Båtfrelst123 Startet 7.Juli.2020 Del på Facebook Startet 7.Juli.2020 Har en annen bruker her, men siden MMSI står der og jeg er en smule paranoid når det kommer til slikt, så velger jeg å lage en ny bruker til dette. Saken er som følger: Jeg er jeger og snart begynner jo jakta. Corona har ført til at tilgangen på skytebaner har vært begrenset i år (og siden jeg skjøt opp i fjor trenger jeg ikke gjøre det i år), men selv om jeg er en god skytter mener jeg at det fra et etisk synspunkt er riktig å få en god del mengdetrening før jeg skal gjøre et forsøk på å omdanne skogens konge til middag. De neste fire ukene kommer til å bli tilbrakt i båten, og august og september kommer til å bli hektisk med lite fritid. Siden vi kun vil være i Norge i år, og siden det kanskje kan tenkes at det er skytebaner i andre deler av landet (bor i Oslo) hvor trykket er lavere, slo en tanke - som kanskje er idiotisk - meg: Skulle jeg ta med meg rifla tilfelle vi la oss til slik at jeg kunne ta en dag eller to på skytebanen? Nå kunne jeg sikkert spurt på kammeret.no, men det er holdningen til båtfolket jeg ønsker å vite, ikke våpenfolket. (De fleste som er mer vant til å se skytevåpen og vant til den gode våpenkulturen vi har i Norge ser ikke noe galt i å ha med seg skytevåpen, men det gjelder jo ikke alle og mange kjenner jo kun til våpen gjennom amerikanske filmer , nyheter og massakre. Og da forstår jeg godt at folk er redde for våpen og er ikke den typen som ikke bryr meg om hva andre mener.) Først og fremst er spørsmålet: Er det ok å ta med våpen i båten? Rifle, ammo og sluttstykke vil alle bli gjemt og bli lagret separat på skjulte steder. (Det vil være lite sannsynlig at noen finner denne, med mindre noen bevisst bryter seg inn spesifikt for å lete etter rifla, derfor bruker jeg også en "fake" brukerprofil til å skrive her.) Forlater jeg båten for mer enn en kort tur så vil jeg ta med meg sluttstykket, og lagrer selve rifla i en låst koffert som jeg også bruker til å frakte den rundt. Synes dere dette er innafor, eller hadde folk følt seg ukomfortable? Så, to mindre viktige spørsmål, men likevel avgjørende for om jeg tar med: Kjenner dere til skytebaner ikke så langt fra en havn på strekket Østfold, Oslo, Ryfylket? Hvis jeg tar med, bør jeg gjøre noe for å evt. beskytte rifla mot sjøluft og fukt? Kommer til å ta med meg jaktrifla og den er relativt ny og moderne, og jeg er flink til både å rengjøre og å sette inn med olje. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Jeg er ikke jeger, men er heller ikke redd for å se et skytevåpen. Kommer jo veldig an på situasjonen. Det er jo forskjell på å ha skytetrening ute i ei uthavn (ser for meg at man sitter på akterkabinen og skyter på flytende ølbokser og liknende), og det å ha våpnet i en koffert som bringes med til en skytebane. Oppbevaring kan jeg ikke legge meg opp i da jeg ikke vet reglene for dette når man er på farta. Har bare vært med å frakte rifler og halger til og fra skytebane (har bare skutt 3 ganger i mitt liv), og da har de bare vært fraktet uten ammo inni. Hvilke regler som gjelder ved feks transport i båt vet ikke jeg noe om. (som ikke bare er til fra eget hus/ skytebane). Her i Grimstad så er det en skytebane som er noen km fra havna. Men tror den har skyteforbud om sommeren pga støyplager. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Big Horn Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Så lenge en ikke flagger at man har våpen ombord er det vel egentlig uinteressent hva folk skulle mene. Så da står det vel bare hvordan dette fungerer i forhold til gjeldene lover? Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Ta med rifla! Godt med olje og tilsyn, så unngår du rust. Har jakta en del sjøfugl, og det er utrolig hva godt vedlikehold kan hindre av rust selv om våpenet til tider får skikkelig sjøsprøyt på seg. Kjenner flere som nesten alltid har med seg rifle eller salong i båten, kan plukke en del mink på den måten. Usikker på skytebaner nær sjøen, men det får du tips om på kammeret.no Et treningstips er å ta med avstandsmåler på sjøen, og teste seg selv på avstandsbedømmelse der, kan få noen overraskelser da🙂 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Ida Marie III Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Har alltid hagle ombord.. syns det er helt naturlig... Riflene ligger hjemme... Men hadde behovet for rifle ombord vært til stedet, hadde også de blitt med... Sluttstykke kan du vel gjerne gjemme et annet sted ombord om du forlater fartøyet... Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Jeg driver med pistolskyting og har også jegerprøven (men har ikke jaktvåpen). Jeg hadde ikke fnyst av at noen hadde med seg jaktvåpen ombord, men jeg skulle vært 100% sikker på at det var lovlig før jeg hadde gjort det selv. Jeg hadde nok forventet meg av deg at ammo til enhver tid var under lås og slå, samt sluttstykket - helst separat fra ammo, og aller helst i et skap som var fastmontert i båten. I tillegg hadde jeg forventet meg at våpenet var stuet vekk så det ikke var synlig for hverken besøkende ombord eller forbipasserende som kunne finne på å kikke inn gjennom luker (ingen vits å skape rabalder der det ikke er noe grunn til å skape rabalder). Og, som du selv sier, skal man forlate båten slik at denne ikke er under tilsyn - ta med sluttstykket. Jeg kan ikke si noe om lovligheten rundt dette med å ha våpen av noe slag ombord, men hadde jeg funnet ut at det var lovlig så hadde jeg nok kunnet tenkt å ha gjort det selv - om jeg hadde jaktvåpen. Jeg mener å ha lest at det feks ikke er ulovlig å bedrive leirdueskyting utenfor skytebane så lenge man har grunneiers tillatelse og det skjer forsvarlig (i henhod til våpenloven) - men ikke ta mitt ord for det. Når det kommer til pistol så vurderes dette veldig strengt - du må feks kunne argumentere at du transporterer for å dra på en skytebane - noe du sikkert kan gjøre med båt - men feriere med pistol? Å dra på ferie med et jaktvåpen, om du har lagt opp til at du skal bedrive jakt og/eller skytetrening - det ser jeg ingen problemer med at andre gjør - om det er lovlig (jeg synes det burde være lovlig). Om det er lov, det vet jeg ikke. Jeg ser ingen forskjell her på å ha hagle eller rifle i all den tid det ikke er lov å skyte fra båt - heller ikke på jakt. Som liten var jeg med på en lengre tur med en snekke hvor skipperen hadde hagle ombord. På sjøen måtte han avlive en skadet fugl som holdt på å drukne - det syntes jeg var fint. Jeg er for egen del nysgjerrig på å vite hva loven sier om å ha jaktvåpen og andre våpen ombord er. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Hva gjør de som drar på f.eks. Landsskytterstevnet med bobil? Blir en problemstillng ganske lik det å ha med våpen i båt. Tipper det er greit så lenge kravene til sikker oppbevaring er fulgt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ask Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Hei Ikkje heilt det du spør om men eg nemner likevel at det ikkje ser fint ut på botn etter at folk at dreve skytetrening etter flytande objekt, og/eller leirduer. Ask Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Ask skrev 1 time siden: Ikkje heilt det du spør om men eg nemner likevel at det ikkje ser fint ut på botn etter at folk at dreve skytetrening etter flytande objekt, og/eller leirduer. Er en smarting av en hytteeier som har slått hundrevis av golfballer ut i Storevaten i Hemsedal. Flott med mikroplast i ett ellers reint fjellvann. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Jeg ser ingen problemer med å gjøre slik TS beskriver. En anonym våpenkoffert, ta med sluttstykke når våpen er uten tilsyn, og holde kjeft til andre om hva man har med seg og bedriver, så går dette helt fint. Men har du sjekket opp i hvor mange skytebaner som faktisk er tilgjengelige langs den ruten du skal seile? Skytebaner er jo ofte langt pokker inne i skauen, hvordan skal du komme deg dit. Mange baner er også stengt midt på sommeren. Er jo liten vits i å drasse på børse og ammo, hvis du ikke VET at banetilgangen er enkel. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bårdp Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Pleide å ha et luftgevær Feinwerkbau 300s i båten da jeg hadde seilbåt fin aktivitet for ungene å skyte på blink når vi lå i uthavn. Ellers har jeg nå rifla i båten når jeg jakter kobbe. Men som andre skriver så er skytebaner langt fra båthavner så om du skal skyte på bane må du nok ha bil. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Båtfrelst123 skrev for 9 timer siden: Forlater jeg båten for mer enn en kort tur så vil jeg ta med meg sluttstykket Er jeger, har våpen og ser ikke noe i veien for at man kan ta med børsa. Men har likevel noen forbehold. Reglene er nokså klare på at du alltid skal ha vital del med deg om du forlater bilen/båten. Slik jeg leser reglene holder ikke "skulle bare". Så hvis du har et komplett våpen liggende i båten uten oppsyn, mens du er på tur i jolla, om enn aldri så kort, er det i strid med regelverk og god våpenskikk. På samme måte som at man skal ta sluttstykket i baklomma når man handler pølse på vei til hytta. Om dette er for mye styr, synes jeg man burde vurdere å la vær å ta med våpenet. Den neste bemerkninger går på noe som alltid har vært en skjønnsmessig vurdering: aktverdig formål. Er det å ha våpen ombord i fall man kanskje får anledning til å passere en skytebane aktverdig formål? Kanskje. Regelverkets intensjon og ånd er at man vil begrense bevæpningen av folk på farta til de som faktisk har tenkt til å bruke våpenet sitt og at unødig reising med våpen i bagasjen skal begrenses. At folk sier de alltid har hagle ombord får stå for deres regning, men tviler på at onkel vil godta forklaringen om at det "føles naturlig" å alltid ha våpen ombord. Og godt er det! Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 8.Juli.2020 Del på Facebook Svart 8.Juli.2020 @Grønnskollingen Godt svart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.