Jump to content

Volvo penta ad41 pa. Vil ikkje stoppe med nøkkel, må fysisk ned i motorrom å stoppe

Sleire

Recommended Posts

Penta ad41 pa. 

Motoren sløkker ikkje på tenning. 

Har sjekket og det er iorden:

Tenningslås, solonoid, jording 

Aner ikkje ka meir eg skal sjå etter. Er rådvill, håper på gode inspill. 

Mvh Joakim i selby 880

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert. Alle må lese reglene før man poster.
Fra generelle regler pnkt. 3:
"Dialekt eller SMS-spåk er ikke tillat, alle skal ha samme forutsetning for å lese innlegg."

Kanalkapteinen skrev 2 minutter siden:

Sikker på at du ikke vrir for fort forbi «stop»-posisjonen på tenninga? Dumt spørsmål, men jeg gjorde akkurat denne feilen mens jeg trodde det var noe galt et sted :headbang: 

Går vel ikke å vri forbi stopp på tennings nøkkel på 41, da det er ende posisjon til venstre for av/0 

Vil nok mene det er lednings brud/dårlig kontakt en plass.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Sleire skrev 51 minutter siden:

Har full spenning på solonoid når eg vrir nøkkel over. Har også lagt opp ny kabel, fordi eg og trudde kanskje det kunne være kabelbrudd

Har du målt at solenoiden også har minus?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Går vel ikke å vri forbi stopp på tennings nøkkel på 41, da det er ende posisjon til venstre for av/0 

Vil nok mene det er lednings brud/dårlig kontakt en plass.

På min 41a er det stopp på av/0, hvis jeg vrir helt til venstre for fort så fortsetter den å gå.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Kanalkapteinen skrev 35 minutter siden:

På min 41a er det stopp på av/0, hvis jeg vrir helt til venstre for fort så fortsetter den å gå.

Det vanlige 41 panel har stopp til venstre for av/0. Å der kan en ikke vri lengre uten å ødelegge tenningslås. Har sjøl 41 å tenningslås fra vanlig 41 panel. 

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Veldig enig med TerjeFjern, så lenge du kan stoppe motoren med fysisk å bevege stopphendel, så er feilen absolut ikke i dieselpumpen. 

Jeg kjenner ikke til solenoiden på din båt, men jeg vet fra industrien at noen stoppsolenoider skal ha spenning konstant,  å bryter, når de mister spenning.  Det er ofte brukt ved forriglede anlegg. Da er det vakter, feks oljetrykk eller temp som kan stoppe motor.

På din motor tror jeg det er spenning som må til for å aktivere solenoiden. Du sier at du måler 12 volt inn på solenoiden. Er det når du setter nøkkel i stopposisjon, eller er det konstant?

Sjekk også at solenoiden har forbindelse til minus.

Endelig ble det Bobåt

Mort1 skrev for 11 timer siden:

Hvis stopp-solenoiden ligner på denne...

https://www.dryg.no/produkt/solenoid-5/?gclid=Cj0KCQjwl4v4BRDaARIsAFjATPkSLM4GuvClk6yOu-DDlH-FU34j-rISuKZ9ECz0k0Ba_JwnQf47CeYaAt2tEALw_wcB

Så kan det være at det er skitt/fremmedlegeme/slitasje på setet som gummien skal tette mot.

Kan sjekkes ved å skru ut solenoiden forsiktig, og ta en titt. Pass på å ikke få skitt nedi.

Ganske lik, om ikkje identisk ja ? skal sjekke. Takk for inspill alle sammen ?

Bjørn Løvjomås skrev On 7.7.2020 at 9.46:

Veldig enig med TerjeFjern, så lenge du kan stoppe motoren med fysisk å bevege stopphendel, så er feilen absolut ikke i dieselpumpen. 

Jeg kjenner ikke til solenoiden på din båt, men jeg vet fra industrien at noen stoppsolenoider skal ha spenning konstant,  å bryter, når de mister spenning.  Det er ofte brukt ved forriglede anlegg. Da er det vakter, feks oljetrykk eller temp som kan stoppe motor.

På din motor tror jeg det er spenning som må til for å aktivere solenoiden. Du sier at du måler 12 volt inn på solenoiden. Er det når du setter nøkkel i stopposisjon, eller er det konstant?

Sjekk også at solenoiden har forbindelse til minus.

Stopper den fysisk med stopphendel. Kun spenning når eg vrir nøkkel over i stopp-posisjon. Måler jording, men om den er god nok, det har eg ikkje nok kompetanse til å vite ?

Vil anbefale deg å lage to jompeledninger. Rett fra batteri. En pluss og en minus. Så tester du den rett på stikket  til solenoiden. Regner med du ser hvilken som er pluss og minus i koblingsstikket

Da vil du få testet med full spenning og god jording.  Funker solenoiden da, så har du antakelig et rele som gir litt dårlig kontakt på pluss fra tenningsnøkkel

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Et lite 12V motorsykkel batteri er en god hjelper når en skal sjekke om diverse ting fungere. Koster svært lite på Biltema, å er mye enklere enn å måtte trekke ledninger for å sjekke ting.

På min 41A er det kun en ledning til solonoid. Solonoid har jord/minus i godset.

Er en sabla tynne tap med sikkert 4mm gjenger på topen av solonoid hvor en skruer på kabelsko.

Så er veldig enkelt å prøve ut med et lite 12v batteri om den fungere

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...