Solseng Startet 8.Juli.2020 Del på Facebook Startet 8.Juli.2020 Hei. Jeg tenkte å heve min utenbordsmotor (Suzuki DF-150) på akterspeilet - altså montere den et eller to hull høyere. Den veier vel rundt 230kg. I den forbindelse lurer jeg litt på et par ting rundt jobben og valg av utstyr/montasje. Jeg ser at firmaet som monterte motor (2017) har brukt galvaniserte bolter/skiver til å feste motoren til akterspeilet. Ser ut som om man har brukt rustfri nylock mutter på boltene under vann. Jeg er ikke så bekymret for boltene som står over vann, men stusser litt på de under vann. Godt mulig det er helt ok, men ville nå høre om det er noen med peiling som mener noe om dette? Siden jeg hever motoren, tenkte jeg å bruke denne alu-braketten for mer anleggsflate i de øverste hullene. Er det da fornuftig å kjøre videre med galv? Eller er det greit å bytte til rustfritt? Kjøpte den i forbindelse med motorheis, og kjøpte da rustfri bolter for denne montasjen. Fuging/Tetting. Ser at mange bruker Tec-7. Er det en god løsning gitt at den limer som bare rakkern hvis man vil flytte senere? Altså: Hva mener dere er/vil være god praksis i dette tilfellet? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 (redigert) Ville helt klart kjøpt orginale monteringsbolter med muttere, det skaffer motorforhandler. Men før du gjør det, er du helt sikker på at de er galvanisert de som står der, og du f-eks ser antydninger til rust? Jeg vet at monteringsboltene til Yamaha i allefall er rustfrie, men boltene er behandlet på en eller annen måte slik at de har et grått matt belegg som ser nøyaktig ut som galvanisering/bildet ditt.. Redigert 9.Juli.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Hmmmm, godt mulig du har rett og at det er rustfritt som ser ut som galvanisert. Løsningen er nok som du sier: Få tak i nye bolter/mutter fra forhandler og få med noen tips på hvordan de gjør det i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 For å finne ut om boltene dine er i A4 eller galvanisert, bruker du en magnet. A4 er ikke magnetisk, men det er galvaniserte bolter. Jeg har brukt M12 A4 bolt ved flere anledninger, det har godt helt fint, til og med på Mercury F150. Men et godt råd er originale, selvfølgelig...... Veldig bra med den alubraketten, det gir skikkelig fordeling av kreftene👍 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 PolarLi skrev for 23 timer siden: , er du helt sikker på at de er galvanisert de som står der, og du f-eks ser antydninger til rust? Jeg vet at monteringsboltene til Yamaha i allefall er rustfrie, men boltene er behandlet på en eller annen måte slik at de har et grått matt belegg som ser nøyaktig ut som galvanisering/bildet ditt.. Skulle til å si det samme. De originale boltene som følger med motor er rustfrie, men ser ut som galvanisert. Vet ikke om de er belagt eller om de er glassblåste. Vet bare at de er svindyre. Mort1 skrev for 3 timer siden: For å finne ut om boltene dine er i A4 eller galvanisert, bruker du en magnet. A4 er ikke magnetisk, men det er galvaniserte bolter. Det trikset går ikke der. A2 og A4 er austenittisk rustfritt, til det er magnettesten ok. Men de motorboltene jeg har sjekket er av en magnetisk rustfri kvalitet. Dvs at de er av enten ferittisk, martensittisk eller duplex. Hvis man vil ha rustfrie bolter av riktig god kvalitet utgår ferittisk, og dermed A2 og A4. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mort1 Svart 10.Juli.2020 Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 Komodo skrev for 7 timer siden: Det trikset går ikke der. A2 og A4 er austenittisk rustfritt, til det er magnettesten ok. Men de motorboltene jeg har sjekket er av en magnetisk rustfri kvalitet. Dvs at de er av enten ferittisk, martensittisk eller duplex. Hvis man vil ha rustfrie bolter av riktig god kvalitet utgår ferittisk, og dermed A2 og A4 Ja, jeg er klar over den forskjellen i forhold til magnetiske og ikke, men hadde ikke trodd at slik kvalitet ble benyttet i denne sammenhengen. Da er det ihvertfall en forklaring på hvorfor originalbolter er dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 10.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 Hehe, blir vel fort 500,- for 4 bolter med skive og mutter da. Regner med at man bytter alt når man først løsner på muttere,låseskiver og drar motoren ut - både med tanke på gjenger og tetting/fug. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.