Terje V Startet 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2020 Hei folkens. Jeg er ny eier av en gammel Saga 25. Der er montert et dieselfilter som jeg mener har en dreneringsskrue i bunn. Om det ikke er en dreneringsskrue, får jeg sikkert beskjed :) (legger ved bilde). Spørsmålet er, hvis jeg tapper ut diesel/vann fra bunnen av filteret, introduserer jeg da luft i systemet med fare for å måtte lufte gjennom hele linja? Siden jeg ikke kan se hvilket diselfilter som er satt inn, tar jeg gjerne i mot tips på det også. Hvilken mutter er det jeg løsner ved lufting (og antar jeg må handpumpe løftepumpa)? Terje Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Ingar Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Du må lufte dersom filteret sitter høyere enn nivået i dieseltanken. Dette er en ren vannutskiller, ikke filter. Sitér dette innlegget Link to post
Terje V Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Takker, trodde det var forfilter. Da burde jeg sikkert få på plass løsning med forfilter. Det sitter vel nesten på høyde med tankens overkant så blir vel lufting. Hvilken mutter løsner jeg, og må jeg lufte hele veien frem til dysene? Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Ingar Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Du kan ikke lufte utskilleren med bolten på toppen, denne tjener kun til å skru fast bunndelen. Så hele systemet, inklusive dieselpumpen, må luftes. Svært upraktisk. Jeg monterte på en slange ned til en kran lavere enn tanken for å kunne sjekke utskilleren uten å få luft. Det går også an å montere en "påhengsmotorpumpe" mellom tank og utskiller slik at du kan få overtrykk mens du drenerer. Sitér dette innlegget Link to post
Terje V Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Skjønner, jeg skal ta en titt... Lurer på om ikke røret/slangen fra vannskiller til dieseltank går tpp og ned gjennom topplokket på dieseltanken og dermed må det egentlige inntaket være veldig lavt nede, men skal sjekke... Må allikevel øve på lufting om ikke så lenge (blir bare ikke i dag) :) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
nomen Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Det luteste du gjør, er å røske ut hele den dritten der og erstatte det med noe bedre. Det der elgammelt og upraktisk utstyr, kjøp deg f.eks et Racor 500 det er kombinert vannutskiller og filter. Da skifter du filter på 30 sekunder selv når du ligger på magen og båten ruller i 2 meter bølger. Det er nelig DA forfiltert går tett? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Terje V Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Ja, tror det er verdt å skifte ut :) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Mix Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Definitivt ! Kast skiten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Hvorfor det? Jeg har beholdt mitt, men satt inn et "spin on" grovfilter etter CAV-boksen som samler opp slam og vann om det skulle komme noe slikt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mawilu Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 I tillegg slipper du å lufte etter filter bytte eller drenering i bunn,fyll bare opp med drivstoff før du setter på lokket tut og kjør Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Verden har gått videre @Lars H. En får gode Racor og Separ kopier for noen hundrelapper i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Terje V Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Supert, noen linker? Synes Racor var dyrt. - CAV har også filter/vannutskiller... - jeg vil gjerne kunne lufte ferdig på grovfilteret Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Mix skrev 3 minutter siden: Verden har gått videre @Lars H. En får gode Racor og Separ kopier for noen hundrelapper i dag. For meg var det enklere å beholde CAV som hos meg har fungert i 30 år som slamutskiller pluss å sette inn et 20mu grovfilter. Og ja, verden går viderere, men får vi det bedre av den grun? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Terje V Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Lars: Hva er " "spin on" grovfilter"? Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 mawilu skrev 9 minutter siden: I tillegg slipper du å lufte etter filter bytte eller drenering i bunn,fyll bare opp med drivstoff før du setter på lokket tut og kjør Lufting? Det har jeg aldri hatt problemer med. Ved filterbytte fyller jeg opp filtrene med diesel så godt som det er mulig. Så slår jeg på tenningen og den elektriske fødepumpen (ettermontert) starter til systemet er fritt for luft på min Yanmar 4JHE med selvluftende system. Da hører jeg på lyden at luften er borte og kan starte motoren uten noe mer dill dall. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Terje Viken skrev 4 minutter siden: Lars: Hva er " "spin on" grovfilter"? En boks tilsvarende konstruksjon som oljefilter og finfilter for diesel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enslagsgjest Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Terje Viken skrev 21 minutter siden: Supert, noen linker? Personlig er jeg mer fan av Separ. Vet ikke hvorfor, det har bare blitt slik Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Terje V Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Tusen takk :) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
nomen Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Lars H. skrev for 4 timer siden: Og ja, verden går viderere, men får vi det bedre av den grun? Absolutt! Bedre og enklere filter, elektriske fødepumper bare for å nevne noe? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Det avbildede er ikke et filter, men en slamavskiller. Ingen grunn til.å skifte denne ut med noe som helst. Filteret sitter nok nærmere motoren. Ikke la Separ menigheten lure deg til å skifte noe du ikke vet hva er en gang?. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nomen Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Nå tilhører ikke jeg noen menighet?, og du har helt rett, det er en ren slamavskiller. Jeg hadde en slik i min båt også. Det beste er jo naturligvis å ha ren dieseltank, og kontroll på hva som havner nedi der. Da slipper man unna mye tull. Mitt råd var kun ment å være velmenende, for det kan ikke argumenteres imot at det er mer plundrete å ta opp å rengjøre de gamle CAV enhetene, med eller uten filter. Selv om behovet for å rengjøre avskilleren er mindre enn de variantene med filter. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Den uten filter er enkel. Kun en pakning, og det er greit å holde styr på. Kan ikke se noen som helst grunn til å fjerne denne. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Terje V Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 index... da har jeg lest litt og ser at slamutskiller har sin funksjon... Jeg vil senere vurdere om jeg skal legge inn et grovfilter. Har inspisert tanken og den ser egentlig bra ut. På min Saga 25 sitter utskiller over tanken. Kobberrør går fra utskiller ned i tank via topplokket. Hvordan kan jeg minimere jobben ved lufting etter å ha silt ut vann? Forrige eier hevder at han ikke trengte lufte. - Ser for meg at jeg første gangen (siden jeg er ny eier og dessverre ikke stoler mye på forrige eier) slipper ut bunnfall for å sjekke kranen, åpner hele greia og vasker på innsiden og til slutt heller diesel inn og masserer o-ring med diesel før jeg kjapt skrur til utskilleren. Antar at noe luft vil komme inn mens jeg klapper sammen delene og skrur til? (om noen leser mellom linjene proskratinerer jeg... utsetter å gjennomføre en lufting :p - som jeg allikevel vet jeg må lære og være trygg på - men jeg skal snart ringe "my boat guy" og be han handholde meg gjennom et par runder med lufting) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
index Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Lufting er ikke vanskelig. Så jeg ville ikke ha bekymret meg for dette. Du har nok minimum et filter mellom slamutskiller og høytrykkspumpen. Kanskje to. Rengjør slamutskiller, skift filter, og luft i henhold til instruksjonsboken. Ikke bekymre deg for noe som er vanlig vedlikehold og som du kun trenger å gjøre en gang i året. Dette fikser du! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 enslagsgjest skrev On 3.7.2020 at 19.39: Personlig er jeg mer fan av Separ. Vet ikke hvorfor, det har bare blitt slik Jeg har både Racor og Separ. Begge funker greit hos meg. Racor 500 FG betalte jeg ca. NOK 350 for, levert på nærmeste KIWI. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.