan man ikke starte virksomhet i andre geografiske områder der man ikke har en slik status. Og det er ikke noe ulovlig med slike avtaler, det er normalen for alle større merker.

Man kan heller ikke som importør drive salg av utstyr til andre deler av verden enn det landet man er importør for, da vil man miste importørstatusen ganske kjapt.

Chiefengineer skrev for 10 timer siden:

Det er en del av forhandleravtalene, å representere i det distriktet man får tildelt. På lik linje med at man f.eks,. får tildelt et løyve for persontransport for et avgrenset geografisk område.  Da kan man ikke starte virksomhet i andre geografiske områder der man ikke har en slik status. Og det er ikke noe ulovlig med slike avtaler, det er normalen for alle større merker.

Man kan heller ikke som importør drive salg av utstyr til andre deler av verden enn det landet man er importør for, da vil man miste importørstatusen ganske kjapt.

Jeg ser hva du skriver, men tror likevel ikke at det er så enkelt.

Og å sammenligne varehandel med løyver for persontransport er ikke relevant.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Takk for svar alle sammen! Da har jeg fått klarhet i at det fra 01.05. kom nye veiledende priser på yamahamotorene, og 19700 kr er nå veiledende pris. Jeg har i dag kjøpt meg min første båtmotor, en slik yamaha 9,9 j, og prisen var 19700 ferdig med oljer. Fikk pruta med en lås til motoren også, så tror jeg gjorde et godt kjøp. Hører mange forhandlere er tomme for disse motorene med kort stamme pga coronasituasjonen som har vært. Nå lurer jeg på om noen har tips til hvilken sikkerhetswire jeg kan benytte mellom båt og motorens festeøre, i fall motoren skulle løsne? De som hører til hengere vil kanskje ruste? Noen tips? 

Key Freak skrev for 2 timer siden:

Jeg ser hva du skriver, men tror likevel ikke at det er så enkelt.

Og å sammenligne varehandel med løyver for persontransport er ikke relevant.

Da bør du lese utfallet i Bertel O Steen saken vs Star Autoco.  Det er importøren som styrer dette og setter retningslinjene i sin helhet. Ingen ønsker intern priskonkurranse med eget merke, spesielt med hensyn på forringelse av merkevaren. Tenker du å bli forhandler setter importøren opp forhandleravtalen og de avtalevilkår som gjelder, ikke forhandleren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...