Jump to content

Hente Windy 33 Scirocco Bergen - Fredrikstad

Hankøsundet

Recommended Posts

Hankøsundet skrev for 16 timer siden:

Landkjenning ????

I dag var vi borti en grunne på vei fra Mandal til Kristiansand. Delte meninger ombord hvorvidt det var et av drevene eller båten. Trim av begge drevene fungerer og ingen ukjente vibrasjoner.

Hva bør vi gjøre for å sjekke eventuelle skader?

Hvor gikk dere på? 

Har dere maske slik at dere får sett?

Kan evt være behjelpelig med et fridykk når dere kommer til Kristiansand ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev for 7 timer siden:

Hvor gikk dere på? 

Har dere maske slik at dere får sett?

Kan evt være behjelpelig med et fridykk når dere kommer til Kristiansand ?

Wow det er jo veldig generøst! Vi ligger på Lyngøya til i morgen og er selvsagt svært mobile. Vi har ikke maske, så vi ser ikke tydelig annet enn fra badeplattformen. Hvis du har muligheten i morgen, så vil jeg være svært takknemlig. 
Takk for tips om melding til forsikringsselskapet, det skal jeg gjøre.

Båten kjører bra uten noen vibrasjoner eller lyder, men vi har observert olje på vannet ved motorone.

På mandag skal vi ringe Krana i Risør med spørsmål om de kan ta den opp når vi kommer dit.

Hankøsundet skrev 8 minutter siden:

Wow det er jo veldig generøst! Vi ligger på Lyngøya til i morgen og er selvsagt svært mobile. Vi har ikke maske, så vi ser ikke tydelig annet enn fra badeplattformen. Hvis du har muligheten i morgen, så vil jeg være svært takknemlig. 
Takk for tips om melding til forsikringsselskapet, det skal jeg gjøre.

Båten kjører bra uten noen vibrasjoner eller lyder, men vi har observert olje på vannet ved motorone.

På mandag skal vi ringe Krana i Risør med spørsmål om de kan ta den opp når vi kommer dit.

Kjør over til Marvika, så fikser vi det ?

Send meg en Im, så kan vi ta der i morgen.

Vi kan sjekke med kikkert først?? 

LALUNA II skrev for 9 timer siden:

Hva er Kallenavnet på On Course (hvis du har logget deg opp)

Har lastet ned OnCourse på iPhone, men menyene er så små at jeg ikke klarer å bruke appen. Har klart å registrere meg på en iPad, men har ikke betalt for pluss da jeg er usikker på om det vil fungere bra på en iPad uten Simkort.

Er det ikke noen bedre apper for iPhone?

Hankøsundet skrev 5 minutter siden:

Har lastet ned OnCourse på iPhone, men menyene er så små at jeg ikke klarer å bruke appen. Har klart å registrere meg på en iPad, men har ikke betalt for pluss da jeg er usikker på om det vil fungere bra på en iPad uten Simkort.

Er det ikke noen bedre apper for iPhone?

IPad uten sim har vel ikke gps?

TrikkerN Lønning skrev 5 minutter siden:

IPad uten sim har vel ikke gps?

Nettopp derfor jeg er skeptisk, men usikkerheten kommer fordi andre på båten mener alle har gps.

Jeg har med en iPad med cellular også, men det er så lenge siden jeg brukte simkortet at det har blitt deaktivert.

Derfor vil jeg helst bruke iPhone for appen, men den er ikke tilpasset iPhone.

LALUNA II skrev 9 minutter siden:

Olje på vannet høres ikke ut som noe dere bør kjøre videre med før utbedring
Er det olje så er det høyt sansynlig og vann der
anbefaler dere å gå til nærmeste plass og komme på land for utbedring

Takk for gode råd! Vi er i Kristiansand nå på lørdag. Trikkern har tilbudt seg en inspeksjon i vannet i morgen tidlig.
I mellomtiden tar jeg gjerne tips om hvor vi kan få tatt opp båten for grundigere inspeksjon?

Hankøsundet skrev 12 minutter siden:

Nettopp derfor jeg er skeptisk, men usikkerheten kommer fordi andre på båten mener alle har gps.

Jeg har med en iPad med cellular også, men det er så lenge siden jeg brukte simkortet at det har blitt deaktivert.

Derfor vil jeg helst bruke iPhone for appen, men den er ikke tilpasset iPhone.

iPad uten SIM har definitivt ikke GPS!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Rett prosedyre er å melde inn skade og selskapet oppnevner en takstmann der du er og anbefaler videre hva som skal gjøres.

Ellers er det lett for at en sitter med skjegget i postkassa hvis en handler på egenhånd..  

Olje på vannet er ikke bra, tyder på at noe er galt.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

For å klarere. IPad som kan ha sim har GPS. IPad som ikke har plass til sim har ikke GPS.

Godt at dere får sjekket motor raskt som mulig. Du har vel kanskje to motorer? Kan da evt kjøre videre med den ene, hvis du vet hvilken som har vært nedpå da. Går senere, men kan jo koste langt mindre og og så koste mindre tid fra ferien. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 43 minutter siden:

For å klarere. IPad som kan ha sim har GPS. IPad som ikke har plass til sim har ikke GPS.

Godt at dere får sjekket motor raskt som mulig. Du har vel kanskje to motorer? Kan da evt kjøre videre med den ene, hvis du vet hvilken som har vært nedpå da. Går senere, men kan jo koste langt mindre og og så koste mindre tid fra ferien. 

Ja vi har to motorer, så vi får vudere det. Nå får vi først se an hva Trikkern finner ved inspeksjon. 

Dykket(Morgenbadet) er utført

Ingen synlige skader på drev, sett bort i fra et merke på den nederste finnen på drev. 

Så her har nok tiltsylindere tatt opp det meste parten av støtet.

Så det er mulig at det er en lekkasje der, men det kan man holde øye med på innvendig tank ?

God tur videre, nyt Blindleia og resten av turen videre ?

Godt å se at det bare var overfladiske skader! Da er det bare  å følge med på innvendig tank og se at den holder nivået!

Har dere vært mye i Blindleia før? Ta en tur inn til Kassentassen! :smiley:

Og så håper vi på fint vær slik at dere får kjørt mye med kalesjen nede med den flotte Windyen!:thumbsup:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

TrikkerN Lønning skrev 41 minutter siden:

Dykket(Morgenbadet) er utført

Ingen synlige skader på drev, sett bort i fra et merke på den nederste finnen på drev. 

Så her har nok tiltsylindere tatt opp det meste parten av støtet.

Så det er mulig at det er en lekkasje der, men det kan man holde øye med på innvendig tank ?

God tur videre, nyt Blindleia og resten av turen videre ?

Millioner takk til Trikkern!! Et kyndig blikk avslørte ikke noen alvorlige skader. Så nå fortsetter turen, målet i dag er Lillesand. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...