Jump to content

Bolter/legering ved montasje av større påhengs (200kg+). God praksis og erfaringer.

Solseng

Recommended Posts

Hei.:smiley: Jeg tenkte å heve min utenbordsmotor (Suzuki DF-150) på akterspeilet - altså montere den et eller to hull høyere. Den veier vel rundt 230kg. I den forbindelse lurer jeg litt på et par ting rundt jobben og valg av utstyr/montasje.

Jeg ser at firmaet som monterte motor (2017) har brukt galvaniserte bolter/skiver til å feste motoren til akterspeilet. Ser ut som om man har brukt rustfri nylock mutter på boltene under vann. Jeg er ikke så bekymret for boltene som står over vann, men stusser litt på de under vann. Godt mulig det er helt ok, men ville nå høre om det er noen med peiling som mener noe om dette?

455690489_20200708_171343(2).jpg.86eadf3380849bd1e5f4677228b3e593.jpg

20200708_171453.jpg.bb61b6e2956b7b006fe59223aa27985d.jpg

Siden jeg hever motoren, tenkte jeg å bruke denne alu-braketten for mer anleggsflate i de øverste hullene. Er det da fornuftig å kjøre videre med galv? Eller er det greit å bytte til rustfritt? Kjøpte den i forbindelse med motorheis, og kjøpte da rustfri bolter for denne montasjen.

Fuging/Tetting. Ser at mange bruker Tec-7. Er det en god løsning gitt at den limer som bare rakkern hvis man vil flytte senere?

Altså: Hva mener dere er/vil være god praksis i dette tilfellet?

Ville helt klart kjøpt orginale monteringsbolter med muttere, det skaffer motorforhandler. Men før du gjør det, er du helt sikker på at de er galvanisert de som står der, og du f-eks ser antydninger til rust? Jeg vet at monteringsboltene til Yamaha i allefall er rustfrie, men boltene er behandlet på en eller annen måte slik at de har et grått matt belegg som ser nøyaktig ut som galvanisering/bildet ditt..

yamaha-90101-12m65-transom-bolt-m12-x-105mm-5393-p.jpg.62097a9d7df25bd2cfdca5a9f4928a89.jpg

Redigert av PolarLi (see edit history)

For å finne ut om boltene dine er i A4 eller galvanisert, bruker du en magnet. A4 er ikke magnetisk, men det er galvaniserte bolter.

Jeg har brukt M12 A4 bolt ved flere anledninger, det har godt helt fint, til og med på Mercury F150.

Men et godt råd er originale, selvfølgelig......

Veldig bra med den alubraketten, det gir skikkelig fordeling av kreftene👍

PolarLi skrev for 23 timer siden:

, er du helt sikker på at de er galvanisert de som står der, og du f-eks ser antydninger til rust? Jeg vet at monteringsboltene til Yamaha i allefall er rustfrie, men boltene er behandlet på en eller annen måte slik at de har et grått matt belegg som ser nøyaktig ut som galvanisering/bildet ditt..

Skulle til å si det samme. De originale boltene som følger med motor er rustfrie, men ser ut som galvanisert. Vet ikke om de er belagt eller om de er glassblåste. Vet bare at de er svindyre. 

Mort1 skrev for 3 timer siden:

For å finne ut om boltene dine er i A4 eller galvanisert, bruker du en magnet. A4 er ikke magnetisk, men det er galvaniserte bolter.

Det trikset går ikke der. A2 og A4 er austenittisk rustfritt, til det er magnettesten ok. Men de motorboltene jeg har sjekket er av en magnetisk rustfri kvalitet. Dvs at de er av enten ferittisk, martensittisk eller duplex. Hvis man vil ha rustfrie bolter av riktig god kvalitet utgår ferittisk, og dermed A2 og A4.

Komodo skrev for 7 timer siden:

Det trikset går ikke der. A2 og A4 er austenittisk rustfritt, til det er magnettesten ok. Men de motorboltene jeg har sjekket er av en magnetisk rustfri kvalitet. Dvs at de er av enten ferittisk, martensittisk eller duplex. Hvis man vil ha rustfrie bolter av riktig god kvalitet utgår ferittisk, og dermed A2 og A4

Ja, jeg er klar over den forskjellen i forhold til magnetiske og ikke, men hadde ikke trodd at slik kvalitet ble benyttet i denne sammenhengen. Da er det ihvertfall en forklaring på hvorfor originalbolter er dyre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...