Jump to content

Brunt vann fra 3 år gammel Quick varmtvannsbereder, bør jeg være bekymret?


Midtpinne

Recommended Posts

Sinnsykt trangt, glemte lesebriller. Tappet ned tanken, det er jævlig trangt. Tok noen bilder. Klarer ikke se hvor anoden er.

 

Ble våt under skoene, skled og ramlet på rygg ned i motorrommet.

 

Kom meg opp og ligger på sofaen i båten, lurer på om jeg tør å dra hjem og fortelle dette til kona. Fan, det blir noen dager på sofaen nå.

 

20200707_194305.jpg.5c38cbf3ced1c438107e703bf20be0e1.jpg

Link to post
Share on other sites

Er hjemme nå, kona ble ikke sint. 

 

Jeg tror kanskje jeg må få ut tanken for å komme til å se skikkelig. Jeg klarer ikke komme til slik den står nå. Mulig jeg bør tenke på å bytte plass på tanken når den først er ute. Montere den på en plass hvor jeg kommer til. Det kan vel være lurt dersom dette er en jobb man må gjøre jevnlig med disse tankene.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 58 minutter siden:

Da er ikke du den eneste som har kone-vegring. 

 

Kona er snill hun, men hun kan bli litt sint når jeg skader meg. Antagelig er det et tegn på omsorg og litt frykt. Hun kjefta en gang så jeg lot som jeg ikke hadde brekt armen. :lol: Men det kunne man ikke overse, etter tre dager måtte jeg krype til korset og be henne kjøre meg til legevakta.

 

Nå blir det et par dager på sofaen for å få ryggen bra igjen. Men kan vel bruke tiden til å planlegge hvor jeg bør sette tanken. Jeg har egentlig for mye vekt bak i båten, jeg tenker på å flytte den framover. Kanskje stjele litt plass under en sofa i salongen.

 

Link to post
Share on other sites

Etter litt googling og tenking tror jeg at jeg går for ny varmtvannsbereder. Jeg tenker å kjøpe denne: Sigmar Marine Compact 40-liters varmtvannsbereder

 

Slik jeg skjønner det er det ikke anode som må byttes jevnlig på denne. Jeg har lyst på noe som er mest mulig vedlikeholdsfritt.

 

Er det noen som har erfaring eller meninger om den? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har den runde versjonen av Sigmar. Den har hengt vertikalt på skottet i minst 10 år, uten at jeg har tenkt noe særlig på den. Den varmer vann, og holder varmen forbausende lenge. Bruker den kun på motorvarme. På min, grunnet knotete installasjon, er det 'umulig' å komme til termostaten. På 220 V blir vannet for varmt, det koker i krana. Så, når nødvendig, blir stikkontakten kun plugget inn en times tid. Ingen anode på min.

Link to post
Share on other sites

Hverken Sigmar eller Quick er fra øverste hylle. Har byttet tilsammen tre termostater på de to jeg har hatt! Etterhvert satte jeg på en timer for sikkerhets skyld, ikke noe særlig når du hører at det koker i tanken. Rart at det ikke finnes noe "premiumprodukt" slik at man kan velge hvis man har kronasje til det....

Link to post
Share on other sites

Hmm, da høres det ut som om det er et problem med termostaten til Sigmar.  Kan hende løsningen til @Mare Nostrum med tidsur er en grei løsning. At den ikke har rustet etter 10 år i @Hulda høres jo veldig bra ut. Jeg tenker at 10-15 år er en grei levetid på en varmtvannsbereder i båt, så kan man se på eventuelle år etter det som en bonus.

 

Jeg tror jeg er villig til å gi den et forsøk. Jeg liker fasongen, jeg tror den kommer til å passe direkte inn under sofaen i salongen. Da kommer jeg jo også lett til termostaten for å justere den ned dersom det trengs.

Link to post
Share on other sites

Fikk Quick termostat til min Sigmar, hvilket tyder på at disse tankene lages på samme fabrikk. QL ( VP varemerke) er Sigmartanker med annen logo...

Hadde lekkasje på en QL tank. Tok den med til et tynnplateverksted, men de ville ikke sveise den uten at jeg fraskrev meg klagerett! Papirtynt gods i følge dem.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 1 time siden:

Jeg tenker at 10-15 år er en grei levetid på en varmtvannsbereder i båt, så kan man se på eventuelle år etter det som en bonus.

 

Har en 40 l Isotemp fra 2005, og har typisk 60-70 overnattinger i året. Har byttet pakning rundt varmeelementet samt sikkerhetsventil til ny/forbedret type, ellers ingen problemer. Ser ingen grunn til at denne ikke skal gjøre nytten i nye 10-15 år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev On 7.7.2020 at 15.46:

Det må vel innrømmes her at jeg selv antagelig har ødelagt tanken.

Mulig tanken din er ødelagt, men den behøver ikke være det selv om du har fått et korrosjonsangrep. Det ideelle hadde vært å fått sett innsiden visuelt. Det du kan gjøre (hvis du ønsker å holde liv i den en stund til) er å syrevaske den innvendig, og deretter la den stå tom og åpen en stund med god lufting. Stålet vil da bygge opp et nytt oksidskikt som er korrosjonsbeskyttende. Deretter må du trykkteste tanken. Jeg ville testet den med sikkerhetsventilens åpningstrykk x 1,4. 

Link to post
Share on other sites

Tanken er ganske innebygd og det blir veldig vanskelig å få den ut uten å demontere et ganske nylagt gulv forsterket for 6 batterier. Jeg ser ikke helt at jeg gidder gjøre det på nytt, spesielt med tanke på at alle batteriene i så fall må ut og inn igjen, og ryggen er ikke det den en gang var. Vi trenger også og få gjort dette rimelig fort, det er sommer og vi må ha varmt vann i båten så jeg tror jeg skal holde meg unna lek med syre akkurat nå.

 

Jeg tror jeg kobler den fra, drar den så godt ut jeg kommer og starter vinkelsliperen og plukker den ut i smådeler.

 

Større varmtvannsbereder har stått på ønskelista til kona ganske lenge, og jeg kjenner at å få den plassert en plass som er mer tilgjengelig føles rett. Det skal også bli godt å frigjøre den plassen der den står nå. Den plassen trenger jeg å komme til av og til har jeg oppdaget. Det går en del vannslanger, en luftslange og ledninger bak den.

Link to post
Share on other sites

Var en test av beredere en gang og Isotemp kom vel godt ut i test mht varmetap. Jeg har 60l Quick tank nå og er vel ikke overveldende imponert over hvor lenge den holder på varmen. Men så er det vesentlig mer lufting i motorrommet i Bavariaen enn det var i Balticen.....i den var motorrommet varmt lenge etterpå og holdt Isotemp varmtvannstanken varm også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...