Jump to content

Eberspächer D4 Airtronic 2004 - røyk ut av luftinntaket


Turbåt

Recommended Posts

I dag regner det så jeg satte igang dieselvarmeren. Etter kun få minutter (slutt på første "runde") kom det masse vond røyk ut av røret til luftinntaket ("combustion air pipe"). Jeg skrudde da av varmeren via panelet.

 

Regner med varmeren er gåen, nå. Noen som har erfaring med tilsvarende? 

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Er eksosen åpen uten noen tilstopping? Ingen fender foran eksosutløpet?

 

Hva har du gjort av service og vedlikehold på varmeren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Problemer her og, samme varmer fra samme årstall i lik båt. Skulle gjerne hatt litt lunk i regnet. Bytta begge dieselfilter, ny styringsenhet. Tilta pumpa 15-30grader oppover som beskrevet i manual. Den tikker og går, pumper diesel. Varmeren starter normalt, men dabber av og "dør ut" innen kort tid. Tar aldri helt av, kommer en svak luftstrøm ut av uttak før den gir seg. Er det noe sikringer eller reset knapp jeg kan prøve å sjekke? @Brigg ?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Dersom det kommer mye røyk ut av forbrenningsluft-inntaket uten at eksosen er blokkert bør varmeren åpnes. Men har du sjekket at det blåser luft ut eksosutløpet under startforsøket?

 

Turbåt skrev 13 minutter siden:

2) Har ikke vært gjort service på den. 

 

Kanskje på tide med en service etter 16 år?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Svart (redigert)
16 minutes ago, Ida Marie III said:

Ikke vann i svanehalsen på eksosen..?

Tror ikke det er vann der, men det kan jo godt hende. Vet ikke hvordan jeg får sjekket dette?

 

5 minutes ago, Brigg said:

Dersom det kommer mye røyk ut av forbrenningsluft-inntaket uten at eksosen er blokkert bør varmeren åpnes. Men har du sjekket at det blåser luft ut eksosutløpet under startforsøket?

 

 

Kanskje på tide med en service etter 16 år?

Jepp, definitivt behov for service nå. Jeg rakk ikke å sjekke om det kom luft ut av eksosen før det gikk galt.

Noen tips til eksperter som gjør service nå om sommeren? Vestfold/Telemark? 

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

@blue moon Om varmeren prøver å starte og styringspanelet virker er mest sannsynlig begge sikringene i orden. 

 

Mulige årsaker kan bla. være lav spenning inn på varmer eller defekt viftemotor. Hvordan stopper varmeren etter startforsøket? Rolig nedkjøring som normalt eller stopper den brått?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Turbåt skrev 1 minutt siden:

Noen tips til eksperter som gjør slikt nå om sommeren? Vestfold/Telemark? 

 

I.M.S Sandefjord er ekspert, og også bidragsyter her på forumet. Hør med han. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
2 minutes ago, Brigg said:

 

I.M.S Sandefjord er ekspert, og også bidragsyter her på forumet. Hør med han. 

Supert. Har brukt ham med stor suksess på varmeren i min forrige båt. Har allerede sendt ham en epost. Takk for gode tips @Brigg

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Brigg skrev 21 minutter siden:

@blue moon Om varmeren prøver å starte og styringspanelet virker er mest sannsynlig begge sikringene i orden. 

 

Mulige årsaker kan bla. være lav spenning inn på varmer eller defekt viftemotor. Hvordan stopper varmeren etter startforsøket? Rolig nedkjøring som normalt eller stopper den brått?

Da friskmelder jeg sikringer.

Ser på batterimeteret at varmern drar rundt 10amp i starten, det er vel normalt.

Varmern har vært ute og prøvd i testbenk og funnet 100% i orden. Blåser ut av eksosen her. 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
blue moon skrev 35 minutter siden:

 

Varmern har vært ute og prøvd i testbenk og funnet 100% i orden. Blåser ut av eksosen her. 

 

Om varmeren fungerer i benk men ikke i båten må årsaken ligge i den delen av installasjonen som er igjen i båten. Er varmluftrørene åpne og ikke tilstoppet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Helt klart Brigg. Den får strøm og det pipler diesel når jeg tar av slangen inn på varmeren. Eksosen ut blåser, men kanskje ikke nok. Jeg får demontere og sjekke. Kanskje en ide og kjøre den uten utaket til kabinene tilkoblet om det kan være for mye motstand selvom varmluftventilene står åpne. Tempføleren kan også være en mulighet. Kan den lett kobles ut?

Redigert av blue moon (see edit history)

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
blue moon skrev for 1 time siden:

Problemer her og, samme varmer fra samme årstall i lik båt. Skulle gjerne hatt litt lunk i regnet. Bytta begge dieselfilter, ny styringsenhet. Tilta pumpa 15-30grader oppover som beskrevet i manual. Den tikker og går, pumper diesel. Varmeren starter normalt, men dabber av og "dør ut" innen kort tid. Tar aldri helt av, kommer en svak luftstrøm ut av uttak før den gir seg. Er det noe sikringer eller reset knapp jeg kan prøve å sjekke? @Brigg ?

 

Kommer der noe feilmelding i displayet...? 

Link to post
2 hours ago, blue moon said:

Ikke meningen å kuppe tråden din, heller få litt samlede tips og råd 😀

Helt i orden. Tror min trenger eksperttilsyn uansett. Av den tjukke hvite røyken som veltet ut av forbrenningsluftinntaket luktet det nærmest svidd plast. Har tolket det som er dårlig tegn... 

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...