Martine29 Startet 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2020 På noen båter ser man ikke vannlinja, altså skille mellom gelcoat og bunnsmørning, men på noen andre er den 10 talls cm over sjø/vann nivå. Hva er egentlig normen for dette. Selv har jeg den så å si i plan med sjøen og imorgen tenkte jeg å heve den noen cm. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Jeg synes rundt 5 cm kunnne være passe på litt stor båter. Det er viktig at ikke ubeskyttet gelcoat ligger permanent under vann. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fantino Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Spørs hvor mye griseri som flyter i havna di og hvor mye skvalping det er der. Høyere enn gulstripa på nabobåtene er mitt svar ? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 3-4 cm er vel vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Buttnes Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Vel.... vannlinjen er vel vannlinje. Dvs der vann og luft skiller. Dersom man har egen pyntelinje som markerer vannlinjen er det vel vanlig med et opphold på 1-2 cm utfra det jeg har sett. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 På Gunga Din minsker avstandet for hvert år.......skjønner ikke hvorfor ? normalt legger man vannlinjen ´litt over´........ ligger vannlinjen mye over, ser det ut som båten er på letten....dvs lett lastet...(dvs man lurer øyet !) og ligger vannlinjen i vannet.....ser det ut som båten er tungt lastet ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
LM 605 Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 NilsPils skrev 23 minutter siden: Jeg synes rundt 5 cm kunnne være passe på litt stor båter. Det er viktig at ikke ubeskyttet gelcoat ligger permanent under vann. Hadde ei glassfiber jolle (15 fot) på hytta . Denne lå vel i 20-30 år i sommer-sessongene, med sjøen langt oppe på ( ubeskyttet) gel-coat, uten å ta skade av det. Har aldri hørt noe om at gel-coat ikke tåler vann...? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 (redigert) Gunga Din skrev 19 minutter siden: På Gunga Din minsker avstandet for hvert år.......skjønner ikke hvorfor ? normalt legger man vannlinjen ´litt over´........ ligger vannlinjen mye over, ser det ut som båten er på letten....dvs lett lastet...(dvs man lurer øyet !) og ligger vannlinjen i vannet.....ser det ut som båten er tungt lastet ! Ja, si hva det kan komme av ?? på Northern Regina hevet jeg vannlinja med ca 7 cm da vi tok bunnsjauen og slipte helt ned. Så da har vi fortsatt et par tonn å gå på. Så ca 10 cm tenker jeg Gunga og vi har nok litt annet behov for høy vannlinje enn andre. Redigert 1.Juli.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 (redigert) 5 cm er greit...alltid noe griseri i en eller annen havn som legger seg på båten...da er det bedre å få det på bunnstoffet hvor det går lett av... Redigert 1.Juli.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 LM 605 skrev 41 minutter siden: Hadde ei glassfiber jolle (15 fot) på hytta . Denne lå vel i 20-30 år i sommer-sessongene, med sjøen langt oppe på ( ubeskyttet) gel-coat, uten å ta skade av det. Har aldri hørt noe om at gel-coat ikke tåler vann...? Noen har også motsatt efaring. Hørt om plastpest . .? All plast tar opp vann. Normalt beskytter man gelcoaten med primer under vann. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fjordgubbe Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 (redigert) 7 cm framme og 5 cm bak trur eg vil ta seg ut. Det er ofte ein fordel å lyfta vannlinja litt framme i høve til bak, elles ser det ut som båten går på nasa. Optisk bedrag. Redigert 1.Juli.2020 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Gunga Din skrev for 3 timer siden: På Gunga Din minsker avstandet for hvert år.......skjønner ikke hvorfor ? Her tror jeg skipper'n må på badevekta. Ellers har Hulda det sånn passe, for ikke å skade gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 NilsPils skrev for 7 timer siden: Noen har også motsatt efaring. Hørt om plastpest . .? All plast tar opp vann. Normalt beskytter man gelcoaten med primer under vann. Har nok hørt om plastpest like mye som sikkert du også har, , men i løpet av mine femti år som plastbåteier kan jeg kun huske at en seilbåt hadde dette for en del år siden her i havna, men ellers er det vel totalt fraværende her på Sørlandet, meg bekjent.Er sikkert det at her nede setter vi ut båten i Mai, og tar den opp igjen i September, så det er jo en kort sesong. Båten har jo da syv mnd. å tørke på. Satte jo dette litt på "spissen" , men om sjøen skulle stå 3-4 cm over bunnstoffet i noen måneder så tviler jeg på at dette utvikler noe plastpest. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 LM 605 skrev for 2 timer siden: Har nok hørt om plastpest like mye som sikkert du også har, , men i løpet av mine femti år som plastbåteier kan jeg kun huske at en seilbåt hadde dette for en del år siden her i havna, men ellers er det vel totalt fraværende her på Sørlandet, meg bekjent.Er sikkert det at her nede setter vi ut båten i Mai, og tar den opp igjen i September, så det er jo en kort sesong. Båten har jo da syv mnd. å tørke på. Satte jo dette litt på "spissen" , men om sjøen skulle stå 3-4 cm over bunnstoffet i noen måneder så tviler jeg på at dette utvikler noe plastpest. Her er noen bilder fra en båt som har skader i gelcoat etter noen år med for lav vannlinje. Det var også en del porer som tydelig bar preg av plastpest. Skadene ble utbedret med, sliping epoxy og primer. Vannlijen ligger nå godt over vannet og er like fin. Dette var for 7-8 år siden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 NilsPils skrev for 11 timer siden: Jeg synes rundt 5 cm kunnne være passe på litt stor båter. Det er viktig at ikke ubeskyttet gelcoat ligger permanent under vann. NilsPils skrev for 10 timer siden: Noen har også motsatt efaring. Hørt om plastpest . .? All plast tar opp vann. Normalt beskytter man gelcoaten med primer under vann. Hører veldig lite om det problemet for tiden? De fleste tar opp båten på høsten og setter den ut igjen på våren, fortsatt stor fare for plastpest hvis noen centimeter av båten har ligget under vann uten beskyttende primer? Er dette et problem på eldre båter eller like "stort" på moderne båter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) før og etter heving av vannlinja. Ny vannlinje ble lagt på toppen av nedre «pyntelinje» som dere ser av før bilde var det ikke mye å gå på med den gamle vannlinja. Men da var båten også litt framtung. Det hjalp godt på balansen å få 225 liter diesel lang akter i båten Redigert 2.Juli.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) Mouche skrev 34 minutter siden: Hører veldig lite om det problemet for tiden? De fleste tar opp båten på høsten og setter den ut igjen på våren, fortsatt stor fare for plastpest hvis noen centimeter av båten har ligget under vann uten beskyttende primer? Er dette et problem på eldre båter eller like "stort" på moderne båter? Les gjerne mitt ilegg ovenfor . . . Dette gjaldt en relativt ny båt som hadde ligget på vannet et par vintere. Skroget er bygget opp med vinylester, som er mer motstandsdyktig mot vannintrengineg enn polyester. Derfor begenset skaden seg hovedsakelig til gelcoaten. Det har ellers blitt mer vanlig de siste årene at man har båten i boblehavn om vinteren. Redigert 2.Juli.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) NilsPils skrev for 2 timer siden: Les gjerne mitt ilegg ovenfor . . . Dette gjaldt en relativt ny båt som hadde ligget på vannet et par vintere. Jeg har lest dine innlegg såvel som mange tråder om plastpest både her på forumet og ellers, og det som går igjen er at dette kan, gjentar kan, være/bli et problem for båter som ligger i sjøen året rundt (brakkvann har ofte vært nevnt), og nettopp derfor påpekte jeg at de fleste tar Gjennomstrekingopp båten om høsten. Har du noen konkrete eksempler på plastpest på båter som IKKE ligger ute hele året? Hvor gammel er en realtivt ny båt? Tyve år? Redigert 2.Juli.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Mouche skrev for 2 timer siden: Hvor gammel er en realtivt ny båt? Tyve år? Hvor lang er en gummistrikk . . ? I det tilfelle jeg viste var båten sjøsatt ca 5-6 år før skaden ble reparert. Her var ikke plastpest hovedproblemet, men gelcoat som var ødelagt pga. rurangrep og vanninntrenging. Rur kommer som regel fort der skroget ikke er beskyttewt med bunnstoff. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Tror dette med plastpest er noe opphauset.... Hva med alle plastsjarkene og andre yrkesbåter som ligger ute år etter år...oppe en rask tur for spyling og bunnstoff, og så rett tilbake på jobb... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Ida Marie III skrev 3 minutter siden: Tror dette med plastpest er noe opphauset.... Hva med alle plastsjarkene og andre yrkesbåter som ligger ute år etter år...oppe en rask tur for spyling og bunnstoff, og så rett tilbake på jobb... Ikke bare noe opphauset, men mye opphauset .. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 En bekjent av meg har sin 49 fots Viksund sjark ute året rundt...aldri blitt epoxibehandlet...opp 4- 5 dager annet hvert år for bunnsmøring...lagt utpå siden 1982... Det er hundrevis, kanskje tusenvis av lignende yrkesbåter som utsettes for det samme... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Ida Marie III skrev 2 minutter siden: Tror dette med plastpest er noe opphauset.... Mulig du har rett. Men det finnes god dokumentasjon på at det KAN være et STORT problem for NOEN. Og da er det en dårlig trøst at andre mener det er opphauset. Uansett bør man nok være forsiktig med å la gelcoaten være eksponert under vann over tid uten primer og bunnstoff. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LM 605 Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Er nok støpefeil i laminatet som er en grunn til at noen båter utvikler osmose. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) Man skal ikke kødde med osmose, det synker tydeligvis tusenvis av båter hvert år pga dette...hvis man skal tro selgerne av epoxyprimer, som vel var de som fant opp kuren for noe ingen var klar over at de led av. Her kan dere se merking av pyntelinje (boot stripe) på en trebåt fra en av de på Youtube jeg synes er mest artig å følge, Louis Sauzedde. Kanskje ikke helt hva TS spør om, men hvis dere synes det er artig å følge en ypperlig båtbygger, har dere mye god underholdning der. Hans forskjellige måter å knyte pålestikk på er bare fascinerende på en amatør som meg. En digresjon, emn en nyttig en.. Redigert 2.Juli.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.