Jump to content

Feilmelding KAD300 girskifter midt i båtferien!

Fortego

Recommended Posts

Heller ikke denne ferien har greid å bli gjennomført uten problemer og håper at den eminente gjengen her inne på forumet enda en gang greier å hjelpe.

Case:

Våknet i natt av en intens hyling som fra en elektromotor som gikk på veldig høyt turtall og hvor støyen var i hele skroget. I det jeg fikk åpnet motorrommet forsvant lyden og vi sov videre.

Da motorene skulle startes ga EDC’en fra seg en feilmelding og dette var feilmelding 5.4, som indikerer feil på girskifter. 

Skiftet sikring, og da kom samme hyling. Hylingen virker å komme fra elektromotoren som skiftet gir på drevet.

Mistenker at dette medfører behov for utskifting av deler som betyr at ferien er over, men forsøker et rop om hjelp i denne gruppen i håp om at noen har et genialt råd på lager som fikset problemet.

Anyone?

Redigert av Fortego (see edit history)

Takk for svar. Problemet er lokalisert. 

Overledning, kortslutning eller annen feil har fått elektromotoren i aktuatorwn til å begynne å gå av seg selv. Motoren har tannhjul i metall mens andre tannhjul er i plast. Motoren har da kjørt i filler tilstøtende tannhjul som er i plast. 

Med to uker av ferien tilbakelagt og en uke igjen tenker jeg at det er like greit å sette kursen hjemover. 

Er det da noen som vet om det er mulig å gi gass etter å ha startet motoren i gir, eller er jeg nødt til å holde tomgangsfart fra Kristiansand til Sandefjord? 🤢

Fortego skrev 1 time siden:

Takk for svar. Problemet er lokalisert. 

Overledning, kortslutning eller annen feil har fått elektromotoren i aktuatorwn til å begynne å gå av seg selv. Motoren har tannhjul i metall mens andre tannhjul er i plast. Motoren har da kjørt i filler tilstøtende tannhjul som er i plast. 

Med to uker av ferien tilbakelagt og en uke igjen tenker jeg at det er like greit å sette kursen hjemover. 

Er det da noen som vet om det er mulig å gi gass etter å ha startet motoren i gir, eller er jeg nødt til å holde tomgangsfart fra Kristiansand til Sandefjord? 🤢

Det blir såfall en laaang tur😊

Ligger du i kr.sand, så har kanskje  Kbm inne dette på lager 😊

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev 11 minutter siden:

Det blir såfall en laaang tur😊

Ligger du i kr.sand, så har kanskj Kbm inne dette på lager 😊

Problemet er at det ser ut til at giret på drevet har låst seg i posisjon akterover, og hvis det er tilfelle, så ødelegger jeg bare en aktuator til om dette ikke blir fikset først 

TrikkerN Lønning skrev On 4.7.2020 at 16.01:

Du får si i fra hvis du mangler noe verktøy 😊

Typisk i ferien...🙄 

Takk for tilbudet. 😊 Jeg endte opp med å kjøpe ny aktuator og girwire og fikk skiftet wire uten å løfte båten ut av vannet, så da ble ikke sesongen ødelagt selv om hovedferien ble noe amputert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...