Jump to content

Mercury Optimax 115 HK - Starter ikke, ingen tenning?

HengDykk

Recommended Posts

Hei

Jeg får ikke start på min motor etter at den døde under kjøring i såkalt dorgefart. Den har fungert fint frem til den bare døde midt på fjorden. Det kommer ingen feilmelding og ingen varsel pip. Startmotoren slår inn og roterer motoren, men får ikke noe tegn til tenning. Tenkte først at bensintilførsel var problemet, men mistenker nå tennings siden av oppstarten. Har også tilkoblet Mercury VesselView Mobile modulen, men her viser heller ingen feilkoder. Kjenner at frustrasjonen øker når det ikke er noen tegn til bedring eller start etter flere dager med feilsøking.

Har sjekket det som er basic at gir står i fri og dødmannsknapp er i orden. Står den i gir, vil ikke startmotor aktivere. Er dødmannsknapp trigget, vil ikke bensinpumper starte opp. Målt ledninger fra dødmannsknapp til motor. Alt OK her.

Motor:
Mercury Optimax 115HK Two Stroke
Modell 115ELPTO - 2006
Driftstid: ca. 320 timer

Batteri:
Biltema SMF-BATTERI 90 AH
Art.nr. 80-90
Kapasitet: 90 Ah
CCA EN: 570

Har feilsøkt en god del og har utført følgende

• Sjekket bensintilførselen
  • Byttet bensin primer pumpe
  • Byttet bensinfilter/vannfilter før motor (Org.del 802893Q01)
  • Demontert Vapor seperator tank, sjekket og renset alle deler innvendig.
  • Testet bensinpumper lav og høytrykk, OK
  • Sjekket pakning på høyttrykkspumpe som er kjent feil, men den er også OK
  • Byttet bensin/vannfilter i vannseperator (Org.del 8M0122423)
  • Åpnet og renset vakuumpumpe for bensin i forkant av Vapor seperator
  • Sjekket og renset alle bensinslanger 
  • Demontert og renset fuel rail inkl. dyser
  • Målt motstand (ohm) på dyser iht. service manual, alle er innenfor range.
  • Sjekket sikringer i plugg med 3x20amp og 1x5amp. Alle målt OK.
  • Renset Crank Position Sensor og målt Ohm. Viser riktig måling.
  • Byttet luftfilter (Org.del 883037T)
  • Sjekket Ohm på Coil, den er innenfor range. Sjekket at coil får supplert strøm også, men ikke om den sender videre til tennplugg.

Jeg fikk et tips om at volt kunne være for lav under start og det kunne hindre tenning. Spenningen er over terskelen under start, men har nå satt batteriet til lading igår kveld. Kjenner også til at Mercury Optimax helst vil ha minimum 750 CCA/1000MCA/105 AH batteri, men har ikke sett på dette som et problem siden batteriet som står i nå har fungert fint.

Ting jeg ikke har fått testet pga. mangel på utstyr:

• Måle bensintrykk
  • Måle lufttrykk

Håper virkelig å finne ut av dette slik at vi kan få ferien på sjøen, så er åpen for alle tips og workarounds. 

Gå over alt av slanger og koplinger. 

Min og døde brått og uten alarmer da en luftslange fra kompressoren hoppet av. 

Etter det sjekker du bensin/lufttrykk. 

Om du ikkje har måleinstrumenter, sjekk railene at det er noe trykk som kommer ut når du gløtter på ventilen.  Gir deg en liten pekepinn. 

Og gnist, har du gnist? 

• 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei, jeg har det samme problemet på min optimax seawater 06, slangen i kompressor kammeret hadde løsnet, har festet den men fremdeles ikke start, har bensin frem, trykk på ca 6bar på railen og gnist på alle pluggene.

hadde vært fint om dette løste seg for dere og hva dere gjorde for å løse dette problemet

Hei, jeg har det samme problemet på min optimax seawater 06, slangen i kompressor kammeret hadde løsnet, har festet den men fremdeles ikke start, har bensin frem, trykk på ca 6bar på railen og gnist på alle pluggene.

hadde vært fint om dette løste seg for dere og hva dere gjorde for å løse dette problemet

Har mest erfaring med 225 og større.

Mener det er eget  luftfilter og inntak til kompressor, slik at startgass ikke finner veien dit om du holder deg til inntaket i throttle body. 

Kan ikke se problemer med slik feilsøking, for å finne om problemet er gnist eller gaz.

Men ikke stol blindt på meg. Har dårlig rykte. :flag:

https://baatplassen.no/i/topic/121657-restaurering-av-mercury-optimax/

Redigert av Karl Norge (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...