Jump to content

Brunt vann fra 3 år gammel Quick varmtvannsbereder, bør jeg være bekymret?


Midtpinne

Recommended Posts

Vannet fra varmtvannsberederen har i det siste vært brunt dersom det står en stund. Jeg har tappet gjennom slik at det blir helt blankt flere ganger, men etter noen dager er det helt klart brunfarge i det igjen. Jeg regner med missfargingen kommer fra rust, selv om jeg egentlig håper at det ikke gjør det. Jeg kan ikke kjenne noen lukt i fra vannet.

 

Det som gjør meg bekymret er at den varmes opp fra kjølevannet på motoren. Ruster de rørene sund så vil jeg vel miste kjøling på motoren ganske fort.

 

Er dette vanlig? Er det andre som har opplevd det samme?

Kan det være noe annet enn rust? Hvordan finner jeg i så fall ut det?

Burde jeg tenke på reklamasjon?

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 2 minutter siden:

Eg trudde slike beredere var rustfritt og kobber. Kan du ha brukt nokre koblinger på systemet som ruster ? 

 

Det er i så fall betryggende. Jeg har koblet på helt vanlige hageslanger.

Fra reklamen finner jeg: Tank av syrefast stål 316 (1,5 mm) med utvendig belegg av komposittmateriale.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg har Quick, ikke opplevd det du beskriver. For å dempe optimismen. AISI 316L vil kunne ruste i sveiser og ellers ved produksjonsfeil. Men det virker veldig rart at slikt skal kunne skje. Hvis det har blitt brukt en fitting på beholder eller varmeelement av uedelt materiale  så er jo muligheten der.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Lazyjack skrev 7 minutter siden:

Hageslange som kjølevannslange???

 

Nei, hageslange er fra vanntanken. Det er ikke metalldeler på slangene fra motor heller tror jeg, jeg sjekket ikke om de var armerte. Jeg skal tilbake i båten i morgen og kan sjekke det da.

 

@Mare Nostrum Jeg har ikke trykkutjevningstank.

 

Jeg var og sjekket i båten, det er ikke metall i kontakt med varmtvannstanken. Slangeklemmer er det nærmeste metallet.

 

@Hulda nevner varmelement. Jeg har selv tenkt at det kunne være det.

 

Hvordan vil en eventuell jordingsfeil påvirke dette?

 

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg skjønner det er det ikke noe jeg kunne gjort galt, bortsett fra å sette metall i kontakt med metall i tanken.

Min plan er derfor som følger:

 

  • Jeg sjekker en gang til om det kan være noe metall som er i kontakt med tanken.
  • Jeg ringer Seatronic og hører om reklamasjon. En varmtvannstankt bør vare mer enn 5 år og denne er 3.
Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 1 time siden:

Kan farven komme fra vandet? Noget vand er jo meget jernholdigt og dette kan udfælde sig i tanken. Det sker i hvert fald i nogle huse, der er forsynet med vand fra fx egen brønd. 

 

Jeg tror ikke fargen kommer fra vannet. Jeg har tømt vanntanken tre ganger etter første gang jeg oppdaget brunt vann og jeg har fylt opp på to forskjellige steder. Dette er steder jeg har fylt tidligere uten at vannet har blitt brunt.

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 2 minutter siden:

Når du tapper,  så kjem det først kaldt vatn som ligg i slangane, og så kjem det varme vatnet.     Når i prosessen kjem det brune vatnet? 

 

Det er det varme vannet som er brunfarget. Det er ikke veldig brunt, men såpass at du ser det når du vasker kopper og kar.

 

Dersom jeg tapper varmtvannstanken tom blir vannet klart, men så blir det brunt dersom det står vann i varmtvannstanken et par dager.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en gang en 40l Isoterm vv-bereder som var ganske ny, noen år gammel bare. Oppdaget plutselig en gang litt rustfarget varmtvann. Gikk etpar år til så ble det hull i berederen når jeg skulle fylle på vann om våren og alt fosset ut. Kanskje det var en produksjonsfeil i en sveis i en skjøt eller noe?

 

Nå har jeg en Quick 60l bereder, og den skal ha en egen zink for å motvirke korrosjon. Har du en slik på din? 

 

Virker kanskje å være en produksjonsfeil på en sånn ny bereder...

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 1 time siden:

Jeg hadde en gang en 40l Isoterm vv-bereder som var ganske ny, noen år gammel bare. Oppdaget plutselig en gang litt rustfarget varmtvann. Gikk etpar år til så ble det hull i berederen når jeg skulle fylle på vann om våren og alt fosset ut. Kanskje det var en produksjonsfeil i en sveis i en skjøt eller noe?

 

Nå har jeg en Quick 60l bereder, og den skal ha en egen zink for å motvirke korrosjon. Har du en slik på din? 

 

Virker kanskje å være en produksjonsfeil på en sånn ny bereder...

 

Se der ja, det kan fort hende at dette er en klassisk "Jeg har ikke lest brukermanualen"-feil.

 

Fra brukermanualen: We recommend checking the magnesium anode (A) every 12 months. Replace the anode if its size has been reduced signifi cantly. This simple and preventive maintenance will ensure a long life of the equipment.

 

Så da blir det å sjekke den i kveld.

 

Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg sjekker den? Jeg tenker at jeg passer på at det ikke er på-koblet strøm og at jeg så tapper av vannet før jeg prøver å dra ut anoden.

Link to post
Share on other sites

AISI 316L  er vel ikke det beste materialet for varmt vann. Da er det nok ikke Quick jeg, for jeg har ikke anode. Du får nok heller ringe Seatronic i den hensikt å skaffe ny anode :-) Dog, merk at når korrosjonsreaksjonen har startet i AISI 316, så er det ikke sikkert at den stanser selv om den får ny anode. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...