Jump to content

Hente Windy 33 Scirocco Bergen - Fredrikstad


Hankøsundet

Recommended Posts

I morgen ettermiddag flyr vi til Bergen for å hente en 2006 Scirocco. Vi har planlagt å bruke 2 uker på turen, men det ser ut som regngudene har sendt sin forbannelse over oss. Mulig derfor at vi velger å gjøre unna Vestlandet ganske raskt, da det er meldt regn helt frem til torsdag neste uke.

Lå våken i natt og leste tidligere hentetråder, og vil takke utrolig flinke folk her på forumet som deler så mye verdifull kunnskap og erfaring.

Jeg har f.eks. lært at jeg skal ha med ekstra dieselfilter, og trolig bytter jeg dem før avreise.

Har også kjøpt en ny plotter (Axiom Pro) til erstatning for Raymarine C80. Planen er å gjøre byttet i Bergen på lørdag, før vi reiser.

Må innrømme at nervene er på høykant, da jeg skal ha overlevering av min 25 Mirage i Fredrikstad fredag formiddag og så kjøre til Oslo for å rekke flyet.

Har tatt VHF sertifikat denne uken, og lurer nå på hvor lang tid det tar å få registrert eierskifte på VHF-en.

Vår erfaring med båt og langtur er begrenset, men vi har hatt et par turer Fredrikstad - Risør i Miragen. Derfor er alle gode råd jeg finner her inne så verdifulle.

Vi blir to personer på turen rundt, og jeg skal holde dere oppdatert underveis.

 

Link to post
Share on other sites

Lykke til  både med ny  båt,  og  turen hjem. Jeg har jo ruslet den veien noen ganger, å bidrar gjerne med råd om du vil. 

Du har fått deg en fantastisk båt. Den får du mye glede av.

Jeg vil råde deg til  ha med nettbrett som backup til plotter. Lag deg ruter, så slipper du å bruke mye krefter på navigering.  Gjerne med alternative nødhavn, dersom du må søke til land på turen 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt.

Apper for vær er lurt.

Windy, kystvær og yr. I tillegg barentswatch.no

Ellers er det kjekt med havneguide for Sørlandet, hvis Vestlandet bare er transport. Bra beskrivelser av havner og fine plasser til hjemturen.

Sjekk rekkevidde og steder å tanke.

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med «ny» båt.

Jeg og samboeren hentet båt på Vestlandet for ett par år siden, så jeg må si jeg kjenner igjen følelsen. Første langtur i ukjent båt.

Hør på rådene fra Bjørn, plott ruta på forhånd og studer appene lurvetass nevner.

Legg ut bilder underveis, så er jeg sikker på at mange lokale kjentfolk også følger deg.

Får du problemer, eller lurer på noe, legg det ut her.

 

For vår del opplevde vi det meste en slik tur kan inneholde, både godt og ondt.

Jeg tar gjerne turen om igjen, så det onde er fortrengt.

 

Ha en god tur. 
Lykke til

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt og som Bjørn sier spør her så hjelper vi så godt vi kan
Bruke gjerne OnCourse eller lignende så vi kan se deg på Marinetrafikk blir og litt lettere å hjelpe deg i forhold til der du er
Ingen stor kunst å hente båt men en må stole på seg selv og båten at begge takler det som kan skje på turen men som ikke skjer.
Tenker da på å kunne bytte et dieselfiler i sjøen når det ruller litt  eller en reim til dynamo/pumpe e.l
Ha verktøy som passer og vite hvordan en bruker det for å lufte etc.
Blir nok en fin tur hvis du BARE PASSER DEG FOR VÆRET
God tur
Redigert:
Ser ikke ut til å bli spesielt greit vær ned Jæren før litt ut i neste uke så bare å ta det med ro og bli kjent med båten

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til med tur. Axiom er en god plotter, men vanskelig å betjene i tøft vær pga touch. Vi byttet derfor tilbake til Element 7 i vår seilbåt. Følg værmeldingene nøye og planlegg seilasen godt, så går nok dette bra. Vi gikk motsatt vei fra Oslo til Stavanger for noen uker siden i 22 fots seilbåt. En helt magisk tur vi sent kommer til å glemme. 

Link to post
Share on other sites

Suverent med så mange gode råd. Det har vært en travel dag med forberedelser, har prøvd å få gjort mest mulig av det dere foreslår.

- 2x filter både forfilmer og finfilter ligger i bagasjen. Har aldri gjort det før, men jeg har sett en god video. Eieren sier at dieselfilter ble skiftet på service i våres, så jeg håper jeg slipper problemer med dette.

- Havneguide for Skagerak i boks form er innkjøpt.

- Abonnerer på Båtliv, så der har jeg tilgang til deres store havneguide

- Har notert meg navnene på gode havner fra tidligere hentetråder

- Har installert iSailor på en iPad med GPS, har det som backup.

- Har allerede kystvær, Windy, norsk topografisk kart, Marine traffic, Waveforecast

- Skal prøve å få en mAIS app opp og kjøre når jeg har overtatt båten

 

I tillegg er alle batteriene til dronen ladet, men den kommer jeg neppe til å bruke så lenge det regner da jeg allerede har mistet en drone i år...

 

Yr melder regn i Bergen hele neste uke, men jeg ser på vinden utenfor Eigerøy at den kan løye litt på mandag og tirsdag. Alle skryter av Scirocco i sjøen, så jeg vurderer å ta turen forbi Jæren på mandag hvis det blir 6 m/s fra syd. Hva tenker dere? Ev vente til tirsdag da det er meldt 5 m/s nordvest, da får jeg sjøen i ræva.

 

Link to post
Share on other sites

Hankøsundet skrev for 1 time siden:

I tillegg er alle batteriene til dronen ladet

 

Det er en sann glede å følge med på hentetråder. Hang meg litt opp i den lille uttalelsen med dronen. Kan vi endelig ane et lite håp om mange fine filmsnutter underveis  :pray:  Det går an å filme med mobil og...ikke alle som er klar over det :-)

 

God tur...Følger spent med.

Link to post
Share on other sites

Onkel Lars skrev for 2 timer siden:

 

Det er en sann glede å følge med på hentetråder. Hang meg litt opp i den lille uttalelsen med dronen. Kan vi endelig ane et lite håp om mange fine filmsnutter underveis  :pray:  Det går an å filme med mobil og...ikke alle som er klar over det :-)

 

God tur...Følger spent med.


jeg har i det minste en ambisjon om å dele både bilder og video, så får vi se hva vær og tid tillater.

Før jeg reiser hjemmefra må jeg bare dele bildet av denne skjønnheten som dukket opp i hjemmehavnen i går.

Vet ikke noe om den enda...

 

2121C7CE-09BB-41D2-86DE-DD15271847A0.jpeg

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev for 4 timer siden:

Anbefaler deg å fikse MAis før du kommer til båten da den bruker litt tid på å registrere seg på nettten ved nyinstallasjon

 


Jeg har ikke fått MMSI nr enda, men vi kommer til å bruke lørdagen i Bergen, så tipper det kommer på plass før avreise.

Tenkte å ligge på Frydenbø gjestebrygge mens jeg installerer ny plotter. Greit med kort vei til maritim.no dersom vi trenger noe til båten.

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 8 timer siden:

Lykke til med tur. Axiom er en god plotter, men vanskelig å betjene i tøft vær pga touch. Vi byttet derfor tilbake til Element 7 i vår seilbåt. 


Ja, jeg valgte Axiom Pro for å ha noen knapper i røff sjø, håper det er verdt de ekstra kronene.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var et par uker siden. Den er veldig flott både innvendig og utvendig.

 

En liten oppdatering ang mAIS, tidligere eier vet ikke MMSI nr, og det ligger ikke inne på VHFen.

Har skrevet til Kystradio nå.

Båten er overtatt og vi ligger nå i Bergen. I morgen skal jeg installere en ny Axiom Pro, det blir spennende og vil ta mye av dagen.

Link to post
Share on other sites

Hankøsundet skrev 1 time siden:

Ja, det var et par uker siden. Den er veldig flott både innvendig og utvendig.

 

En liten oppdatering ang mAIS, tidligere eier vet ikke MMSI nr, og det ligger ikke inne på VHFen.

Har skrevet til Kystradio nå.

Båten er overtatt og vi ligger nå i Bergen. I morgen skal jeg installere en ny Axiom Pro, det blir spennende og vil ta mye av dagen.

Kan du ikke bare bestille nytt nummer hvis det ikke ligger inne på vhf?

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 54 minutter siden:

Litt arbeid vis det er DISTRESS på den ved nummerbytte men det kjenner dere vel til
Kan du overta gammel registrering så er jo det best og billigst

 

Så lenge ikke nummeret er lagt inn så har det ikke noe betydning?

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 23 timer siden:

Kan du ikke bare bestille nytt nummer hvis det ikke ligger inne på vhf?


Jeg har forstått det slik at både kallesignal og mmsi følger båte.

Har derfor spurt Kystradio om hva mmsi er på denne båten, håper på svar på mandag.

 

Link to post
Share on other sites

Tegning av lisens

Dette kan du gjøre på nett
Skjema for tegning av lisens benyttes for alle typer yrkesfartøyer. Hvis fartøyet er registrert i NIS/NOR, har fartøyet fått tildelt kallesignal fra NIS/NOR. I så fall skal dette kallesignalet oppgis på skjemaet. Dersom fartøyet ikke er registrert i NIS/NOR, skal feltet for kallesignal være tomt (ikke utfylles). Merk at innsending av skjema ikke innebærer aktivering av Inmarsat terminal. Det må fylles ut et eget skjema for aktivering av Inmarsat terminaler, se Søknad om aktivering av Inmarsat terminal i menyen til venstre.

 Tegning av lisens

Redigert av LALUNA II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ligget i Bergen i hele dag for å installere Axiom Pro. 
Hadde riktig overgang for den gamle giveren, så den virker nå. C80 hadde ikke driver for ekkolodd, det er en egen boks. Plugget ut kabelen fra giveren, satt den i adapteret og koblet til Axiom Pro RVX, og det fungerte. Raymarine opplyste at dette ikke vil fungere med Acio Pro S.

Koblet så på power og voila, working. Den eksterne GPS-antenna fikk jeg ikke koblet til da den var terminert i en gammel flat SeaTalk plugg. VHF står også uten GPS, men det betyr ikke så mye når jeg likevel ikke har MMSI nr.

 

Så begynte frustrasjonene med å planlegge ruter. Klarer ikke å gjøre det direkte på plotteren, lastet derfor ned Navionics appen og punga ut over 400 for kart som jeg allerede har betalt for på plotteren. På iPaden gikk det greit å planlegge en rute. På iPaden påstår Navionics at ruten er overført til plotteren, men den dukker ikke opp. Så jeg får kjøre med iPaden ved siden av. Jeg blir skikkelig provosert av hvor vanskelig de klarer å gjøre det, tatt i betraktning at jeg sjøl jobber med utvikling av software så vil jeg anta mange sliter mer enn meg. Gode råd mottas med takk!

 

I morge starter selve turen og første mål er Bekkjarvik, deretter Kopervik. Værmeldinga for mandag spår mer vind enn tidligere, så mulig det blir Stavanger på mandag...

Link to post
Share on other sites

Vi skal vestover i starten av uken. 

Har vel foreløpig siktet oss inn på tirsdagen og går fra Farsund da.

Ser vel ut for å bli brukbare forhold også mandag men vi tenker vel at det er greit at sjøen får roet seg etter været som er idag og imorgen.

Kommer an på hvor travelt du har med det med å komme deg østover🙂

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...