Mouche Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) NilsPils skrev for 1 time siden: Hvor lang er en gummistrikk . . ? I det tilfelle jeg viste var båten sjøsatt ca 5-6 år før skaden ble reparert. Her var ikke plastpest hovedproblemet, men gelcoat som var ødelagt pga. rurangrep og vanninntrenging. Rur kommer som regel fort der skroget ikke er beskyttewt med bunnstoff. Gelcoat som ble ødelagt av rurangrep? Den var ny, i alle fall for meg, men lærer fortsatt mye, heldigvis. Redigert 2.Juli.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Mouche skrev 20 minutter siden: Gelcoat som ble ødelagt av rurangrep? Den var ny, i alle fall for meg, men lærer fortsatt mye, heldigvis. Har heller aldri hørt den før? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Vi får sikkert snart vite mer om dette fra ekspertisen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Rurangrep har vel tradisjonelt blitt reparert med saltsyre.. men det er vel feil det og nå snart... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Ja, båten kommer til å synke, helt sant! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Tenk om det viser seg at det synker enda flere båter av rurangrep enn det gjør av osmose.... dette kan påvirke milliarder av nordmenn som pt ikke aner noenting om dette. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Torsen67 Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Min båt hadde altfor høy vannlinje. Selv bruker jeg sort bunnstoff fra Biltema. Det ser ikke særlig bra ut. Derfor har jeg valgt å bruke hvitt bunnstoff de 10 siste cm langs vannlinjen. Bruker da Sea-Jet 028 den siste biten, som holder seg ganske hvit. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Honduras skrev On 3.7.2020 at 0.34: Rurangrep har vel tradisjonelt blitt reparert med saltsyre.. men det er vel feil det og nå snart... Gelcoat tåler saltsyre. Derfor er fjerning med saltsyre vanlig og effektivt. Men dersom ruren har sittet for lenge kan det medføre varige skader, ikke fra saltsyren, men fra ruren. Dette er beskrevet nærmere her: https://forums.ybw.com/index.php?threads/does-hard-growth-actually-damage-the-bottom-or-is-it-just-a-drag-problem.363667/ Sitat: “As a barnacle reaches maturity its shell will start to grow down around the sides of the white glue it uses to adhere to the surface. The shell is sharp and will penetrate any coatings and also dig into gel coat. . . “ Det var nettop det som hadde skjedd i det tilfelle jeg beskrev. Etter at all rur var fjernet med saltsyre var det fremdeles ødelagt gelcoat der det hadde vært rur og enkelte steder porer med utseende og lukt som plastpest. Som sagt, dette var et tilfelle der båten hadde vært flere sesonger på vannet og gelcoat hadde vært ubeskyttet under sjøvann. Heldigvis er dette ikke vanlig forekommende, men bør kunne gjelde som en advarsel mot å markere vannlinjen for lavt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Mouche skrev On 2.7.2020 at 20.58: Vi får sikkert snart vite mer om dette fra ekspertisen. Mouche skrev On 3.7.2020 at 8.34: Ja, båten kommer til å synke, helt sant! Jeg har ofte lurt på hva slags merkelig person som skjuler seg bak dette nicket. Mens andre her på forumet stort sett er høflige og løsningsorienterte er det desverre noen som stadig opptrer uforskammet og arrogant istedet for å bidra positvt. Jeg er nå blitt såpass gammel at jeg bør bruke tiden min på det jeg trives mest med i stedet for å ergre med over slike små mennesker. Derfor tar jeg nå en pause fra forumet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jens_P Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 NilsPils skrev 9 minutter siden: Derfor tar jeg nå en pause fra forumet. Trist, vi er mange som setter pris på kunnskapen du deler med oss og imponert over fingerferdigheten du viser. Prøv å hev deg over Trollet! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gunga Din Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Bitteliten skrev On 2.7.2020 at 10.03: før og etter heving av vannlinja........ jeg hadde hvitt bunnstoff mellom vannlinjen og snobb-randen men har nå svart hele vegen opp til snobb-randen, gjør att båten flyter litt ‘lett’.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hedwig Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Jens_P skrev 31 minutter siden: Trist, vi er mange som setter pris på kunnskapen du deler med oss og imponert over fingerferdigheten du viser. Prøv å hev deg over Trollet! Enig, hold deg her @NilsPils :) Dette ble veldig bra @Gunga Din. Har lurt litt på dette jeg også, Havelle er litt tung i baken, men usikker på hvordan vi skal løse det. Har minst 5cm over bunnstoffet i baugen, mens i akter ligger vi helt kant i kant med bunnstoffet. Har noen gode ideer om hvordan det kan gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 NilsPils skrev for 3 timer siden: Jeg har ofte lurt på hva slags merkelig person som skjuler seg bak dette nicket. Mens andre her på forumet stort sett er høflige og løsningsorienterte er det desverre noen som stadig opptrer uforskammet og arrogant istedet for å bidra positvt. Jeg er nå blitt såpass gammel at jeg bør bruke tiden min på det jeg trives mest med i stedet for å ergre med over slike små mennesker. Derfor tar jeg nå en pause fra forumet. Jeg var uenig med deg i denne aktuelle saken...men støtter deg når det kommer til dette "trollet" som åpenbart har lite å ingenting å bidra med.. Merkelig at moderator er komfortabel med dette... Kommentar fra moderator: Vedkommende er ilagt skriveforbud ut august. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Havelle skrev for 3 timer siden: Enig, hold deg her @NilsPils :) Dette ble veldig bra @Gunga Din. Har lurt litt på dette jeg også, Havelle er litt tung i baken, men usikker på hvordan vi skal løse det. Har minst 5cm over bunnstoffet i baugen, mens i akter ligger vi helt kant i kant med bunnstoffet. Har noen gode ideer om hvordan det kan gjøres? En mulighet er en isoporkloss som bygger den høyden du ønsker...så en tusj og en jolle...da har du vannlinjen når du er på land igjen... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Jens_P skrev On 4.7.2020 at 10.23: Trist, vi er mange som setter pris på kunnskapen du deler med oss og imponert over fingerferdigheten du viser. Prøv å hev deg over Trollet! Havelle skrev On 4.7.2020 at 11.08: Enig, hold deg her @NilsPils :) Ida Marie III skrev On 4.7.2020 at 12.30: Jeg var uenig med deg i denne aktuelle saken...men støtter deg når det kommer til dette "trollet" som åpenbart har lite å ingenting å bidra med.. . . . . . . Pause fra forumet betyr IKKE at jeg melder meg ut. Måtte bare ut og ha litt frisk luft. Og så er det så mange andre ting å drive med, ikke minst båtrelatert, i stedet for å sitte inne ved PCen. Må se å få den motoren til tresnekka Tora ferdig nå. Og så driver junior og jeg og shiner opp Saowanee innvendig. Og så er det mye makrell i fjorden . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 NilsPils skrev 25 minutter siden: Måtte bare ut og ha litt frisk luft. Og så er det så mange andre ting å drive med, ikke minst båtrelatert, i stedet for å sitte inne ved PCen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jakob T Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 På Nordvesten,er vannlinja sett høyt. Den er høgst på baugen. Praktisk slipper å vaske vannlinja. Stemmer det NilsPils skriver,rur kan sette merker i gelcoaten Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Jakob T skrev 1 time siden: Stemmer det NilsPils skriver,rur kan sette merker i gelcoaten Jeg mener det, ja. Og har selv opplevd det. Men bare dersom du har ubeskyttet gelcoat under sjøvann over tid. dvs. flere sesonger. Med din vannlinje bør du være helt på det tørre, bokstavelig talt . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.