Turbåt Startet 5.Juli.2020 Del på Facebook Startet 5.Juli.2020 I dag regner det så jeg satte igang dieselvarmeren. Etter kun få minutter (slutt på første "runde") kom det masse vond røyk ut av røret til luftinntaket ("combustion air pipe"). Jeg skrudde da av varmeren via panelet. Regner med varmeren er gåen, nå. Noen som har erfaring med tilsvarende? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Brigg Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Er eksosen åpen uten noen tilstopping? Ingen fender foran eksosutløpet? Hva har du gjort av service og vedlikehold på varmeren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Turbåt Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 1) Ingen fender eller annen blokkering av eksosutløpet 2) Har ikke vært gjort service på den. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Ida Marie III Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Ikke vann i svanehalsen på eksosen..? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Problemer her og, samme varmer fra samme årstall i lik båt. Skulle gjerne hatt litt lunk i regnet. Bytta begge dieselfilter, ny styringsenhet. Tilta pumpa 15-30grader oppover som beskrevet i manual. Den tikker og går, pumper diesel. Varmeren starter normalt, men dabber av og "dør ut" innen kort tid. Tar aldri helt av, kommer en svak luftstrøm ut av uttak før den gir seg. Er det noe sikringer eller reset knapp jeg kan prøve å sjekke? @Brigg ? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Brigg Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Dersom det kommer mye røyk ut av forbrenningsluft-inntaket uten at eksosen er blokkert bør varmeren åpnes. Men har du sjekket at det blåser luft ut eksosutløpet under startforsøket? Turbåt skrev 13 minutter siden: 2) Har ikke vært gjort service på den. Kanskje på tide med en service etter 16 år? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Turbåt Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) 16 minutes ago, Ida Marie III said: Ikke vann i svanehalsen på eksosen..? Tror ikke det er vann der, men det kan jo godt hende. Vet ikke hvordan jeg får sjekket dette? 5 minutes ago, Brigg said: Dersom det kommer mye røyk ut av forbrenningsluft-inntaket uten at eksosen er blokkert bør varmeren åpnes. Men har du sjekket at det blåser luft ut eksosutløpet under startforsøket? Kanskje på tide med en service etter 16 år? Jepp, definitivt behov for service nå. Jeg rakk ikke å sjekke om det kom luft ut av eksosen før det gikk galt. Noen tips til eksperter som gjør service nå om sommeren? Vestfold/Telemark? Redigert 5.Juli.2020 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Brigg Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 @blue moon Om varmeren prøver å starte og styringspanelet virker er mest sannsynlig begge sikringene i orden. Mulige årsaker kan bla. være lav spenning inn på varmer eller defekt viftemotor. Hvordan stopper varmeren etter startforsøket? Rolig nedkjøring som normalt eller stopper den brått? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Turbåt skrev 1 minutt siden: Noen tips til eksperter som gjør slikt nå om sommeren? Vestfold/Telemark? I.M.S Sandefjord er ekspert, og også bidragsyter her på forumet. Hør med han. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Turbåt Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 2 minutes ago, Brigg said: I.M.S Sandefjord er ekspert, og også bidragsyter her på forumet. Hør med han. Supert. Har brukt ham med stor suksess på varmeren i min forrige båt. Har allerede sendt ham en epost. Takk for gode tips @Brigg! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 37 minutes ago, blue moon said: Problemer her og, samme varmer fra samme årstall i lik båt. Skulle gjerne hatt litt lunk i regnet. Føler med deg! Også akkurat nå når "høsten" kom Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
blue moon Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Brigg skrev 21 minutter siden: @blue moon Om varmeren prøver å starte og styringspanelet virker er mest sannsynlig begge sikringene i orden. Mulige årsaker kan bla. være lav spenning inn på varmer eller defekt viftemotor. Hvordan stopper varmeren etter startforsøket? Rolig nedkjøring som normalt eller stopper den brått? Da friskmelder jeg sikringer. Ser på batterimeteret at varmern drar rundt 10amp i starten, det er vel normalt. Varmern har vært ute og prøvd i testbenk og funnet 100% i orden. Blåser ut av eksosen her. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
blue moon Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Turbåt skrev 26 minutter siden: Føler med deg! Også akkurat nå når "høsten" kom Takk det samme! Kjedelig når ting ikke fungerer når en trenger det mest.. Ikke meningen å kuppe tråden din, heller få litt samlede tips og råd 😀 Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Brigg Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 blue moon skrev 35 minutter siden: Varmern har vært ute og prøvd i testbenk og funnet 100% i orden. Blåser ut av eksosen her. Om varmeren fungerer i benk men ikke i båten må årsaken ligge i den delen av installasjonen som er igjen i båten. Er varmluftrørene åpne og ikke tilstoppet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
blue moon Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Helt klart Brigg. Den får strøm og det pipler diesel når jeg tar av slangen inn på varmeren. Eksosen ut blåser, men kanskje ikke nok. Jeg får demontere og sjekke. Kanskje en ide og kjøre den uten utaket til kabinene tilkoblet om det kan være for mye motstand selvom varmluftventilene står åpne. Tempføleren kan også være en mulighet. Kan den lett kobles ut? Redigert 5.Juli.2020 av blue moon (see edit history) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Ida Marie III Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 blue moon skrev for 1 time siden: Problemer her og, samme varmer fra samme årstall i lik båt. Skulle gjerne hatt litt lunk i regnet. Bytta begge dieselfilter, ny styringsenhet. Tilta pumpa 15-30grader oppover som beskrevet i manual. Den tikker og går, pumper diesel. Varmeren starter normalt, men dabber av og "dør ut" innen kort tid. Tar aldri helt av, kommer en svak luftstrøm ut av uttak før den gir seg. Er det noe sikringer eller reset knapp jeg kan prøve å sjekke? @Brigg ? Kommer der noe feilmelding i displayet...? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Ida Marie III skrev 1 minutt siden: Kommer der noe feilmelding i displayet...? Nei, har 801 displayet. Fremgangsmåten her var å holde opp og ned inne samtidig for å få opp kode? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Turbåt Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 2 hours ago, blue moon said: Ikke meningen å kuppe tråden din, heller få litt samlede tips og råd 😀 Helt i orden. Tror min trenger eksperttilsyn uansett. Av den tjukke hvite røyken som veltet ut av forbrenningsluftinntaket luktet det nærmest svidd plast. Har tolket det som er dårlig tegn... Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Her er bildet av styringenheten, sett undenfra. Svidd plass er synlig, se ved det grønne merket. Redigert 5.Juli.2020 av Turbåt La til et nærbilde (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
goggen000 Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Kan det være glødepluggen som ikke er ok? Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 18 minutes ago, goggen000 said: Kan det være glødepluggen som ikke er ok? På hvilken måte, tenker du, ettersom det har blitt kortslutning i styreenhet en? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
goggen000 Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Har hatt de samme symptomer, og da var glødepluggen kaputt Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 @goggen000Interessant! Takk for tips! Dyr sak, den styreenheten... https://www.butlertechnik.com/control-unit-d4-12v-p1064 Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.