Jump to content

Oljetrykksfall ved lavt turtall på kad32

TDF

Recommended Posts

Etter 100 gode timer og 9 mnd siden forrige oljeskift så begynte oljetrykket å droppe fra 60 til 40 psi ved turtallsreduksjon med normal driftstemp på motor.

Er det noen som har erfart liknende? Evt kan fortelle meg hvor i systemet giveren er montert?

Motor er penta kad32P.

Har sjekket sjøvannskjøling og den ser normal ut. 

Oljen virket også grei da jeg fremskyndet olje og filterbytte.

Har ikke fått testet motor etter oljeskift.

Har brukt samme olje, 15w40 vds3. Og tempføler har jeg også vært inne på, men ikke så lett da det ikke leveres noe kit til disse motorene. Synes det er rart at oljen har blitt degradert etter bare 10 mnd drift så jeg kunne godt tenkt meg å finne ut hvor i systemet giveren sitter.

Har skrapt bunnpanna i forbindelse med oljeskift nå og skal bytte olje om ikke så lenge for å sjekke tilstand. 

Du nevner ingenting om hvor stor reduksjonen er på turtallet.

På den grønne jernklumpen som sitter i min båt(KAD42), så er trykket 5,5-5,7bar ved fult pådrag og dersom jeg går ned til hakket før tomgang, går den ned til 2,6.(ved tomgang 1.8) Det stemmer ut i fra manualen, såvidt jeg har sett.

Tallene er tatt i fra husken. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...