Jump to content

Hvor høyt over sjøen har dere vannlinja på båt.

Martine29

Recommended Posts

På Gunga Din minsker avstandet for hvert år.......skjønner ikke hvorfor ? :confused:

normalt legger man vannlinjen ´litt over´........

ligger vannlinjen mye over, ser det ut som båten er på letten....dvs lett lastet...(dvs man lurer øyet !)

og ligger vannlinjen i vannet.....ser det ut som båten er tungt lastet !

S/Y Gunga Din

NilsPils skrev 23 minutter siden:

Jeg synes rundt 5 cm kunnne være passe på litt stor båter. Det er viktig at ikke ubeskyttet gelcoat ligger permanent under vann.

Hadde ei glassfiber jolle (15 fot) på hytta . Denne lå vel i 20-30 år i sommer-sessongene, med sjøen langt oppe på ( ubeskyttet)  gel-coat, uten å ta skade av det. Har aldri hørt noe om at  gel-coat ikke tåler vann...?

Gunga Din skrev 19 minutter siden:

På Gunga Din minsker avstandet for hvert år.......skjønner ikke hvorfor ? :confused:

normalt legger man vannlinjen ´litt over´........

ligger vannlinjen mye over, ser det ut som båten er på letten....dvs lett lastet...(dvs man lurer øyet !)

og ligger vannlinjen i vannet.....ser det ut som båten er tungt lastet !

Ja, si hva det kan komme av ??

på Northern Regina hevet jeg vannlinja med ca 7 cm da vi tok bunnsjauen og slipte helt ned. Så da har vi fortsatt et par tonn å gå på. Så ca 10 cm tenker jeg

Gunga og vi har nok litt annet behov for høy vannlinje enn andre. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
LM 605 skrev 41 minutter siden:

Hadde ei glassfiber jolle (15 fot) på hytta . Denne lå vel i 20-30 år i sommer-sessongene, med sjøen langt oppe på ( ubeskyttet)  gel-coat, uten å ta skade av det. Har aldri hørt noe om at  gel-coat ikke tåler vann...?

Noen har også motsatt efaring.

Hørt om plastpest . .? All plast tar opp vann. Normalt beskytter man gelcoaten med primer under vann.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 7 timer siden:

Hørt om plastpest . .? All plast tar opp vann. Normalt beskytter man gelcoaten med primer under vann.

Har nok hørt om plastpest like mye som sikkert du også  har, :wink: , men i løpet av mine femti år som plastbåteier kan jeg kun huske at en seilbåt hadde dette for en del år siden her i havna, men ellers er det vel totalt fraværende her på Sørlandet, meg bekjent.Er sikkert det at her nede setter vi ut båten i Mai, og tar den opp igjen i September, så det er jo en   kort sesong. Båten har jo da syv mnd. å tørke på. Satte jo dette litt på "spissen" , men om sjøen skulle stå 3-4 cm over bunnstoffet i noen måneder så tviler jeg på at dette utvikler noe plastpest.

LM 605 skrev for 2 timer siden:

Har nok hørt om plastpest like mye som sikkert du også  har, :wink: , men i løpet av mine femti år som plastbåteier kan jeg kun huske at en seilbåt hadde dette for en del år siden her i havna, men ellers er det vel totalt fraværende her på Sørlandet, meg bekjent.Er sikkert det at her nede setter vi ut båten i Mai, og tar den opp igjen i September, så det er jo en   kort sesong. Båten har jo da syv mnd. å tørke på. Satte jo dette litt på "spissen" , men om sjøen skulle stå 3-4 cm over bunnstoffet i noen måneder så tviler jeg på at dette utvikler noe plastpest.

Her er noen bilder fra en båt som har skader i gelcoat etter noen år med for lav vannlinje. Det var også en del porer som tydelig bar preg av plastpest. Skadene ble utbedret med, sliping epoxy og primer. Vannlijen ligger nå godt over vannet og er like fin. Dette var for 7-8 år siden.

IMG_5112.JPG

IMG_5119.JPG

IMG_5123.JPG

NilsPils skrev for 11 timer siden:

Jeg synes rundt 5 cm kunnne være passe på litt stor båter. Det er viktig at ikke ubeskyttet gelcoat ligger permanent under vann.

NilsPils skrev for 10 timer siden:

Hører veldig lite om det problemet for tiden? De fleste tar opp båten på høsten og setter den ut igjen på våren, fortsatt stor fare for plastpest hvis noen centimeter av båten har ligget under vann uten beskyttende primer? Er dette et problem på eldre båter eller like "stort" på moderne båter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 34 minutter siden:

Hører veldig lite om det problemet for tiden? De fleste tar opp båten på høsten og setter den ut igjen på våren, fortsatt stor fare for plastpest hvis noen centimeter av båten har ligget under vann uten beskyttende primer? Er dette et problem på eldre båter eller like "stort" på moderne båter?

Les gjerne mitt ilegg ovenfor . . .

Dette gjaldt en relativt ny båt som hadde ligget på vannet et par vintere. Skroget er bygget opp med vinylester, som er mer motstandsdyktig mot vannintrengineg enn polyester. Derfor begenset skaden seg hovedsakelig til gelcoaten.

Det har ellers blitt mer vanlig de siste årene at man har båten i boblehavn om vinteren.

Redigert av NilsPils (see edit history)

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Les gjerne mitt ilegg ovenfor . . .

Dette gjaldt en relativt ny båt som hadde ligget på vannet et par vintere. 

Jeg har lest dine innlegg såvel som mange tråder om plastpest både her på forumet og ellers, og det som går igjen er at dette kan, gjentar kan, være/bli et problem for båter som ligger i sjøen året rundt (brakkvann har ofte vært nevnt), og nettopp derfor påpekte jeg at de fleste tar  Gjennomstrekingopp båten om høsten. Har du noen konkrete eksempler på plastpest på båter som IKKE ligger ute hele året?

Hvor gammel er en realtivt ny båt? Tyve år?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev for 2 timer siden:

Hvor gammel er en realtivt ny båt? Tyve år?

Hvor lang er en gummistrikk . . ?

I det tilfelle jeg viste var båten sjøsatt ca 5-6 år før skaden ble reparert.

Her var ikke plastpest hovedproblemet, men gelcoat som var ødelagt pga. rurangrep og vanninntrenging. Rur kommer som regel fort der skroget ikke er beskyttewt med bunnstoff.

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Tror dette med plastpest  er noe opphauset....

Mulig du har rett.

Men det finnes god dokumentasjon på at det KAN være et STORT problem for NOEN. Og da er det en dårlig trøst at andre mener det er opphauset. Uansett bør man nok være forsiktig med å la gelcoaten være eksponert under vann over tid uten primer og bunnstoff.

Man skal ikke kødde med osmose, det synker tydeligvis tusenvis av båter hvert år pga dette...hvis man skal tro selgerne av epoxyprimer, som vel var de som fant opp kuren for noe ingen var klar over at de led av.

Her kan dere se merking av pyntelinje (boot stripe) på en trebåt fra en av de på Youtube jeg synes er mest artig å følge, Louis Sauzedde. Kanskje ikke helt hva TS spør om, men hvis dere synes det er artig å følge en ypperlig båtbygger, har dere mye god underholdning der.

Hans forskjellige måter å knyte pålestikk på er bare fascinerende på en amatør som meg. En digresjon, emn en nyttig en.. :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...