Sleire Startet 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2020 Penta ad41 pa. Motoren sløkker ikkje på tenning. Har sjekket og det er iorden: Tenningslås, solonoid, jording Aner ikkje ka meir eg skal sjå etter. Er rådvill, håper på gode inspill. Mvh Joakim i selby 880 Kommentar fra moderator: Tittel redigert. Alle må lese reglene før man poster. Fra generelle regler pnkt. 3: "Dialekt eller SMS-spåk er ikke tillat, alle skal ha samme forutsetning for å lese innlegg." Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Hvordan har du sjekket solonoid? Den kan umulig bevege seg, da hadde den stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
Sleire Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Ny solonoid, kan ikkje forstå att den ikkje funker ? den gamle funket også, men det viste eg ikkje før etter eg skifta ? Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Sikker på at du ikke vrir for fort forbi «stop»-posisjonen på tenninga? Dumt spørsmål, men jeg gjorde akkurat denne feilen mens jeg trodde det var noe galt et sted Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Okkaby Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Kanalkapteinen skrev 2 minutter siden: Sikker på at du ikke vrir for fort forbi «stop»-posisjonen på tenninga? Dumt spørsmål, men jeg gjorde akkurat denne feilen mens jeg trodde det var noe galt et sted Går vel ikke å vri forbi stopp på tennings nøkkel på 41, da det er ende posisjon til venstre for av/0 Vil nok mene det er lednings brud/dårlig kontakt en plass. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lazyjack Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Da må du måle og se om du får spenning på solenoiden når du vrir nøkkel til stoppposisjon. Får du ikke det så må du måle deg bakover i anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Sleire Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) Har full spenning på solonoid når eg vrir nøkkel over. Har også lagt opp ny kabel, fordi eg og trudde kanskje det kunne være kabelbrudd Redigert 6.Juli.2020 av Sleire (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Om du har spenning å alt elektrisk er ok. Så må det vel være feil på diesel pumpa. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Sleire Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Okkaby skrev 11 minutter siden: Om du har spenning å alt elektrisk er ok. Så må det vel være feil på diesel pumpa. Ka kan være feil med den da? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Sleire skrev 14 minutter siden: Ka kan være feil med den da? Ikke sikker. Men er alt elektriske ok, å motor ikke stopper med ny solonoid som fungere. Ja så er det vel ikke så mange andre plasser det kan være gale Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mort1 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Hvis stopp-solenoiden ligner på denne... https://www.dryg.no/produkt/solenoid-5/?gclid=Cj0KCQjwl4v4BRDaARIsAFjATPkSLM4GuvClk6yOu-DDlH-FU34j-rISuKZ9ECz0k0Ba_JwnQf47CeYaAt2tEALw_wcB Så kan det være at det er skitt/fremmedlegeme/slitasje på setet som gummien skal tette mot. Kan sjekkes ved å skru ut solenoiden forsiktig, og ta en titt. Pass på å ikke få skitt nedi. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Sleire skrev 51 minutter siden: Har full spenning på solonoid når eg vrir nøkkel over. Har også lagt opp ny kabel, fordi eg og trudde kanskje det kunne være kabelbrudd Har du målt at solenoiden også har minus? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kanalkapteinen Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Okkaby skrev for 2 timer siden: Går vel ikke å vri forbi stopp på tennings nøkkel på 41, da det er ende posisjon til venstre for av/0 Vil nok mene det er lednings brud/dårlig kontakt en plass. På min 41a er det stopp på av/0, hvis jeg vrir helt til venstre for fort så fortsetter den å gå. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Okkaby Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Kanalkapteinen skrev 35 minutter siden: På min 41a er det stopp på av/0, hvis jeg vrir helt til venstre for fort så fortsetter den å gå. Det vanlige 41 panel har stopp til venstre for av/0. Å der kan en ikke vri lengre uten å ødelegge tenningslås. Har sjøl 41 å tenningslås fra vanlig 41 panel. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
TerjeFjern Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Hvordan stopper du den i motorrommet? Hvis du løfter solenoieden og den stopper så burde den stoppe hvis du har strøm som løfter solenoiden også. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Veldig enig med TerjeFjern, så lenge du kan stoppe motoren med fysisk å bevege stopphendel, så er feilen absolut ikke i dieselpumpen. Jeg kjenner ikke til solenoiden på din båt, men jeg vet fra industrien at noen stoppsolenoider skal ha spenning konstant, å bryter, når de mister spenning. Det er ofte brukt ved forriglede anlegg. Da er det vakter, feks oljetrykk eller temp som kan stoppe motor. På din motor tror jeg det er spenning som må til for å aktivere solenoiden. Du sier at du måler 12 volt inn på solenoiden. Er det når du setter nøkkel i stopposisjon, eller er det konstant? Sjekk også at solenoiden har forbindelse til minus. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TerjeFjern Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Jeg hadde noe lignende problem 2019 med ene motoren min (TAMD 61A) og da var det en godt skjult sikring som var gått. Sitér dette innlegget Link to post
Sleire Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Mort1 skrev for 11 timer siden: Hvis stopp-solenoiden ligner på denne... https://www.dryg.no/produkt/solenoid-5/?gclid=Cj0KCQjwl4v4BRDaARIsAFjATPkSLM4GuvClk6yOu-DDlH-FU34j-rISuKZ9ECz0k0Ba_JwnQf47CeYaAt2tEALw_wcB Så kan det være at det er skitt/fremmedlegeme/slitasje på setet som gummien skal tette mot. Kan sjekkes ved å skru ut solenoiden forsiktig, og ta en titt. Pass på å ikke få skitt nedi. Ganske lik, om ikkje identisk ja ? skal sjekke. Takk for inspill alle sammen ? Sitér dette innlegget Link to post
Sleire Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 TerjeFjern skrev 1 time siden: Jeg hadde noe lignende problem 2019 med ene motoren min (TAMD 61A) og da var det en godt skjult sikring som var gått. Men da ville det vel ikkje vært spenning bak til solonoid? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Jeg hadde en 41 motor i forrige båt og der opplevde jeg at skit/urenheter hindret solenoiden og stoppe motor. Jeg skrudde ut solenoiden og gjorde rent ned i hullet med en lo fri helt ren fille. Så fungerte det etterpå. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Sleire Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Bjørn Løvjomås skrev On 7.7.2020 at 9.46: Veldig enig med TerjeFjern, så lenge du kan stoppe motoren med fysisk å bevege stopphendel, så er feilen absolut ikke i dieselpumpen. Jeg kjenner ikke til solenoiden på din båt, men jeg vet fra industrien at noen stoppsolenoider skal ha spenning konstant, å bryter, når de mister spenning. Det er ofte brukt ved forriglede anlegg. Da er det vakter, feks oljetrykk eller temp som kan stoppe motor. På din motor tror jeg det er spenning som må til for å aktivere solenoiden. Du sier at du måler 12 volt inn på solenoiden. Er det når du setter nøkkel i stopposisjon, eller er det konstant? Sjekk også at solenoiden har forbindelse til minus. Stopper den fysisk med stopphendel. Kun spenning når eg vrir nøkkel over i stopp-posisjon. Måler jording, men om den er god nok, det har eg ikkje nok kompetanse til å vite ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Vil anbefale deg å lage to jompeledninger. Rett fra batteri. En pluss og en minus. Så tester du den rett på stikket til solenoiden. Regner med du ser hvilken som er pluss og minus i koblingsstikket Da vil du få testet med full spenning og god jording. Funker solenoiden da, så har du antakelig et rele som gir litt dårlig kontakt på pluss fra tenningsnøkkel Redigert 8.Juli.2020 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Potain Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Denne motoren stopper når solenoiden får spenning Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Et lite 12V motorsykkel batteri er en god hjelper når en skal sjekke om diverse ting fungere. Koster svært lite på Biltema, å er mye enklere enn å måtte trekke ledninger for å sjekke ting. På min 41A er det kun en ledning til solonoid. Solonoid har jord/minus i godset. Er en sabla tynne tap med sikkert 4mm gjenger på topen av solonoid hvor en skruer på kabelsko. Så er veldig enkelt å prøve ut med et lite 12v batteri om den fungere Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.