Jump to content

Hente- ferie-tur fra Ålesund til Østfold med ønske om råd/tips for turen

Sitrin

Recommended Posts

Det ser nå ut til å gå i orden med kjøp av ny båt i Ålesund. En Galeon 390 (VP D6 med aksling).

Utfordring at jeg har liten tid på å selge min nåværende Flem 350 fordi ferien begynner neste uke (uke 28). 

Utsetter ikke turen fra Ålesund med ny båt så det blir nok at jeg eier to båter når jeg kommer hjem fra Ålesund (med en båtplass:rolleyes:).

Turen starter neste uke (uke 28).

Vi gleder oss til å turen men veldig usikker pga. helt ukjent farevann (samt ny ukjent båt).

Håper noen av dere kan komme med tips for turen.

Steder vi bør besøke? Hvor kan vi fylle drivstoff? Forslag på rute? Tips for utfordrende steder som bl.a. Stadt? 

Når vi passerer Mandal så blir det mer kjent farevann for oss. Vi ønsker også å bruke en del av tiden i kjent farevann.

Vi har under 4 uker ferie så det bør gå greit uten for mye stress.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Noen som kan komme med noen råd/tips for turen?

Opprinnelig ferie var som vanlig planlagt på Sørlandet, men med beslutning om kjøp av båt en uke før ferien så har det ikke blitt tid til noen planlegging og det er blitt utrolig hektisk med kjøp av ny båt og tømming av gml båt, annonsering, visning samt mnd. avslutning på jobben.

Tydelig man samler opp alt for mye etter 10 år med samme båt. Måtte slakke de fast fortøyningene for å få på fortøyningen :rolleyes:.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Steder å oppleve:

Før kursen settes sørover ville jeg satt av noen dager til å utforske Sunnmøre siden dette kan være områder dere aldri kommer tilbake til med båt. Hvis været er fint kan en tur inn Hjørundfjorden med overnatting på Urke eller Øye innerst i Norangsfjorden anbefales. Mektig natur med flotte fjorder og fjell. Det kan også være greit å bruke noen motortimer rundt på Sunnmøreforå bli kjent med båt og motor før dere starter på Stadt.

Angående Stadt så er vel det viktigste å følge med på barentswatch, finne et egnet værvindu og sørge for rene dieselfiltre før dere starter turen rundt. Personlig så er jeg ganske kresen på været på dette strekket og går ikke hvis det er meldt mer enn 1,2 signifikant og 2,5 maks høyde. Men jeg ser at andre «tåler» tøffere varsler og går likevel....kommer vel an på både båt og mannskap.

Videre sørover Vestlandet ville jeg vurdert Rugsund og kanalen gjennom der, Kalvåg ytterst i Bremanger er et fint sted som jeg ikke ville kjørt forbi. Gåturen vestover til Steinset anbefales isåfall. 

Værlandet og Sollund (Hardbakke) er også flotte steder hvis været er riktig.

Skjerjehamn fortjener et stopp før veien videre går gjennom Straumane i Alver Kommune og videre til Bergen. 

Hjemme i Bergen fyller jeg alltid diesel hos Sivert Waagen innerst (ikke holmen) under Askøybrua. Fornuftig pris og aldri hatt problemer med dårlig diesel.

Sør for Bergen finner dere Austevoll og Fitjar med mange fine uthavner. Ønsker dere gjestehavner, er både Bakkasund og Bekkjarvik fine havner i Austevoll. Videre sørover er både Skudeneshavn og Kvitsøy fine steder å overnatte.

Jæren-Lindesnes er det nok andre som kjenner bedre, men som ved Stadt er iallfall jeg kresen på værvinduet før passering av disse lange åpne havstrekkene.

Som Bergenser og Vestlending ferierende på Sørlandskysten på andre uken blir vel mitt tips å bruke god tid på Vestlandet. Strekningen Kristiansand-Østfold har dere «resten av livet» på dere til å utforske?

Redigert av nie (see edit history)

Hvor lang tid skal du bruke? 

du kan jo begynne med å farte noen dager på Sunnmøre, når du først er der. Se litt på yr og følg med på når det er et åpent vindu over stad. 

En drøy times marsj nordover, kommer du til øya Ona. Fin plass. 

på Sunnmøre er det veldig fint å stikke innover Hjørundfjorden til en plass som heter Øye. Ca 20 nm fra Ålesund sentrum. Like fint, men kortere,  å dra dit som til Geiranger. 
en overnatting på Alnes er også trivelig, inklusiv fjelltur på Godøyfjellet. 

har du med unger, så er det utendørs badeanlegg i Sykkylven, men jeg vet ikke noe om åpningstid ifbm smitte. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Takk for fine tips  :thumbsup:

Ble raskt bestemt denne turen så det har dessverre ikke blitt mye tid til planlegging.

Turen blir uten barn og vi trives best i uthavn.

Hvor er det greit å vente på åpning i vær vinduet for å passere Stadt?

Vi har tre fire uker på hele turen (må trolig opp siste helgen for å hente bilen i Ålesund).

- nærmeste havner på nordsiden av Stad er Sandshamn og Fosnavåg. De gir litt ulik retning på vei ut over mtp hvor sjøen kommer fra. 

Er jo "bare" en til to timer marsj fra de fleste steder til man går utover mot Stad. Og i utgangspunktet er jo ikke Stad noe man "stikker utpå" for i sjekke forholdene. Når varslene er gode, drar man, og snur om det blir jæv... 

gratulerer med ny båt og velkommen til Sunnmøre. 

@Sitrin, gratulerer med ny og fin båt! Om du sjekker facebook, så er det en gruppe der som heter "For oss Galeoneiere". Der er det i dag noen og femti båter, og mye kompetanse om disse. 

Er du i Ålesund, så gå ut sørvest og forbi Humla og ut Vegsundet og inn i Hjørundfjorden. Vel verdt et besøk som foreslått over. Har gått denne ruten mange ganger, og det er veldig mye fint å se, så jeg ville først vært litt i nærområdet til Ålesund. 

Stad er er beryktet område, men det som er fint, er at det er et relativt kort strekke (14nm) om sjøen ikke er fordelaktig. Når det har vært litt rotete, så har jeg tatt en runde på Runde og så lagt meg til i Fosnavåg og tatt en tidlig morgen forbi Stad. Måløy er også en fin havn etter Stad om det er tid for hvile. Fin gjestehavn. 

Ellers er det litt ymse nedover om du vil gå raskt eller bruke tid. Bruker selv Navionics, og kan godt sende deg de rutene jeg har brukt når jeg har hatt det travelt. 

Gratulerer med fin båt - og det blir garantert en fin tur!! 

Mvh

Tor Arild

Redigert av Tor Arild (see edit history)

Takk for alle tilbakemeningene og gratulasjonene. 

Har før kjøpet meldt meg inn i FB siden for oss Galeon eiere. Jeg hadde et håp :smiley:

Båten har Raymarine plottere og dem bruker vell om jeg husker riktig Navionics.

Ser fem til å få passert Stadt. Jeg tror at skuldrene vil senke seg mye når det er gjort.

Når jeg hentet Flemèn så fikk vi 19 sekundmeter fra Stavanger til Mandal og det ønskes ikke en gang til.

Var inne og så på Barentswatch.no under bølgevarsel men syntes ikke det ga så mye. Noen tips?

Dette ble utrolig hektisk.

I helgen kjørte vi fra Østlandet til og fra Ålesund hvor vi så på og prøvekjørte båten.

På mandag ble vi enig med selger.

Nå har vi i to dager tømt gamle båten (vi har en del kjøretid til båten) og skal vaske ned det siste i dag før det blir visning i morgen og fredag (kanskje også på lørdag) hvor vi samtidig må pakke og få til en logistikk på transport av oss selv og utstyr til Ålesund samtidig med å være i full jobb.

Nå føler jeg meg en forvirret unge på julaften :rolleyes:

Mulig jeg ikke beskrev riktig stedsnavn. Overhode ikke ikke lokalkjent.

Kjørte fra Ålesund sentrum og nordover under havet. På første øya jeg kom til så kjørte jeg noen minutter inn fjorden.

Kanskje riktig sted blir Hovland.

Ble det forstålig?

Gratulere med flott båt ?.

Tror jeg kjenner den båten veldig godt.

Vi kjøpte den ny og hadde den frem til 2014.

Var veldig fornøyd med den ?.

God tur sørover.??

Ikke kjent i Ålesund, men bedre kjent fra Bergen og sydover.

Treffer dere kanskje da, vi er på Sørlandet og skal tilbake til Haugesund om vel 2 uker.

Send meg en pm hvis du ønsker mer info.?

Ville absolutt tatt meg tid til en tur inn til Geiranger. Spesielt når det er så som så med været i ytre strøk, så bruker det å være mye bedre inne i Storfjorden. Å passere Stadt er ikke  noe å bekymre seg for. Til forskjell fra Jæren/Lista er det et kort strekk, og når været og værmeldingen ser bra ut er det bare å svinge rundt. Dersom du vil vente noen timer for å gå over på natta/tidlig morgen er det mange greie ventehavner. Haugsholmen er et artig sted like nord for Stadt.

Det var artig brs. Nå forstår jeg hva brs står for. Hvilken båttype har dere nå?

Har alltid hatt den døm om å prøve meg innover til Geiranger ell.

Håper jeg nå på kort tid for solgt Flemèn men det kan nok være litt for liten tid selv om det er en del internsenter.

Sitrin skrev for 2 timer siden:

Takk for alle tilbakemeningene og gratulasjonene. 

Har før kjøpet meldt meg inn i FB siden for oss Galeon eiere. Jeg hadde et håp :smiley:

Båten har Raymarine plottere og dem bruker vell om jeg husker riktig Navionics.

Ser fem til å få passert Stadt. Jeg tror at skuldrene vil senke seg mye når det er gjort.

Når jeg hentet Flemèn så fikk vi 19 sekundmeter fra Stavanger til Mandal og det ønskes ikke en gang til.

Var inne og så på Barentswatch.no under bølgevarsel men syntes ikke det ga så mye. Noen tips?

Dette ble utrolig hektisk.

I helgen kjørte vi fra Østlandet til og fra Ålesund hvor vi så på og prøvekjørte båten.

På mandag ble vi enig med selger.

Nå har vi i to dager tømt gamle båten (vi har en del kjøretid til båten) og skal vaske ned det siste i dag før det blir visning i morgen og fredag (kanskje også på lørdag) hvor vi samtidig må pakke og få til en logistikk på transport av oss selv og utstyr til Ålesund samtidig med å være i full jobb.

Nå føler jeg meg en forvirret unge på julaften :rolleyes:

Barentshavet er temmelig enkelt i bruk. Er bare å klikke i kartet på ruten du ønsker å ta så får du opp bølgehøyde langs ruten.

Bare å klikke fremover i tid med 3t-intervaller.

Screenshot_20200701-165202_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200701-165243_Samsung Internet.jpg

Sitrin skrev for 6 timer siden:

Håper jeg nå på kort tid for solgt Flemèn men det kan nok være litt for liten tid selv om det er en del internsenter.

Den bør jo være lettsolgt. Ikke mange med 3 kabiner i den størrelsen og mange som ser etter i det i flere tråder her. Grattis med flott båt og lykke til med salg og hentetur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...