Jump to content

Hente Windy 33 Scirocco Bergen - Fredrikstad

Hankøsundet

Recommended Posts

Hankøsundet skrev 1 time siden:

Har ligget i Bergen i hele dag for å installere Axiom Pro. 
Hadde riktig overgang for den gamle giveren, så den virker nå. C80 hadde ikke driver for ekkolodd, det er en egen boks. Plugget ut kabelen fra giveren, satt den i adapteret og koblet til Axiom Pro RVX, og det fungerte. Raymarine opplyste at dette ikke vil fungere med Acio Pro S.

Koblet så på power og voila, working. Den eksterne GPS-antenna fikk jeg ikke koblet til da den var terminert i en gammel flat SeaTalk plugg. VHF står også uten GPS, men det betyr ikke så mye når jeg likevel ikke har MMSI nr.

Så begynte frustrasjonene med å planlegge ruter. Klarer ikke å gjøre det direkte på plotteren, lastet derfor ned Navionics appen og punga ut over 400 for kart som jeg allerede har betalt for på plotteren. På iPaden gikk det greit å planlegge en rute. På iPaden påstår Navionics at ruten er overført til plotteren, men den dukker ikke opp. Så jeg får kjøre med iPaden ved siden av. Jeg blir skikkelig provosert av hvor vanskelig de klarer å gjøre det, tatt i betraktning at jeg sjøl jobber med utvikling av software så vil jeg anta mange sliter mer enn meg. Gode råd mottas med takk!

I morge starter selve turen og første mål er Bekkjarvik, deretter Kopervik. Værmeldinga for mandag spår mer vind enn tidligere, så mulig det blir Stavanger på mandag...

Du må hente rutene på sdkortet etter du har kjørt sync.

TrikkerN Lønning skrev for 8 timer siden:

Du må hente rutene på sdkortet etter du har kjørt sync.

Takk, der satt du meg på sporet. Men, enkelt var det ikke.

Her er oppskriften:

Getting started
Open your Boating app, go to Menu > Connect a Device.

How to transfer routes and markers
>From plotter to mobile app
Save all the Routes and Markers you have on your plotter to your Navionics card (My data > Import/Export > Save data to card > Save all > Edit Filename > Save > Select external storage > Ok).
- On plotter, turn on the Wi-Fi network (System Settings>Wireless Connections>Wi-Fi ON).
- On mobile, go to your device Settings > Wi-Fi and connect to your Raymarine network. Open your Boating app and wait for the connection to the plotter and automatic transfer to begin. Once completed, you can acess Routes and Markers in your Boating app from Menu. Markers will also be visible on the map.
>From mobile app to plotter
- On mobile, go to your device Settings > Wi-Fi and connect to your Raymarine network. Make sure that either a Navionics is inserted in your plotter. Open your Navionics Boating app. A pop-up will inform you as soon as your mobile device is connected to the plotter.  A transfer process from mobile app to plotter card will start.
- On your plotter, follow the procedure to save data from the card to your plotter archive folder (My data > import/export > Retrieve from card> Select external storage > Navionics , then select items you want to transfer and go to Chart). To see actual routes on your plotter, go to Menu > My Data or Waypoints, Routes, Tracks > Routes > Show/Hide > Show all > Chart.

Hankøsundet skrev for 3 timer siden:

Takk, der satt du meg på sporet. Men, enkelt var det ikke.

Her er oppskriften:

Getting started
Open your Boating app, go to Menu > Connect a Device.

How to transfer routes and markers
>From plotter to mobile app
Save all the Routes and Markers you have on your plotter to your Navionics card (My data > Import/Export > Save data to card > Save all > Edit Filename > Save > Select external storage > Ok).
- On plotter, turn on the Wi-Fi network (System Settings>Wireless Connections>Wi-Fi ON).
- On mobile, go to your device Settings > Wi-Fi and connect to your Raymarine network. Open your Boating app and wait for the connection to the plotter and automatic transfer to begin. Once completed, you can acess Routes and Markers in your Boating app from Menu. Markers will also be visible on the map.
>From mobile app to plotter
- On mobile, go to your device Settings > Wi-Fi and connect to your Raymarine network. Make sure that either a Navionics is inserted in your plotter. Open your Navionics Boating app. A pop-up will inform you as soon as your mobile device is connected to the plotter.  A transfer process from mobile app to plotter card will start.
- On your plotter, follow the procedure to save data from the card to your plotter archive folder (My data > import/export > Retrieve from card> Select external storage > Navionics , then select items you want to transfer and go to Chart). To see actual routes on your plotter, go to Menu > My Data or Waypoints, Routes, Tracks > Routes > Show/Hide > Show all > Chart.

Slet med det samme.. Men jeg husket det ikke så detaljert som du beskriver det ?

Veldig lite inaktiv i forhold til resten av plotteren..? 

Bitteliten skrev for 13 timer siden:

Den gamle gpsen kobler du inn i systemet med en st stng converter. Enkel sak. Men du kan like gjerne gå andre veien, dvs koble vhfen til den nye gpsen med samme converter. 
https://www.raymarine.no/view/index-id=1597.html

Det hadde vært det enkleste, men seatalk er loddet på antenneledningen, så hvis jeg finner riktig plugg og forklaring på lederne, kan jeg lodde den rett på stng, håper jeg.

Axiom Pro har en TNC kontakt for GA150, mens denne båten har en gammel Rs135 og den er kanskje ikke kompatibel?

Redigert av Hankøsundet (see edit history)

Nå ligger vi i Stavanger etter en udramatisk, men våt, tur. Det ble formiddagskaffe i Bekkjarvik, lunsj i Vevika og bunkring i Kopervik.

Vind opp i 7 m/s og en del gammel sjø, men Sciroccoen tok det på strak arm.

Men, jeg savner veldig Zipwake som jeg hadde i Miragen, manuelle trimflaps er et tilbakesteg.

Til tross for original overgang fra gammel giver til Aciom, så klarer den bare å vise dybden når vi kjører sakt.

For å kjøre motorbåt liker jeg Axiom bedre enn Echomap, men UI har en del irriterende feil slik som at den ikke husker foretrukket orientering av kartet.

Nå har jeg studert vinden rundt Jæren i morgen og tirsdag.

Det er meldt mindre vind på tirsdag, så da blir det jakt på litt båtutstyr i Stavanger i morgen.

E1FDDC85-D91E-4DB8-B1FB-247F0700DBB2.jpeg

Redigert av Hankøsundet (see edit history)
nie skrev On 11.7.2020 at 23.01:

Vi skal vestover i starten av uken. 

Har vel foreløpig siktet oss inn på tirsdagen og går fra Farsund da.

Ser vel ut for å bli brukbare forhold også mandag men vi tenker vel at det er greit at sjøen får roet seg etter været som er idag og imorgen.

Kommer an på hvor travelt du har med det med å komme deg østover?

Nå er vi underveis, utenfor Tanangea nå. Blikk stille, bare noen gamle dønninger. 

God tur!

Hankøsundet skrev for 8 timer siden:

Nå er vi underveis, utenfor Tanangea nå. Blikk stille, bare noen gamle dønninger. 

God tur!

Artig! 

Vi møtte deg i formiddag litt sør for Obrestad. Sitter på Kvitsøy med ankerdrammen nå?. Humpete i starten rundt Lista. Gradvis bedre etter det og etterlyse på Jæren ble det som på bildet.

God tur videre og lykke til med båten!

20200714_112823.jpg

Redigert av nie (see edit history)
nie skrev for 4 timer siden:

Artig! 

Vi møtte deg i formiddag litt sør for Obrestad. Sitter på Kvitsøy med ankerdrammen nå?. Humpete i starten rundt Lista. Gradvis bedre etter det og etterlyse på Jæren ble det som på bildet.

God tur videre og lykke til med båten!

20200714_112823.jpg

Ja, jeg husker det, hvis du gikk på innsiden av oss og ut mot åpen sjø. 

Vi gikk først langt ute ned til Egersund, mens vi gikk helt inn til land videre til Flekkefjord. Dønningene var litt mer rotete inne ved land, men det påvirket ikke farten. 

I Flekkefjord si?regnet det ved ankomst i 1-tiden, men utover ettermiddagen fikk vi turens første ettermiddag med opphold og sol. Planen herfra er å ta små etapper og oppleve den flotte skjærgården. 

Hankøsundet skrev for 13 timer siden:

Har et problem med Raymarine Axiom, den klarer ikke å holde course up. Vi ender opp med noe helt tilfeldig som verken er heading up, north up eller course up. Gjør jeg noe feil?

Bytter den underveis? 

Jeg bruker kompasset til AP, så kjenner ikke til hvordan den er standalone.

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

I natt lå vi i Imsasundet og dro rett til Mandal for å handle. Bra gjstehavn som er gratis mellom  9 og 18. 
På vei til Olavsundet hvor vi ligger nå dro vi innom Hattholmen, Tregde og Uvår. Mange flotte havner.

Ringte Kystradio i dag og fikk MMSI umiddelbart. Nå prøver jeg å få registrert meg på Oncourse, noe som ikke er enkelt. På en iPhone er login bildet for lite til å se bokstavene. Installerte derfor på iPad, men blir drittlei når login etter registrering ikke funker. Vet derfor ikke når jeg kommer på mAIS.

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Synes du bør ned i vannet å kjenne etter om du kan kjenne noe på drev og propeller. Litt kast i propellaksling så skader du fort gearkasse og lager inni drevet.  

Bjørn, kan du si noe mer konkret om hva jeg skal se etter? Vi kjørte på flere ulike turtall for å se etter vibrasjoner og ulyder. Tenker vi skal sjekke propellere og drev for synlige skader. Grubler igså på mylige sprekker og lekkasjer. Er det koe mer som jeg kan få sjekket uten å ha noe kompetanse?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...