Jump to content

Hvordan løsne gamle rekkestøtter??


Mixer

Recommended Posts

Hei, på min Mixer seilbåt, så klarte jeg å bøye tre av rekkestøttene mine i sommer. Så nå som båten har kommet på land, så har jeg startet jobben med å bytte disse. Men det viser seg ikke å være så lett. Alle de gamle festeskruene brakk når jeg prøvde å skru dem ut. Så etter litt frem og tilbake har jeg nå fått boret opp/bort skruene. Men fortsatt sitter støttene bom fast :headbang:

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at disse støttene er vanskelig å få løs - noe som også bekreftes av mange andre som har praktisk erfaring med lignende problemer.

 

Men hva med å gå tilbake til utgangspunktet: Trenger du strengt tatt å fjerne rekkestøttene for å rette dem opp? Hvis de allikevel har satt seg så bom fast - så kan de kanskje bare sitte der de sitter?

 

Jeg ville vurdert muligheten for å trekke ut wirene, laget en plankebit med et hull som går rimelig trangt nedover rekkestøtten, og så brukt denne for å forsøke å bende rekkestøtten tilbake.

 

For å sitere min gode venn Snoopy: "No problem is too big, or too complicated to be run away from...."

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Drister meg til et forslag jeg og.... Det bygger litt på forslag 1, fra Bitteliten; Kapp av 5 cm over foten. Kjøp en ny stolpe av samme type og kapp tilsvarende av denne. Få tak i et rør/massiv stav på 10 - 20 cm som passer INNI den rørstussen og nye stolpen du har. Bruk f.eks epoxy og bank den inn i den nye stolpen. Nå kan du bare tre den ned i ekststerende stuss, og hvis jeg har forstått rett bruke de gamle skruehullene til låsing. Eneste synlige "arr" blir da skjøten 5cm over foten, så her må det kappes pent og kaldt.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Jeg ville vurdert muligheten for å trekke ut wirene, laget en plankebit med et hull som går rimelig trangt nedover rekkestøtten, og så brukt denne for å forsøke å bende rekkestøtten tilbake.

Ok, men faren for å provosere fram en lekasje rundt foten er da tilstede. Min erfaring med dette er den tungvinte veien, å demontere hele stasen, varme til det glødet og løsner det ikke da, kast det ut i skogen. Løsner det, monter med Tec7, legg godt med vaselin, vannfast greas eller silikon inn i holderen og sjekk hvert år at støttene ikke setter seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...