Jump to content

Suzuki DF140 (2004) starter, men stopper igjen med en gang


Helge

Recommended Posts

Jeg har en 2004 Suzuki DF140 som har gått uten problemer i 16 år, men i dag ble det min tur å få motorproblemer. Etter årets første tur (ca 1/2 time hver vei) stopper motoren etter å ha gått på tomgang inne på havna i noen få minutter. Hver gang jeg nå kjører startmotoren så starter motoren, men stopper igjen etter bare 1 til 4 sekunder. Det er ingen alarmer (beep) eller varsel lamper. Det er ganske mange her på forumet som har Suzuki DF 90, 115 og 140, men er det noen som har opplevd samme symptomer?

Link to post
Share on other sites

Har gjort noen flere startforsøk og erfarer at når jeg vrir på tenningen og venter til "pipet" er over, instrumentet har vist driftstid timetallet før jeg kjører startmotoren så starter motoren og går i noen få sekunder før den stopper. Kjlrer jeg da startmotoren rett etter motoren har stoppet høres det mer ut som motorer mer ujevnt forsøker å starte og er mer motvillig. Fortsatt ingen feilkoder??!  

Link to post
Share on other sites

Det er mange som har sett dette innlegget, men tydeligvis ingen her som har hatt lignende erfaringer selv eller noen klar mistanke om årsak.

 

Vel... nå har jeg fått fasiten fra Suzukiverksted på hva som var problemet på vår motor. Beskjeden fra på telefon fra verkstedet i ettermiddag var at det rett og slett er etanol-innblandingen i bensinen som har tatt knekken på pakningene til bensinfilteret så det kom en del luft inn i bensinforsyningen inn i motoren. Dette hadde de erfart som et økende problem om ikke nødvendigvis så kjempestort problem (enda). De sa det var et større problem nå etter at de har økt andelen med etanol.

 

Vi er i hvert fall VELDIG glade for at ikke dette ga oss motorstopp 15-20 minutter tidligere når vi passerte en kampesteinsfjære der det var litt frisk pålandsvind. Da hadde det blitt kaving med både anker og padleårer tenker jeg. Jeg håper ikke andre opplever en større krisesituasjon (enn hva vi var heldig og gjorde) bare på grunn av dette påfunnet med innblanding av etanol i bensinen. Kan bli litt mer krise i båt enn med bil på veien!
 

Link to post
Share on other sites

Har nå snakket med enda et Suzuki verksted (det som vi normalt bruker/ligger nærmest, men som hadde 3 uker kø på verkstedet nå) og de har delvis den samme erfaringen som verkstedet ved Måløy som vi brukte denne gangen. Jeg har også snakket med flere innen bilklubbmiljøene og der er de veldig klare på at etanoltilsetningen i bensinen over litt tid ødelegger bensinslanger og pakninger på biler fra 90-tallet, 80-tallet og eldre. Flere anbefalte å fylle 98 oktan bensin hos de kjedene som ikke tilsetter etanol i sin 98 oktan.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har samme problem på en suzuki df 115. starter som normalt, men stopper etter få sekunder. Virker som bensinmangel eller bensintrykkmangel. Tenker at...med vapor huset  fullt av bensin, skal den kunne gå mye lengre ...så jeg mistenker trykkfall i fuelrail etter start. Dette med dagens bensin...husk å tapp ned vapor hus, og kjør 2-3 liter ASPEN bensin før motor lagres. Dette løser alle problem. Gjerne med 1:50 2taktsolje (twc3-kvalitet). Taper ikke oktan engang. tåler inntill 5 år lagring. snill med alt av gummi, membraner etc.

Redigert av per arne hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

per arne hansen skrev for 14 timer siden:

.husk å tapp ned vapor hus, og kjør 2-3 liter ASPEN bensin før motor lagres. Dette løser alle problem. 

 

Tips til hvordan jeg gjør dette på enkleste måte? Kobler fra slangen ved vannutskilleren på bensinslangen feks og suger direkte fra en Aspen kanne?

 

(hadde samme problem med en Husquarna gresstrimme for noen år siden. neste alt av bensinslanger var morkne etter en vinters lagring. fikk forøvrig ny på garanti uten noe spørsmål)

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...