Jump to content

Hvordan løsne gamle rekkestøtter??


Mixer

Recommended Posts

Hei, på min Mixer seilbåt, så klarte jeg å bøye tre av rekkestøttene mine i sommer. Så nå som båten har kommet på land, så har jeg startet jobben med å bytte disse. Men det viser seg ikke å være så lett. Alle de gamle festeskruene brakk når jeg prøvde å skru dem ut. Så etter litt frem og tilbake har jeg nå fått boret opp/bort skruene. Men fortsatt sitter støttene bom fast :headbang:

 

Jeg har sprayet på silikon spray, crc/md flere ganger for om mulig få løsnet, men fortsatt uten resultat. De støttene som er bøyd er bøyd omtrent midt på, så de sitter ikke fast pga bøyen.

 

Er kanskje litt for forsiktig med å ta for hardt i, da jeg ikke vil risikere noe skade på selv feste/foten

 

Er det noen som kan hjelpe med noen "gamle triks" eller "kjerringråd" i denne situasjonen??

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett - men er det slik at rekkestøttene har en fot som er festet i dekket - og du forsøker nå å få løsnet selve røret som går opp og som mantauet går gjennom fra foten? Om det er så - kanske litt forsktig varmebehandling med en varmluftpistol kan hjelpe?

 

Og har du et litet bilde hadde ikke det vært å forakte

Jeg fant dette på Finn

Bilde

er det slik at røret står oppi foten som er festet i dekk - da funker ikke rådet mitt. mitt råd tar utgangspunkt i at foten går inn i røret.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg ville hatt på haugesvis med MoS spray, som er beregnet på å løsne frastrustet gørr. Gjerne over litt tid, 2-3 dager, minst.

Deretter varme litt forsiktig med en varmepistol, og vri med skrutrekker på toppen.

 

Kjølespray er også ekstremt effektivt. Først varme opp braketten, med propan eller varmepistol, deretter kjøle røret med kjølespray fra Biltema, mens du vrir i vei.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

men det er kanskje sånn rekke di ser ut?

har du prøvd Coca cola? Jeg husker fattern brukte det en gang på noe han ikke fikk løsnet. Mulig at det er mindre syre i Colaen nå enn da jeg vokste opp  :crazy: men det funka nå i hvertfall.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det er slik rekke jeg har. Og røret/støtten går ned i foten. Se bildet.

 

Bilde

 

Tror tipset til Perlen er kanskje så enkelt og selvfølgelig som det kan bli. Har hatt en tanke på at å bikke/rugge støtten frem og tilbake er det rette, men jeg må helt klart forsøke meg på å skru stangen ut.

 

Takk for tilbakemelding så langt.

Redigert av Mixer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne konstruksjonen er det mange som har hatt problemer med. Rekkestøtter av syrefast, og sokkel av aluminium går dårlig sammen i lengden. Jeg har ingen løsning, men kjenner en som fikk sprekker i dekket når han brukte stor makt på rekkestøtta for å få den opp. Tror kanskje jeg ville skrudd av og eventuelt byttet selve sokkelen hvis det sitter dønn fast framfor å risikere å ødelegge dekket.

Link to post
Share on other sites

Aha, rekkesystem fra Nordic Yachting, nå Plastimo.

Bra system, men her er den klassiske tabben gjort. Plastskruen som sikrer rekkestøtta er byttet ut mot en syrefast skrue, og så vidt jeg kan se er også plasthylsa som skal isolere støtta fra foten fjernet. Da oppstår det problemer. Aluminium fot og syrefast støtte er ikke noen god kombinasjon hvis man ikke gjør noen tiltak.

Var borti en båt som var "klargjort" for langtur bl. a. ved at alle plastskruene var erstattet av syrefaste bolter og plasthylsene var fjernet. På den båten måtte støtte og fot demonteres for 6 av 8 rekkestøtter og foten slipes vekk med vinkelsliper. Det var ikke mulig å få det fra hverandre med makt, varme eller kjemikalier.

Nye føtter ble handlet inn, og det ble korrekt montert med hylse og plastskrue.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Aha, rekkesystem fra Nordic Yachting, nå Plastimo.

Bra system, men her er den klassiske tabben gjort. Plastskruen som sikrer rekkestøtta er byttet ut mot en syrefast skrue, og så vidt jeg kan se er også plasthylsa som skal isolere støtta fra foten fjernet. Da oppstår det problemer. Aluminium fot og syrefast støtte er ikke noen god kombinasjon hvis man ikke gjør noen tiltak.

Var borti en båt som var "klargjort" for langtur bl. a. ved at alle plastskruene var erstattet av syrefaste bolter og plasthylsene var fjernet. På den båten måtte støtte og fot demonteres for 6 av 8  rekkestøtter og foten slipes vekk med vinkelsliper. Det var ikke mulig å få det fra hverandre med makt, varme eller kjemikalier.

Nye føtter ble handlet inn, og det ble korrekt montert med hylse og plastskrue.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... nå ble jeg ikke veldig oppstemt. Skal bli spennende å se om jeg er heldig med mine støtter, eller at jeg ender opp med å bytte alle føttene. Må nok ned i mørket i kveld, og se om jeg klarer å skru de løs.

 

Skulle jeg klare å få løs de syrefaste støttene, så takker jeg jo for tipset om å montere nye med hylse og plastskrue. De syrefaste skruene som har blitt brukt tidligere (av forrige eier selvfølgelig...), var ihverfall ikke mulig å få løs.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet for et par år siden.

 

Jeg demonterte rekkestøttene med foten på.

 

Skaffet et aluminiums rør som hadde litt større indre diameter en rekkestøtten.

Da kan man sette rekkestøtten på hode ned i røret og slå den mot noe hardt, kanskje hjelper det.

Neste metode er å slå med en liten slegge i den enden du slo mot noe hardt.

 

Bruk varme pistol på foten før du strarter med å slå.

 

Av mine 10 rekkestøtter, sprakk 4 stk.

 

Den kraften som skulle til for å løsne var meget høy.

 

Jeg bruker nå vannfast fett nede i rekkestøttefoten før jeg monterer de.

Tar de ned ved vinteropplag.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har et lignende problem med en rekkestøtte som jeg måtte demontere p.g.a. lekkasje under støtten.

 

Varme er nok tingen. Fjern rekkestøtten fra båten. Varm aluminiumsfoten skikkelig med en egnet verktøy, f.eks. TurboTorch. (Hvis den er lakkert så adjø lakk...). Bank ut røret med passende verktøy. Kanskje en hydraulisk presse er tingen?

 

Etterpå: Lanolin-fett er glimrende monteringspasta for slikt. Fåes på apoteket.

 

Geir

 

PS! Heldige du får kjøpt nye rekkestøtteføtter for ca. 300,- kr stk, jeg tror de du har er like de som er i produksjon ennå. Mine derimot, snufs, er sjeldne som tigre på Nordpolen.

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som forventet sliter jeg fortsatt med å få løs rekkestøttene.

 

Har vurdert å skru løs alu-foten,

men etter å ha demontert halve salongen for bare å oppdage at jeg ikke kommer til skruene på under siden :headbang: så må jeg nok legge om strategien litt.

 

Hørte med Nimbus/Maxi idag, og fikk tak i en kar som hadde montert Mixer i sin tid, og som han sa "...husker ikke helt, men jeg tror det er riktig at du ikke kommer til fra innsiden...". Vi ble "enige" om at det antakeligvis er enklest og billigst å ungå å ødelegge alu-føttene.

 

Derfor vurderer jeg å legge om strategien, og få løs støttene ved å klemme/kappe dem av, og kjøpe nye.

 

Spørsmålet nå om noen har et tips til meg ifm denne nye strategien?

Ser for meg at jeg kan brekke/kappe røret litt over foten, og bruke en tang eller annet verktøy til å klemme sammen røret og deretter vri/benne det ut??!!

 

Vil dette fungere?

Link to post
Share on other sites

Ok, da så.

 

Jeg ville ha forsøkt å "kollapse" røret ved å lage en "U" av røret isteden for den "O" det er i dag.

 

Et verktøy lignende av dette kan hjelpe deg:

http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=82380

 

Den du trenger må være litt større, slik at du kan tre den nedpå rekkestøtten.

 

For hva det var verdt,

Geir

Link to post
Share on other sites

Derfor vurderer jeg å legge om strategien, og få løs støttene ved å klemme/kappe dem av, og kjøpe nye.

 

Spørsmålet nå om noen har et tips til meg ifm denne nye strategien?

Ser for meg at jeg kan brekke/kappe røret litt over foten, og bruke en tang eller annet verktøy til å klemme sammen røret og deretter vri/benne det ut??!!

 

Vil dette fungere?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det bør funke. Eller så kan du drite skikkelig på draget. Uansett vil nok et sett skikkelig skarpe meisler, og kanskje en Dremel evt. drill med fleksibel arbeidsaksel være til nytte.

 

PS - vær forsiktig. Gelcoat / glassfiber og propan er en litt spenstig kombinasjon. Varmepistol hjelper lite i en sånn "makt" demonstrasjon..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

JEg demonterte mine her om dagen og har samme oppleg som deg på min båt. Aluminiums "føtter" og syrefaste skruer er brukt. Alrede etter en sesongs bruk er det lett oksidering.

Men til saken. på mine støtter er det ett hull der skruen går gjenom sikkert det samme på dine. Er du sikker på att du har fått vekk allt av skruene? hvis ikke kommer du ikke få dem av.

 

Og videre denne tanken med att kappe av di gammle synes jeg ikke er en løsning att rekomandere. Du kommer ikke finne nye støtter som passer in i ullen du får til overs. bedre er det da att skru av dem fra dekk. ta med dem hjem la dem ligge og godt gjøre seg i ett eller annet som løser opp oksideringen og prøv siden att få dem løs. på samme gang tar du tilfellet og renser og tetter skickeligt innen du skrur festene tilbake.

Link to post
Share on other sites

Her har du en skikkelig utfordring. Jeg tviler på om at du får dem løs ad vanlig kjemisk vei. Det eneste måtte i såfall være å kutte støttene 20 cm over dekk. Fylle rustløser oppi støtta, tape plast over hullet og la det stå slik til når solen atter begynner å stige på himmelen.

 

I kombinasjon med dette kan du bruke varme. La f.eks en vannslange ligge å renne jevnt utover dekket slik at støttefoten blir omsluttet av vann. Bruk en lite propanbrenner på rekkefoten. På denne måten burde dekket bli kjøle slik at plasten ikke tar skade. Samtidig vil væsken inne i rekkestøtten hindre at denne blir varmet like fort opp som rekkefoten.

 

Dette er garantert suksess. Ikke det ene eller det andre, men begge deler samtidig.

Link to post
Share on other sites

Hmm, kinkig, men her hagler jo forslagene, så håp er der fortsatt....

 

Mitt forslag er kanskje tullete men forsøker allikevel...

 

Jeg antar at Dremel/andre "små pusse/kuttemaskiner" også har ørsmå kappskiver du kan sette på. Løsningen må da være å kutte rekkestøtte rett over rekkefoten, og kutte 2 spor (dype) i gjenværende rekkestøtte for deretter å bruke skrujern til å vippe ut restene.

 

Går ikke dette, gjøres det gjerne i forbindelse med Hulda`s forslag om rustløser.......

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg en skikkelig novise på dette her - så dere får le om jeg foreslår noe dumt. Men litt praktisk sier kona at jeg er når jeg henger opp bilder og skifter lyspærer :wink:

 

forslag 1) Kan du ikke lage en ny fot av foten og røret? Dvs. kapp rekkestøtterøret 5 cm over alufoten. Få tak eller få lagd et rør som passer på utsiden og som du trer over den rørstussen som stikker opp av foten. Det nye røret kan festes med skrue fra hver side

 

ALternativ 2) Snakk med noen som jobber med å lage ting av rustfritt. Skjær av rørene - få de til å rette de opp eller lage nye - og få de til å sveise de på igjen. Jeg vet at en bedrift som heter Weberg i Østfold Weberg leverer mye rustfritt til Windy og Nimbus. Mulig at de kan hjelpe deg på vei med kontaker. Det finnes også en bedrift som heter Barkåker tynnplate e.l som jeg har blitt anbefalt, og i Oslo finnes det flere gode på dette. Fattern har et par "smykker" i rustfritt som er lagt av noen i Oslo ombord på sin seilbåt - men jeg husker ikke hvem som har gjort jobben - men det kan jeg skaffe om du trenger hjelp.

 

Dette med å begynne å skjære i plasten ville jeg ikke gjort - du kommer jo ikke til skikkelig fra baksiden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg en skikkelig novise på dette her - så dere får le om jeg foreslår noe dumt. Men litt praktisk sier kona at jeg er når jeg henger opp bilder og skifter lyspærer :wink:

 

forslag 1) Kan du ikke lage en ny fot av foten og røret? Dvs. kapp rekkestøtterøret 5 cm over alufoten. Få tak eller få lagd et rør som passer på utsiden og som du trer over den rørstussen som stikker opp av foten. Det nye røret kan festes med skrue fra hver side

<{POST_SNAPBACK}>

I forhold til å ha ti tommeltotter midt i handa (som jeg skjønner av din kones karakteristikk) er dette også en meget god ide. Det er bare å finne en rørdimensjon som passer over de fem centimeter stumpene. Kjøp en bite. Kutt den seks centimeter lang. Kutt den nye rekkestøtta tilsvarende og sveis de to bitene sammen med TIG. Men dette ville jeg ventet med og sett om Huldas første ide funker.

 

Egentlig så sitter rekkestøttene til Hulda montert på tilsvarende måte. Jeg fikk en bit av en gammel propellaksling. Dreiet den ned over et felt slik at rekkestøttene passer nedpå. Sveiset propellaselbitene fast i dekket og tredde rekkestøttene nedpå til slutt. Det fungerer helt upåklagelig.

Link to post
Share on other sites

Her har du en skikkelig utfordring. Jeg tviler på om at du får dem løs ad vanlig kjemisk vei. Det eneste måtte i såfall være å kutte støttene 20 cm over dekk. Fylle rustløser oppi støtta, tape plast over hullet og la det stå slik til når solen atter begynner å stige på himmelen.

 

I kombinasjon med dette kan du bruke varme. La f.eks en vannslange ligge å renne jevnt utover dekket slik at støttefoten blir omsluttet av vann. Bruk en lite propanbrenner på rekkefoten. På denne måten burde dekket bli kjøle slik at plasten ikke tar skade. Samtidig vil væsken inne i rekkestøtten hindre at denne blir varmet like fort opp som rekkefoten.

 

Dette er garantert suksess. Ikke det ene eller det andre, men begge deler samtidig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva skal rustløseren gjøre? Vil den løse på tæringen på aluminiumsfoten som gjør at røret og alufoten ikke separeres eller vil rustløseren løse opp stålet? Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

som han sa "...husker ikke helt, men jeg tror det er riktig at du ikke kommer til fra innsiden...".

Med all respekt og melde, det trur jeg ikke på.

Foten er festet med en 8 mm. vognbolt, den bolten har gjenger og mutter i den andre enden, og den mutteren har en eller en annen trukket til.

En annen sak er at den bolten, på grunn av fotens utforming, må fjernes før det er håp om å få av foten. Foten er også festet i spor oppunder relingslista og må svinges utover for å få den av.

På båten jeg refererte til, ble samtlige føtter tatt av. Det var en grisejobb med masse fjerning av innredning før man kunne komme til fra undersiden.

For å få støtta ut av foten ble det brukt kjemikalier, jekk, slegge og mye varme fra propanbrenner, med det resultat at de fleste føttene ble ødelagt. Har dette først satt seg, er det så godt som umulig å få frahverandre. En annen sak er at jo lengre forover på båten de står, jo mere sitter de.

Ikke kapp støtta. Tapered støtte er dyrt i forhold til føttene.

Før montasje igjen, ble overflødig materiale og limsparkel slipt vekk under dekk, og en "halfpipe", 8 mm. tykt, laminert opp ved hvert feste. Idag kan båten fortøyes i rekkestøttene.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...